En fråga rörande småsparare?

Hej, hört att förr räknades småsparare till kategorin 50 lakan eller mindre och storsparare 50 lakan eller mer.
Om det fortfarande stämmer, så har vi även läst att ju större beloppet är desto bättre avkastning, logiskt.
Men då undrar vi om det blir svårt att få någon avkastning som är värd namnet - då vi föreställer oss 4 till 6 snitt med skatt och avgifter, för småsparare.

Finns det någon tråd på RT som t.ex. visar hur man kan tjäna 200 till 500 kr löpande per månad som småsparare.
För en sak vi alltid brottas med när vi läser trådar på RT att folk har enorma summor investerade med väldigt låg utdelning om man ser till proportionerna.

Tror inte vi är ensamma om den uppfattningen och om det förhåller sig så, då behöver man inte svälja betet i tron att det inte finns - bättre alternativ.

Men kanske är det så att det inte erbjuds eller ens finns bättre möjligheter.
Nyfiken om någon skulle kunna svara på vilka trådar på RT som behandlar dessa ämnen.

VSOMM

Lite irrelevant kanske men en småsparare är väl en privatperson som sparar vara sig om man har 10 tusen eller 10 miljoner på kontot.

7 gillningar

När man pratar om småsparare på aktiemarknaden numera är det väl alla med kapital under femhundra miljoner eller så, skulle jag säga. Över en halv miljard känns väl ordet lite malplacerat.

När det kommer till avkastning så har ju avkastningen historisk (över tid) varit lite drygt 10% årligen på indexfonder eller aktieinnehav motsvarande index (icke inflationsjusterat). Du har väl svaret där.

3 gillningar

För att tjäna 500 kr/månad på börsen med 5% årlig real avkastning så behöver du ca 120000 kr.

4 gillningar

Har aldrig förstått varför “småsparare” skall “tjäna på börsen” dvs få utdelning och helst då varje månad. *Är det inte detta du menar så ledsen missförstod.

Den krassa verkligheten är att den första miljonen är till enormt stor andel, sparat/insatt kapital. Väldigt liten del är avkastning av kapital. Men att tro att en småsparare kan skapa en pengamaskin som de sedan kan “få” pengar (tjäna), är tyvärr en dröm.

Bästa tipset är att spara och sätta dem i något där du inte förlorar dem, om du även får några % i avkastning per år, desto bättre. Ledsen att vara tråkig, men mycket få lyckas med “snabba pengar från första kronan” på börsen. De finns på youtube och vill sälja dig kurser hur .. :slight_smile:

1 gillning

Öh? Okej… :roll_eyes:

I övrigt säger jag som @emilv

Och snälla @Vaelira - skriver du för er som par eller är det bara en medicinsk åkomma som gör att allt handlar om ”vi” i dina trådar?

7 gillningar

Ska vara som en öppen bok som skojfrisk en gång sa.
Vi hamstrar 70% guld och 30% silver.
Under 100 papp genera över 50 lakan ipå 2 år.
Vi tror världen är så pass självdestruktiv framöver så vi går på Kinas linje.

VSOMM

Så varför fråga om börsen om du låser allt i ädelmetaller (dessutom efter en period av kraftig rusning)?

Därför vi har en ekonomiblogg och vill höra andras åsikter.

Förlåt om vi stör ordningen :folded_hands:

VSOMM

Men om vi ska svara kanske vi ska vara öppna så att vi alla förstår vad vi menar? Inte minst vi som sedan läser vad vi skriver?

Är blogginläggen också ett konstprojekt? Jag tror du vinner mer på tydlighet.

Sagt i all välmening.

6 gillningar

Ingen ordning förstörd. Men det var också en rimlig sak att fråga om, eftersom det är lite udda. Ofta känns det enklare att hantera att man kommunicerar med en person eller åtminstone någon som beter sig om en person.

Som en anonym på ett forum är det väl ganska odramatiskt. På Facebook har det riktigt irriterat mig när ett bekant par har gemensamt konto. Dem har jag har slutat kommunicera med på FB, för jag kan inte hantera att inte veta vem av dem som skriver. Man anpassar sig ju efter person och det är inte naturligt för mig at uttrycka mig helt identiskt till de båda. (Det är naturligtvis annorlunda här där jag inte känner någon av er.)

1 gillning

Pekpinne, du köper över tid, ibland lågt, ibland högt och ibland däremellan. Snitta jämnvikt över tid.
Sedan min kristallkula är inte flum eller påhittad, utan det finns både geopolitiska strömningar och historiska upprepningar som kommer eskalera framöver.
Om det är orimligt och otydligt, kan vi inget annat besörja att inte fler ser vår verklighet med våra ögon.
Du behöver inte dela vår uppfattning eller upplevelse då vi är varse om att vara ypperligt träffsäkra.
Men vi vet att det står alla fritt att uttrycka sina funderingar och åsikter.

VSOMM

2 gillningar

Är 55 och har hobby som proffesionell trader.
Hund och letar deltid sysselsättning.
Kryonik och fryser ned hjärnan för 1 mille.
Thats it.
Och umgås med dotter.

Vi är fyra individer i en kropp.
Ingen dramatik tack.

Utan kan en skådespelare under sin karriär bära 100 roller, så kan visa tänkas påverka hens färgpaletts valörer och hen kan skifta läge, mellan olika karaktärerna och personligheterna som hen en gång tidigare burit.
Även vi, varför inte, då varje typ har en harang av åtaganden och yttringar att förmedla och förbättra i den tillvaro som omger oss.

VSOMM

4 gillningar

Ah, Angaudlinn hade en poäng där med konstprojektet. Jag tror att jag nöjer mig så här.

3 gillningar

Jo, det är precis vad det är.

Är du professionell är det ingen hobby. Kalla mig petig, men du har ju faktiskt fel här, rent språkligt.

Men jag lämnar det där. :waving_hand:

4 gillningar

Förutsatt att vi pratar procentuell avkastning så tror jag inte att det där stämmer, nej.

1 gillning

@emilv

Eftersom du är mod och gav ett entydigt och tydligt svar, så har jag ingen följdfråga, utan vill veta din åsikt.

Vi avser lägga 100 tusen och inte en enda krona mer på börsen och önskar åtminstone cirka 400 kr eller mer netto per månad.

Tycker du ett upplägg med preferensaktier är något att överväga med utbetalningar per kvartal.
Förstått svenska ger mindre pillande med avgifter och deklaration, då ovan kan göras med ISK.

Eller finns det andra alternativ?

VSOMM

Har solitt tips för dig, mannen.

2 gillningar

Småsparare har inget med storlek på kapital att göra. Det är en privatperson som sparar i aktier/fonder. Medianlönen i Sverige är väl runt 40k i månaden så att tjäna 200 spänn är absolut görbart. Finns många arbetsgivare som betalar det och mer därtill per månad

1 gillning

Är det en hobby eller något du jobbar med? Jag tror du bör kolla upp lite närmare vad orden har för betydelse. Hobby och att syssla med något professionellt brukar sällan hänga ihop.

2 gillningar