Varför kan inte folk avhålla sig från att kommentera kommenarerna? Det är ju totalt intelligensbefriat, som om författaren inte kan tänka och utvärdera själv …

Varför kan inte folk avhålla sig från att kommentera kommenarerna? Det är ju totalt intelligensbefriat, som om författaren inte kan tänka och utvärdera själv …

Välkommen till forumet! ![]()
Se rekommenderat avsnitt. Andas lugnt, inget är bråttom. Rådgivare kan du anlita i nästa skede om du så vill.
Ignorera pingismatchen här ovanför. Är du helt ovan, som du skriver, är det bättre att se om videon en gång till.
Sedan ligger det något i att berätta vilken ålder och förutsättningar du har om, och jag säger om, du vill ha råd från oss övriga. Jag skulle säga att svaren beror mycket på det här.
Och… tråkigt att du förlorar någon nära, men grattis till arvet.
Tack för alla tipsen, men efter att ha tittat på video har jag bestämt mig för att jag kommer att sätta in pengarna på ett sparkonto och inte ta några förhastade beslut.
När arvet är avklarat så kommer jag nog kontakta en oberoende rådgivare som ni föreslagit, men kommer inte kasta mig in i något.
Jag kan dock säga att min del av arvet antagligen kommer att handla om mer än 6 miljoner kronor, men mycket av arvet är dock låst i fastigheter som finns utomlands(men inom Europa). Jag kommer nog behöva kontakta mäklare för att sälja dessa, men även detta är något jag inte vill gör förhastat.
Sedan är jag inte helt säker på hur allt kommer att bli uppdelat än(jag tror allt kommer delas lika).
Jag har två syskon (halv-syskon) som är minderåriga och vi har alla olika nationalitet. Notarien sa att processen kanske kommer att ta väldigt lång tid pågrund av hur många olika lagar som är inblandade och hur dessa påverkar vad testamentet säger. Som jag förstår det så kommer också mina syskons delar av arvet vara låsta tills de blir myndiga och då kanske inte något kan säljas förens de är vuxna(men de kommer att ha någon som ansvarar för det tills dess)?
Oavsett så kommer nog det hela vara en lång process som kanske kommer ta en väldigt lång tid och jag har som videon sagt vara väldigt överväldigad, upprörd och stressad. Men jag uppskattar hjälpen jag fått, Tack. Jag kommer nog försöka undersöka saken mer och kontakta rådgivare innan jag fattar några beslut.
Det märks att du inte har någon koll, 15% CAGR är långt, långt ifrån index. Men så brukar det också vara så att förståsigpåarna som vill verka duktiga oftast har minst att komma med…
Inte de senaste 20 åren…
15% CAGR är 16 gånger pengarna över 20 år, 2005 stod index i 950 ca, nu 2025 står det i 2450, även om du tar med utdelningar är vi hästlängder från 16 gånger insatsen. Rätt kasst att uttala sig utan att kolla upp …
Du kan ju inte jämföra med svenskt index. Typ bara 1 procent av världens kapitalmarknad.
Sen så kan du inte heller bara ignorera utdelningarna…
Ignorerade inte utdelningarna, nämnde som sagt att även om du tar med utdelningarna är du hästlängder från 15% CAGR. De flesta svenska investerare har förstås långt mer än 1% svenska aktier, det är ju bara löjligt och irrelevant att nämna hur stor svenska börsen är när vi pratar om svenska investerare. Andelen globalfonder har ökat de senaste 10 åren men vad många inte fattat är att det kommer en valutarisk med med den exponeringen. USD har gått från 11 till 9,50 och AP7 såfa med 75% USA ligger 17% back i år. Det funkar tills det inte funkar längre. USD kan stå i 7-8kr om 1 år, ingen vet. Snittet på globalfonder har historiskt legat på 7-10%. Fortfarande långt från 15% CAGR utan att ta valutarisk! 5-8% överavkastning per år, du kan ju räkna på vad det ger under 20 år … Att vissa globalfonder gått bättre än snittet de senast 10 åren beror på MAG7s starka utveckling och SEKs svaga dito. Skulle däremot inte sätta mina slantar på att det fortsätter så kommande 10 år. Vet däremot att min egen portfölj kommer att tuffa på och dubblas vart 5e år ca.
Det enda rimliga är ju att bara titta på globalt index. Alla andra index är bara mer eller mindre godtycklig subset.
Tvärtom så slipper man valutarisk med globalfond. Den är fördelad över världens bolag och dessa bolags valutarisker.
Har man bara investeringar i svenska kronor har man hög valutarisk (exponering) i valutan SEK.
Inte de senaste 20 åren.
Har du inte en aning om.
Tror de som följt diskussionen har förstått vad du går för, en snackepelle utan fakta…
Resten har jag alltså rätt i då? ![]()