29 år med en del pengar, vad bör jag göra?

Hej!

Jag är delägare och jobbar i ett bolag och får ut ca 200-400k utdelning varje år utöver lön och har fått detta sedan ca 5 år tillbaka. Som det ser ut nu kommer utdelningarna fortsätta och med stor sannolikhet öka kommande år.

Pga detta har jag byggt upp en kassa på ca 1,3mn varav 400k sitter på avanza i medelrisk aktier medans resten bara sitter på ett sparkonto. Jag vill såklart att dom här 900k som bara sitter på ett sparkonto samt kommande utdelningar jobbar för mig men är osäker vilken/vilka vägar jag ska gå.

Jag och min sambo sitter idag i en bostadsrätt (belånad 2,8mn med låg ränta, bostaden värderat till ca 3,8mn) men har en plan på att köpa hus om ca 2-5 år. Efter det är tanken ett långsiktigt sparande och förhoppningsvis kunna gå i tidig pension.

Jag har släkt/vänner som har använt sig av förvaltare under en längre tid och är väldigt nöjda och fått den avkastning dom beräknat varje år (typ Söderberg & partners, Säkra, Zikta eller dylikt). Även jag har varit på möte hos en av dessa och gillar deras upplägg med att låta dom ta hand om allt, ha årliga möten kring min livssituation och vad jag har för planer i framtiden och anpassa sparandet efter det osv (även om dom tar en avgift så känns det bättre än att låta det sitta på sparkontot). Jag har själv kollat lite sparrobotar och indexfonder men vet inte riktigt om jag känner mig bekväm att “göra rätt” på den vägen (ingen lust att “bränna mig”). Har heller inte intresset att aktivt följa och lägga om/justera mina investeringar osv.

Vad hade ni gjort?

1 gillning

Välkommen till forumet och grattis till fin ekonomisk sits! :smiley:

Är det nå’n som bränner dig så är det externa förvaltare. Vad är det som skrämmer med sparrobot eller helt enkelt breda indexfonder på Avanza (som du ju redan har)? Vad är det som får dig att tro att det ska bli fel? Säljarna du träffat som vill ha en del av kakan?

Med så kort tid innan ni planerar att köpa hus så hade jag först sneglat på vad som behövs i insats och räknat lite på vilken lånenivå jag är bekväm med. Sedan hade jag låst upp dessa pengarna som “ligger lösa” i ett fasträntekonto med så hög ränta som möjligt. Då har du till insatsen oavsett när det är dags.

Resten måste ju bara in i vettiga värdepapper för på sparkontot kan de inte stå. Sjäv kör jag mestadels indexfonder genom Avanza, men sparrobotar som Lysa el dyl funkar ju också.

Och, när förvaltarna ringer igen, blocka numret. :wink:

8 gillningar

Varför “göra rätt” inom citationstecken? Förklara vad du är rädd för. Placeringar genom en dyr förvaltare är på intet sätt immun mot en börskrasch, om det är det du menar med att bränna dig.

2 gillningar

Tack för välkomnandet!

Det är mer jag som vill “göra rätt” från början och inte gå fel väg. Tror många känner igen sig att dom brände sig lite när dom började med aktier en gång i tiden och köpte något som man hört skulle vara bra. Då det är större summor nu än med sina första aktier så vill jag inte göra något liknande. Förstår att det är stora skillnader mellan aktier och övrigt som sparrobot och indexfonder men har ingen erfarenhet av det och tar därför vidare frågan ni hade gjort.

Släkt/vänner är i äldre ålder så jag förstår varför dom valt förvaltare en gång i tiden (dom kan nada om aktier/fonder/sparrobotar men vet att man kan tjäna pengar genom det och då gått till en förvaltare).

Tack för din input

Se min kommentar till Anagaudlinn så tror jag du förstår vad jag menar :slight_smile:

Jag fattar, för folk snackar. Men som en usel jämförelse:

När du veckohandlar och ska ha till alla veckans måltider samt helgens fest så köper du havregryn, juice, öl, bröd, broccoli, chips osv. Veckan blir kass om du inte får frukost på fredagen eller godis till kalaset.

När du ströshoppar som en innerstadshipster skriver du inte shoppinglista utan tar det du tror dig behöva och väl hemma i lägenheten igen har du plötsligt sju liter mjölk och ingen ost.

Veckoshoppingen är spridningen i en globalfond. Ströshoppingen är enskilda aktier. Man kan leva på mjölk och utan ost, men några liter hinner säkert surna innan du druckit upp den och ost är ju gott, eller hur?

När “folk” tipsar snackar de oftast om en enda matvara. Google är mjölk, SBB är surnad mjölk… Nvidia är närodlad och dyr ekomjölk. Alla vill ha mjölk, men den ska ju vara fräsch också.

