Hej!
Jag är delägare och jobbar i ett bolag och får ut ca 200-400k utdelning varje år utöver lön och har fått detta sedan ca 5 år tillbaka. Som det ser ut nu kommer utdelningarna fortsätta och med stor sannolikhet öka kommande år.
Pga detta har jag byggt upp en kassa på ca 1,3mn varav 400k sitter på avanza i medelrisk aktier medans resten bara sitter på ett sparkonto. Jag vill såklart att dom här 900k som bara sitter på ett sparkonto samt kommande utdelningar jobbar för mig men är osäker vilken/vilka vägar jag ska gå.
Jag och min sambo sitter idag i en bostadsrätt (belånad 2,8mn med låg ränta, bostaden värderat till ca 3,8mn) men har en plan på att köpa hus om ca 2-5 år. Efter det är tanken ett långsiktigt sparande och förhoppningsvis kunna gå i tidig pension.
Jag har släkt/vänner som har använt sig av förvaltare under en längre tid och är väldigt nöjda och fått den avkastning dom beräknat varje år (typ Söderberg & partners, Säkra, Zikta eller dylikt). Även jag har varit på möte hos en av dessa och gillar deras upplägg med att låta dom ta hand om allt, ha årliga möten kring min livssituation och vad jag har för planer i framtiden och anpassa sparandet efter det osv (även om dom tar en avgift så känns det bättre än att låta det sitta på sparkontot). Jag har själv kollat lite sparrobotar och indexfonder men vet inte riktigt om jag känner mig bekväm att “göra rätt” på den vägen (ingen lust att “bränna mig”). Har heller inte intresset att aktivt följa och lägga om/justera mina investeringar osv.
Vad hade ni gjort?