Hjälp med tidig pension/FIRE via fonden: XACT Högutdelande 🖖

Själv har jag flera ETFer, bland annat XACT Högutdelare.
Tycker ETF är bra för de har ofta lägre avgift än aktivt förvaltade fonder.
Jag har även indexfonder, främst i tjänstepensionen.
Men sprid dina risker mer än en EFT.

1 gillning

Låter mycket bra.
Jag funderar på liknande upplägg.
En större del index samt mindre del dividends.
Tackar :slight_smile:

Vi diskuterade huruvida det var en god idé att spara små summor i index efter att ha byggt upp en dividend-portfölj som man lever på.
Det var 100% harmlöst.
Dessutom var det ej riktat tiĺl dig?

Jag har ej föreläst, predikat eller klankat ner på en enda person i tråden.
Men du och dina 23 vänner där har.

Anmäler således till mod.

Olof

Okej, är det det som diskuteras? Jag vet att jag avrådde och fler uttryckte samma tvivel kring att du dels kom med ett räkneexempel som inte höll och dels inte förstod att utdelningsaktier inte är mer magiska än andra när det kommer till avkastning. Svaren var lika harmlösa, eller t o m mer, eftersom de vill avråda dig från att göra nå’t dumt.

På ett öppet forum är alla inlägg riktade till alla och skriver du något som är tokigt och fel får du också finna dig i att andra svarar. Annars får du ta det privat med Gabriel, om det nu var honom du avsåg att svara.

Nej. Inte om du läser inlägget utan att ha på dig offerkoftan. Det är skrivet i all välmening men också med en tydlighet kring där du tänker fel eller ignorerar sanningen. Om sedan 23 andra håller med om vad jag skrev gör det inte heller till föreläsning, predikan eller nerklankning.

Det låter toppen tycker jag.

Men vill du ha en sund diskussion med vettiga och rimliga räkneexemel eller på annat sätt lägga ut dina FIRE-planer och få feedback på dessa, så gör hellre det. FIRE är ett av de ämnen på RT som intresserar mig mest så jag har absolut ingenting emot att prata vidare om detta. Men då måste man vara realist och få ihop matematiken. Det är A och O.

God fortsättning på julhelgen. :santa:

6 gillningar

Jag tycker att du fick ganska bra och rimlig kritik som dessutom var efterfrågad från dig i ditt första inlägg.

7 gillningar