Jag sitter och räknar lite för “early retirement” genom att sätta in en större summa i fonden XACT Norden Högutdelande och leva på aktieutdelningarna x4 per år (i nuläget).
Detta är egentligen nivå 1 av min tidiga pension där jag tänkte resa runt världen och leva billigt på mina utdelningar. Ev. återinvestera det lilla jag kan : ) I framtiden tänkte jag jobba mer och investera mer. Dvs. återgå till arbetslivet senare efter kanske +10 år. Förmodligen kommer jag starta eget företag då!
Kruxet är: Jag har aldrig varit “FIRE” tidigare och är totalt amatör i ämnet IRL. Jag har bara teoretisk kunskap.
Så jag undrar följande…
Är det en bra plan, anser ni där ute? Kan man lita på denna i framtiden (under säg 10 år).
Bör jag komplettera med fler investeringar, t.ex. index?
Utifrån informationen på deras sajt (XACT) ger fonden utdelning enligt 4,5% av fondandelens värde. Det betyder alltså 128,44 SEK x 0,045 = 5,7798 kr per fondandel. Korrekt?
Skatten i fråga torde alltså vara enbart ISK-skatt, eller hur? Inga andra magiska skatter som dyker upp senare? : )
I så fall: Ska vi räkna ihop? För Mr Fearful här… xD
Jag planerar att totalt sätta in totalt 1 850 000 kr svenska kronor i XACT Högutdelande som i sin tur då ger mig totalt 14403,61258175 fondandelar
= 83 250 kr x 4 utdelningstillfällen per år
333 000 kr i årlig inkomst.
Det låter för högt. Har jag tänkt och räknat rätt?
Tack för era ärliga tankar, åsikter och kritiska utvärderingar av ovanstående! Såga gärna denna i bitar så jag inte skjuter mig själv i foten senare!
Jag tänkte försöka leva billigt, men nu inser jag att jag förmodligen får vänta lite längre. Tror det är rimligt att kunna leva på i af 10-15k per månad om man lever snålt. Tänkte förmodligen betala tåg, flyg mm med andra sparpengar så!
Detta är alltså min månadsinkomst jag tänkte leva på.
Men: utdelningsaktierna ger faktiskt reella pengar utan att du behöver sälja fondandelar
En idé jag fick var att ta min väg men landa på säg 15 000kr per månad via utdelningar. Ha tålamod.
Sedan investera 1k per månad i index : ) Du lever på säg 14 000. Utan problem egentligen.
Mobil med kontantkort. Billig mat.
Du börjar bygga nästa portfölj i lugn o ro… investera en tusenlapp av dina utdelningar i en Rikatillsammans-portfölj eller t.ex. Lysa.se/annan fondrobot.
En idé Snacka om skönt liv egentligen. Vandra i Asien/Australien/USA/Europa, träffa folk o samtidigt bygga en miljonportfölj i bakgrunden. Du kan ta ströjobb och spara pengarna. Jobba i hamnen. I en bar. Etc. Bara för kul.
Det är faktiskt fullständigt irrelevant och en missuppfattning om vad som sker i bakgrunden.
Utdelning skiljer sig inte från att sälja av även om så kan se ut.
Som en professor sa, utdelning är som att ta pengar från din vänstra ficka, betala skatt på dem och sen stoppa i din högra ficka. I ISK kan du ignorera skattedelen av uttalandet.
Innan du väljer produkt att investera i är det bra att se på total avkastning (dvs utdelning plus prisökning).
Om du ska leva på en del av avkastningen så kanske inte 100% i aktier är det bästa, det beror på uttags strategi.
I dåliga tider kan utdelande aktiefonder minska (eller stoppa) sin utdelning och sjunka i värde snabbt. Det är något man troligen behöver skydda sig mot på något sätt om man är beroende av uttag.
Det är inte fel att vara utdelningsinvesterare. XACT HDIV screenar bolagen så att deras utdelning är hållbar. Det blir alltså företag som har bra kassa och är lönsamma idag. Du får mindre av tillväxtbolag på gott och ont.
Låt denna miljon sek sitta i index, sluta spara och låt avkastningen jobba för dig.
Du får nu rimligtvis ca 70 000 per år gratis utan arbete.
Ränta-på-ränta och efter många år har du flera miljoner via en tusenlapp i månaden.
Jag tycker nog att du ska räkna på fler sätt, se på börsutvecklingen över tid samt kontemplera över att det kommer farthinder på vägen som alla dessa räknare inte tar hänsyn till, innan du tar ett aktivt beslut som påverkar många sidor av vardagen.
Att tro att man kan leva resten av sitt liv på avkastningen från en miljon är i bästa fall naivt… tycker jag, som ändå anser att min FIRE-budget inte är en lyxkalkyl.
Hur många år ska du vänta på dina miljoner? Och när ska du använda dessa?
Det var bara ett exempel Ett random scenario som jag tog upp.
Helt slumpmässigt.
Om du vill bygga större förmögenhet så kör något som funkar bättre för dig! Exempelvis öka dina inkomster och investera mer. Detta sker enkelt genom att öka din kompetens. Ju mer du kan desto mer tjänar du. Simpelt. Gör en grym karriär = mkt bättre inkomster.
I scenariot ovan kan du t.ex. ta ett ströjobb och investera några extra tusenlappar/mån för att snabbare komma upp till miljonen. Sedan rida mer på avkastningen efter en miljon kronor. Det är början som är svårast, right!
Ränta-på-ränta är < the shit > helt enkelt. Use it to your advantage!
Patience/tålamod är också en god egenskap.
Liksom att lära sig nya saker.
Sist, Don’t quit, är ett fint och välbeprövat mantra som bland annat Navy SEALS/andra elitstyrkor lär sig. Det är nog det bästa man kan lära ut även inom investerandet och finansvärlden. Genom att bemästra finanser får du en mkt framgångsrik framtid. Och dina gedigna kapitaltillgångar som du vill ha. Det är så man blir miljardär, skulle jag i alla fall tro. Bli en mästare på detta game.
Vi kommer med bra frågor och vänliga råd och du låter som en föreläsare på en kick-off för ekonomiskt inkompetenta. Antingen får du ta din predikan till en annan församling, eller får du börja lyssna på oss som uppenbart sitter på mer kunskap och även omtanke om ditt ekonomiska välbefinnande.
Att starta en tråd för att först fråga en sak, bli motbevisad och sedan beskriva hur ränta på ränta fungerar med undermåliga exempel gör ingen på forumet glad, så mycket vet jag. Om trådens syfte är att fråga om din initiala fundering kring avkastning håller så har du redan fått svaret att den inte gör det.
Så, i all välmening, försök inte styra över frågetråden till nå’n sorts bortkollrande av siffrorna som redan var skjutna i sank. Vill du leva på avkastning ska ingen stoppa dig, men lyssna då på de som faktiskt gör det eller som har erfarenhet av matematiken bakom.
Din mentalitet och ditt sätt att skriva påminner mycket om en maximilian som skrev för ett tag sen. Han verkar dock ha tagit en paus nu.
Ni verkar dela ungefär samma syn på hur man bäst bör bli miljonär/ miljadär och förstärker gärna era argument med fina slagord och oneliners.
Vill du ha high fives och glada utrop hela vägen till miljarden tror jag ni hade blivit bra kompisar. Nästan som att se sig i en spegel, en själsfrände eller som en hjärna och 2 användarnamn.
Jag skulle rekommendera att du läser hans inlägg om du inte vill ta till dig de fantastiska och sunda råden du har fått i denna tråden. Hans svar är nog mer i den stil på svar du letar efter