Varför tråna efter mer

Glädjekalkyl brukar jag kalla det :grin:

1 gillning

Stämmer för många om man gör som jag gjorde delvis när jag började med Aktier. Köpte enskilda aktier i fåtal bolag eller tillväxtbolag jag “trodde på”. Gick ibland superbra men mer ofta väldigt obra. Läropengar i sjön :scream: Inte alls vettigt som småsparare.

I ditt fall kan vad en vis man sa gälla.

Satsa inte pengar du behöver på en möjlighet att tjäna pengar du inte behöver

Men Generellt tänker du mycket fel om man har en längre tidshorisont och skulle uppskatta betydligt mer pengar.
Min och många andras avkastning på breda aktiefonder fonder i statliga PPM systemet har varit ca 11% och då ca 9 % över inflationen per år senaste 20 åren. Motsvarande sparat på bankkonto har nog givit nära 0% real värdetillväxt pga 30% skatten på ränta dessutom.
Dvs bankkonto mycket mindre värde kvar efter 20 år. Bombsäkert dåligt.
Ekvivalent med en elak börskrasch som man utsätter sig för med vilje exakt när man vill ta ut pengarna.
En tusenlapp på mitt PPM konto med fonder år 2004 har vuxit till sig till 8000 SEK .
Efter inflation avräknad har värdet ökat med >5 ggr…
Dvs banksparandet var garanterat obra över lång tid.
Även mer normal framöver på säg 4% tillväxt utöver inflationen ger ca 50% värdeökning per 10 år.

Kurvan nedan visar på en stadig värdetillväxt på aktier med inflation avdragen ( USA) under dom senaste 220 Åren !. Visst finns hack i kurvan på upp till 20 år men dom varar inte många år och kurvan tar sig tillbaka upp till det normala igen…Även kurvan för obligationer som ligger mycket lägre var obra i hela 40 år .

image

2 gillningar

Jag förlorar inget när jag inte satsar på börsen det är 100% säkert däremot kan jag förlorar mycket vid stora ras. Låga utgifter och stor summa pengar gör att jag lever gott mellan 53-55år och 60-65år och det finns möjlighet att öka summan om man vill. Och pensionen blir inte dålig när man jobbat i 34år på heltid utan frånvaro. Skuldfri behöver jag inte oroa mig för nåt har sovit gott dom 20 senaste åren.

Alltså, du kan ju möjligen får rätt framöver (man vet aldrig), men du har ju haft fel om vi kollar på de senaste 150 åren! Börser under den tidsperioden har tvärtom haft många vinnare och få förlorare. Inget har avkastat bättre, särskilt för den som investerar brett utan att lita på sin egen förmåga.

3 gillningar

Jag undrar mest om det finns en poäng eller om du endast vill ha en klapp på axeln…?

1 gillning

Är det inte tråkigt att leva på ärtsoppa och havregrynsgröt?

On topic:
När jag blir ekonomiskt oberoende kommer jag nog fortsätta jobba men kanske 60-80% istället. Orkar inte vara hemma allt för mycket med fru och barn
:joy_cat: Pågående semester är en prövning minst sagt.

1 gillning

Poängen är att det går att bli rik på vanligt arbete utan hjälp av börsen om man inte är materialist och man kan sluta jobba tidigt om man vill. Ingen regering bestämmer när jag slutar jobba. Krävs lite tur förstås så att man hittar en bra fru som är likasinnad.

Mina barn är över 30år så dom har flyttat länge sedan hemifrån var ung när dom föddes. Inte 100% säkert att jag aldrig mer jobbar som lönearbetare men det blir i annan branch isåfall och behöver inte jaga hög lön

1 gillning

Lite nyfiken ändå.

För att ha 13k per månad i ränta måste du ju ha ett kapital på omkring 6mnkr. Om vi antar att su jobbat i 30 år så blir det att spara 16k per månad (är ett snitt och förstår att det ju blivit ränta under dessa år, men å andra sidan lär inte en snickare tjänat mkt mer än 20k totalt).

Men du har då alltid haft utgifter på motsvarade typ 9k per månad i 30 år?

Äter gott varje dag eftersom både frugan och jag är hobbykockar. Båda är mycket prismedvetna och mycket handlar vi på Lidl och alltid tittar vi igenom reklambladen. Var på semester i Finland och fyllde bilen med rågbröd som räcker i sex månader minst eftersom det är mer än tre gånger billigare och godare där. Finsk medwurst har vi också massor nu som räcker länge. Tillverkar eget snus och brygger egen öl så där sparar jag minst 2000kr i månaden och färska grönsaker får vi från växthuset och frukt och bär från tomten

1 gillning

Har haft skattefri milersättning också under alla år och låga bilkostnader så har sparat runt 5000-6000kr i månaden av milersättningen. Fördelen med yrket är ju också att du kan jobba mycket extra på kvällar och helger åt kompisar och gamla kunder om man vill. Resorna vi bokar gör vi i god tid och reser när det är billigt. En Spanien resa på två veckor går på 5000-7000kr med flyg, lägenhet och hyrbil.

Vilket år var det när ni gjorde denna resa?

Håller med om att det låter sjukt billigt, men å andra sidan så kan ju biljetter reas ut för 1000 pp. En lägenhet utanför en stad skulle man säkert kunna få för 3k på två veckor, men då är standarden därefter. En billig hyrbil för 2k låter iofs sjukt billigt, men skulle inte bli förvånad om det under lågsäsong är möjligt.

I år i februari och samma nästa år i februari solkusten. Flyg nästa år med resväska 1800kr tor. med Ryanair. Lägenhet i Benalmadena 5600kr delat på två så 2800kr var och hyrbil Record med full försäkring två veckor 1900kr så 950kr var. Blir totalt 6550kr.

Borde kanske döpa om tråden till ”skryt om hur ekonomisk jag är”? :rofl:

2 gillningar

Är inte marbesol billigare?

Det är 100% säkert att du realt går back genom att ha pengarna på sparkonto över tid. Dvs. du har samma pengar nominellt men efter inflation rasar värdet på dina pengar över tid. Dina pengars värde urholkas och kan köpa dig färre grejer om fem år än idag. En garanterad real förlust.

Placerar du istället på t.ex. börsen (t.ex. en global aktieindexfond) är oddsen mycket goda för att du istället får positiv realavkastning över tid. Det är ett inflationsskydd.

Historiskt fördubblat värde vart tionde år ungefär.

3 gillningar

Precis. Det säkraste sättet att se till att förlora pengar är sparkonto.

1 gillning

Du har alltså en hög med dolda kostnader och effektivt konsumerar mycket mer än det du angivit per månad.

Stort kapital bundet i bostad. Många arbetstimmar.

Inflationen som käkar rejält på dina sparpengar då de inte är investerade.

2 gillningar

Varför propsa på att TS bör ha pengarna på börsen för att inte urholka värdet. Om nu TS anser sig ha vunnit spelet, varför riskera mer än man behöver. Han behöver inte fundera på hur börsen går, han trivs med livet som det är, har allt han behöver.

TS känner sig själv bäst och kanske vet av att han inte skulle klara av att se hans hårt sparade pengar på räntekonto börja backa 20-30% och då flippa ur och plocka ut pengarna.

I sådant fall är det helt rätt att han har sina pengar på ett räntekonto.

Det är bara att gratulera dig @Mm72!

12 gillningar