Varför tråna efter mer

Har så jag klarar mig varför bli girig? Har matkostnad 2500kr per månad, boendekostnad 3000kr inkl.allt. Är 52år och har sparränta 13000kr efter skatt. Resor fem -sex per år a8000kr=40000- 50000kr inkl.hyrbil och lägenhet. Jag ser ingen anledning att jobba mer som 52år. Tar ut tjänstepension vid 55år 11000kr i månaden i fem år efter skatt. Har varit skuldfri i 20år. Bor i fint hus och är snickare med gröna fingrar som älskar trädgårdsarbete. Har en Toyota Aygo och frugan en ny Corolla hybrid så bil kostnaderna är mycket låga. Båda bilarna utan lån och servar och lagar aygon själv.

9 gillningar

Kul för dig. Vad är din poäng?

15 gillningar

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Du är i en liknamde situation som mig skulle jag säga med skillnaden att jag enbsrt levt halva ditt liv ungefär.

Jag behöver inte jobba men jag gör det ändå för att jag vet att rutinen ett jobb ger mig får mig att må bra däremot kommer jag inte att jobba heltid utan kommer trappa ner stegvis mer och mer.

Den dagen jag slutar jobba helt med mitt yrke så kommer jag troligtvis hitta på något annat kreativt som kan anses som “jobb” ex rese vloggare eller liknande med skillnaden att jag troligtvis ej kommer göra pengar på det men jag är en person som måste få producera något jag kan ej bara konsumera och må bra har jag insett.

8 gillningar

Låter som en vettig plan du har.

Nu gissar jag bara vilt här men om jag får gissa så får nog du också utlopp för skapande när du jobbar som snickare?
Tänker känslan när du byggt något måste ju vara ganska häftig?

Har du någon plan på hur du ska ersätta tiden du annars jobbar med nögot annat?

Nu är det ju ett ofta tungt yrke att vara snickare som kan sluta med en del krämpor på ålderns höst men tror ej du ska underskatta hur mycket ditt snickeri eventuellt fyller upp i din “behovstrappa”.

Men som sagt vissa gillar ju att bara chilla under sin fritid är ju från person till person men varför jag reagera var för att de flesta jag känner som är snickare är ofta väldigt kreativa individer som gillar att skapa/fixa saker :slight_smile: och även när de gått i pension så har dom fortsatt skapa saker i sin “verkstad”

Hur bär du dig åt för att fixa boendekostnad på 3000 ink ALLT?

1 gillning

Vedkamin, solel, VA och sophämtning kanske

Jag tolkar din oställda fråga som om det är värt att fortsätta jobba i din situation när du har grepp på din ekonomi och egentligen inte behöver mer?

Saknar lite info om hur mycket besparingar du har utöver pensionen, det känns avgörande för om det ska kännas tryggt att lämna tidigt. Och är pensionen den gemensamma eller bara din? Berätta gärna lite mer!

1 gillning

De är inte så svårt… Obelånat , solceller, vedeldat egen brunn å avlopp…

2 gillningar

Låter som att du har en kompis på forumet som är inne på ungefär samma spår. Se den här tråden:

Låt mig spekulera, obelånat hus och räknar inte med kapitalkostnaden.
Underhåll hamnar förmodligen under hobbykontot om man som snickare gillar att hålla på och fixa med huset.

2 gillningar

Jajamän obelånat hus och frugan betalar 50%. Inget större som behöver fixas med huset heller dom kommande 20 åren.

1 gillning

Jajamän. obelånat, egen brunn och avlopp, vedeldar i Tulikivi täljstenskamin. Inga solceller men billigt fast el-avtal i tre år till. Frukt och grönt från egen tomt och växthus, tillverkar eget snus, brygger öl själv. Finns massor av saker att få tiden att gå på och sen flera resor varje år.

4 gillningar

Besparingarna ger en sparränta på 13000kr efter skatt i månaden på vanligt sparkonto och får ju “vanlig” pension sen när jag fyller 65år eller kanske 66-67år om gränsen höjs. Pensionen och besparingarna är bara mina.

1 gillning

Massor med resor och finns mycket att göra när man bor i hus med stor tomt och mycket fruktträd, bärbuskar, växthus, garage och när kompisar också bor i hus kan man hjälpas åt om man har olika lite större projekt. Bilarna, åkgräsklippare, motorsågen osv. behöver ju också lite omvårdnad då och då. Mycket man inte har orkat med när man åkte till jobbet kl.05.00 på morgonen och hemma kl 17.00.

2 gillningar

Sparräntan lär gå ned kraftigt i takt med inflationen så då behöver du investera pengarna på börsen istället vilket skapar betydligt högre osäkerhet och kräver därmed en högre slant för att vara på den säkra sidan

1 gillning

Som någon sa.
Vi kommer inte att få ut runt 4% sparränta så länge till. Snart sjunker den till kanske 2,5 % max.
Det smartaste är att placera pengarna på lite riskablare placeringar men i längden med i snitt bättre avkastning.
Den hyfsat kända tumregeln många känner till är
Att ta ut 4% årligen av sitt nuvarande kapital inflationskompenserat 30 år framåt.
Väl placerat i ex billiga breda indexfonder till större delen är då risken att pengarna skall ta slut hyfsat låg fram till du fyller 82 år.
Därefter kanske ni kan nöja er med den pension svenska staten erbjuder via diverse behovsprövade tillägg. Kanske har ni även sålt huset och flyttat till en lägenhet och kan få bostadstillägg.
Finns en räknesnurra med vilken man kan räkna statistisk risk ATT man blir pank beroende på hur mycket man tar ut årligen. Data bygger på historiska data från aktiemarknaden. Man matar in sin egna uppgifter…

Kan var bra att hålla lite koll (glest) över tid. Säg varje år. Man kan vilja byta fonder kanske och modda uttagen lite upp eller ner över tid beroende på hur värdeutvecklingnen ser ut. Senaste 20 åren har aktiemarknaden gått upp mycket mer än “normalt” vilket skulle möjliggöra lite ökat uttag. Inte säkert det håller i sig dock.

1 gillning

Det har jag räknat med att normal räntan blir 2,5% längre fram i tiden. Klarar mig gott i 20år utan ränta på besparingar bara men som extra boost får jag ju tjänstepension och vanlig pension och ränta. Har så låga utgifter och inga planer på att köpa nåt dyrt och med stigande ålder sjunker all konsumtion och resa orkar man inte mer. Börsen satsar jag inte på det är ett pyramidspel där många förlorar och en del vinner.

2 gillningar

Din förlust att inte satsa på börsen. Pengar på banken drabbas av inflation som inte alltid kompenseras av ränta. Din tjänstepension skulle du ju ta ut från 55-60. Vad lever du på sen? Är det besparingarna som ska gälla from nu till 55 och från 60 till 67 då får din statliga pension? Vad händer om du och din fru separerar? Om du blir sjuk så du inte kan fixa och dona som du gör utan måste leja ut allt?

2 gillningar