Stort arv skulle uppskatta att få lite råd

Hej
Jag undrar om jag skulle kunna få lite råd om vad jag borde göra. Jag kommer inom de närmaste månaderna få ett rätt stort arv, men kan inget (och då menar jag inget) om investeringar, aktier eller fonder.
Jag tror inte heller att jag är särskilt intresserad av att själv försöka spela på aktiemarknaden, mer än att jag kanske sätter åt sido väldigt lite pengar för att testa. Arvet är tillräckligt stort för att komma över tröskeln för private banking när jag har tittat runt på olika banker, så jag tänkte det kunde vara ett bra alternativ? Men när jag läst lite på sidan här så verkar inte private banking vara särskilt populärt.
Jag kan som sagt väldigt lite och vet knappt ens var jag ska börja. Jag skulle uppskatta några råd.

8 gillningar

Skaffa en oberoende rådgivare som tar betalt per timme. Mycket viktigt att rådgivaren benämner sig som exakt ordet oberoende.

Inte fristående eller något liknande.

Oberoende rådgivare hittar du inte hos någon bank. Bankernas rådgivare är försäljare som ska tjäna pengar till banken. Lyssna inte på dem.

14 gillningar

Jag hade funderat på om det finns några problem eller otrevligheter i livet som arvet kan ta bort.

• Har du några skulder du inte trivs med?
  • Bor du i en område du inte riktigt gillar?
  • Har du en gammal sur bil som brukar jävlas med dig?
  • Får du boota om TVn för att den är buggig?
  • Är ditt kök sunkigt?
  • Tycker du illa om att städa?
  • Ogillar du ditt jobb?

Då kanske du kan använda en del av arvet till att ta bort otrevligheter från ditt liv? Man kan oftast inte köpa sig lycklig, men man kan betala för att bli av med saker som man blir olycklig av.

18 gillningar

Jag tänkte undvika att göra några större livsstil förändringar, iallafall inte nu i början. Just nu hyr jag en lägenhet som jag är nöjd med. Jag hoppades mest på råd med vad jag borde göra med pengarna. Jag är kanske lite skrämd av historier av personer som vinner stora summor pengar och förlorar allt på en gång.

Vad kostar en oberoende ekonomisk rådgivare? Jag har inte tillgång till särskilt mycket pengar innan jag får arvet.

1 gillning

Innan du gör någonting annat så gå igenom avsnittet som länkas ovan. Det kommer hjälpa dig utmärkt med att strukturera dina funderingar.

5 gillningar

Ok tack så mycket. Det ska jag göra.

1 gillning

frågan är ju hur mycket som är mycket.

100 000 är mycket för vissa, men gör ingen större skillnad för många.
1 000 000 är mer, men för många innebär det endast 1M mindre i bolån.
10M+ gör skillnad på riktigt och det är först här någonstans förväntad avkastning är något man kan börja leva på.

3 gillningar

15% Investor
15% SPDR MSCI Europe ETF
15% DNB Teknologi
15% Länsförsäkringar globalfond
40% Egen förvaltning av nordiska aktier mha Neuroquants strategier, mycket enkelt och fin historik.

Om balansera 1 gång per år för samma portföljvikt. På 10 års sikt kommer troligtvis Investor, DNB Teknologi och egenförvaltningen att ha gett bäst resultat :+1:

5 gillningar

Du skulle troligtvis få mycket olika svar med tanke på hur folk resonerar här inne. Vi är ju olika någonstans och det är ju bra. :⁠-⁠)

Jag, exempelvis, är rätt nöjd med att bo i en låda och har inga särskilda utgifter. Är villig att ta minimala risker och den enda gången jag hänger på aktiemarknaden är när jag leker med några tusenlappar. Sparar det mesta av min lön till mina barn. Jag hade nog investerat det mesta i någon fondrobot, tex Lysa. Men som sagt, vi är ju olika…

TS har enligt originalinlägget ingen erfarenhet av investeringar.
Du tycker inte att det är lite fel nivå att starta på utifrån den premissen ?

7 gillningar

Pengar är ett rätt bra smörjmedel för att få bort gnisslorna i livet. Om du inte är intresserad av aktier så ska du inte försöka bli intresserad därför att du plötsligt fått tag i pengar. Det kommer förmodligen att betyda att någon annan till slut äger ditt arv.

Se det så här, du säger inte hur mycket du ärver, men 1 miljon ger dig 5 000 extra i månaden om din miljon förräntas med 6% per år. Om du har 6 miljoner så har du en ”månadslön” på 30 000 kronor med den avkastningen.

Även 5000 tar bort en hel del gnissel ur livet.

Som de andra sagt, rådgivare på banken är bara försäljare, och inget annat. Prata med en oberoende rådgivare. De tar, som sagt, betalt per timme. Vänta tills du har fått pengarna, stoppa in dem i ett sparkonto, och kontakta sen rådgivaren.

Du behöver inte göra någonting just nu.

2 gillningar

Nej jag tycker faktiskt inte det. Att använda sig av Neuroquants strategier är som att investera i en Sverigefond om man så vill, färdiga stragegier och bolag, ombalansering sker månadsvis så även om man inte är börsintresserad tror jag att man är tillräckligt intresserad för att gå in en gång i månaden och titta, troligtvis är man inne betydligt oftare än så. Betydligt bättre historik än Sverigefonder, och billigare dessutom om man har lite större kapital. Tex 40% av 5m är 2m, de flesta aktivt förvaltade fonder ligger på 1,5%, dvs 30,000kr per år för 2m förvaltning. Jag jämför inte med indexfond eftersom Neuroquants modeller slagit omx/omxspi ganska rejält.

Historisk avkastning har ingen koppling till framtida avkastning för fonder och liknade investeringar.

Jag skulle kraftigt avråda från alla former av aktiva bet för TS.

Helt irrelevant. Dessutom kan du inte jämföra med en PI. GI är det man får från att investera i ett specifikt index.

3 gillningar

Hur gammal är du? Hela 10-tal räcker gott och väl

Är arvet större än 5 miljoner?

Med tanke på det du berättat hittills hade jag nog kört på fondrobot, typ Lysa om jag var i din sits. Det är verkligen enkelt att komma igång

1 gillning

Nu är du ute och cyklar, både på det ena och det andra …

4 gillningar

Ne det är du som är ute och cyklar. Det finns gott om data som visar att historisk avkastning saknar samband med framtida avkastning.

Likaså finns gott om data som visar att aktiva fonder tar mer i avgift än de alpha de extraherar. Alltså netto negativt för investerare.

Förslaget är konkret jämfört med de flesta andras här, minimalt med förvaltningskostnader och bra diversiering, dessutom ger det kontroll och lärande att sköta sparandet, med bra guidning i process och urval. Efter 20 år i marknaden, CAGR på runt 15% och Sharpekvot på dryga 1 tycker jag att jag har tillräcklig koll för att ge råd. Sedan får man förstås utvärdera vad som passar en själv men det tror jag författaren är tillräckligt intelligent för att göra själv utan att ha en massa bror duktig kommentarer på kommentarerna.

2 gillningar

Jag skulle påstå dålig diversifiering.

Globalt index är mycket mer diversifierat.

Rätt höga i jämförelse med en billig indexfond.

Rätt kass utveckling för någon som investerat aktivt på ungefär samma nivå som index.