Det har i ärlighetens namn blivit mycket lättare de senaste 15-20 åren också, än det var tidigare. Därför är det också lättare att göra rätt om man lägger bara lite tid på det.

Tillbaka till maten:
En sparrobot frågar dig vilken mat du gillar, hur många mål du äter hemma och ute och om du är allergisk mot något. Sedan komponerar den veckans matsedel och din inköpslista. Den tar en liten slant för tjänsten, men den känns oftast rimlig för det är ju praktiskt.

En indexfond skiter i vad du tål, äter, gillar… den ser bara till att skafferiet och kylen är fylld enligt det som de flesta brukar ha hemma. Den shoppar också på Lidl, så räkna inte med väldigt exotiska saker.

En förvaltare är som en personal shopper som tar med dig till affären, pekar, tycker, rekommenderar och drar sedan sitt eget bonuskort i kassan och skickar en saltad räkning till dig.

Du blir mätt i alla fallen. Frågan är bara hur du vill att det ska se ut, vecka efter vecka, år efter år. Vad trist det vore att plötsligt bli laktosintolerant eller att strömmen går och du får äta opoppade popcorn.

Men, säger vän av ordning, jag vill ju att skafferiet ska växa!
Ja, jag sa ju att det här var en dålig jämförelse, men det är ju för att du äter upp maten efterhand som en annan FIRE-aktivist!

Fråga om jag spårade ur för mycket och det blev luddigt. :smiley:

10 gillningar

Kolla på den här av Jans snabbisar och gör bara så. Du skall inte engagera dig i enskilda aktier, nischfonder eller strategier i synnerhet om du inte är intresserad. En fondrobot passar dig perfekt.

1 gillning

Älskar liknelser så ger mig också på en.

Du vill bli en bättre löpare på 10 års sikt:

Alternativ 1. Du tränar 3 pass i veckan: Ett intensivt, ett långt och ett mittemellan. Generellt kommer du ha förbättrats rejält och ha låg skaderisk. Men du blir inget proffs. (Indexfonder/Lysa)

Alternativ 2. Du läser på massa och skapar ett eget träningsprogram och letar efter vad du tror är optimalt. Kanske blir det 5 pass i veckan, kanske 2, kanske varierar det över åren. Det kan ge väldigt bra resultat om du hittat rätt och inte skadar dig. Eller så har det gått halvdant, lite sämre än alternativ ovan. Men du måste läsa på, förändra och optimera. (Individuella aktier)

Alternativ 3. Du anlitar en coach. Kan vara en jätteduktig coach, men kan också vara en som inte känner in dina behov och det går fel. (Förvaltare)

Slutsatsen är att alla alternativ kan vara bra och dåliga, men det första kräver i princip inget jobb, kostar inga pengar och ger troligen ett bra resultat (statistiskt sett bättre än de andra alternativen, men såklart inte alltid).

Inte givit min liknelse så många minuter så väntar på svar att den fallerar på ett antal punkter haha

4 gillningar

Jag har själv redan före 30 års ålder bränt potentiellt miljonbelopp på dålig avkastning/avgifter till dessa typer av förvaltare.
Fly dem som pesten, det är uruselt.

De förvaltare som du kan använda är endast de som är strikt “oberoende”. Om de inte skickar en faktura till dig och använder ordet “oberoende” så ska du hålla dig extremt långt borta. “Fristående” innebär inte oberoende.

3 gillningar

Hmm jag tror att konsensusen på det här forumet är att dom förvaltare du nämner inte alls gör rätt för dom avgifter dom tar. En blind chimpans som kastar pil har kunnat lyckas med fonder sista 20åren.
Dom knaprar på ditt kapital både när det går bra eller dåligt.
Pengar till huset om säg 3 är typ kan få vara kvar på bra sparkonto med ca 4% ränta just nu.
Du hittar bra råd för placeringar i här på forumet. Med kanske 30 års horisont är det rimligen breda indexfonder med låga avgifter till stor del som är lämpligt. Du behöver inte pilla på dom mer än någon gång per år kanske. Du har god chans att leva till 90+ . Du behöver en rejäl summa om du skall klara 30år i pension på bra nivå.

1 gillning

Grymt beskrivet, tack för tiden du la ner :smile:

Jag tar åt mig allt och ska absolut fundera vilken väg jag går.
Känner att jag själva måste läsa på mer om indexfonder & sparrobotar innan jag tar steget vart pengarna skall gå.

1 gillning

Tack, ska absolut ta en titt

1 gillning

Tack för tipsen, ska absolut kolla över dessa

1 gillning