Forumförväntningar

ny på forumet läste jag detta ;

är rikatillsammans alltså typ en sekt ?där forumsägaren är typ pastor ?
någon som kan förklarar ?

2 gillningar

Japp precis så är det, like it or leave it.

Nä nu tycker jag du tramsar till det

11 gillningar

Nej

Nej

Det är ett öppet forum där vi diskuterar ekonomi och livet.

Å andra sidan så skulle väl de flesta sektmedlemmar och sektledare förneka att det är en sekt :joy:

9 gillningar

Rika tillsammans har forumtrådar om allt mellan himmel och jord med fokus på ekonomi och investeringar. Många, men inte alla, är sålda på indexfonder och försöker hitta ett rationellt sätt att investera. Alla är välkomna, men om man kommer med vilda idéer kring investeringar som har svagt stöd i forskning och bred erfarenhet kommer man troligtvis få mothugg.

Välkommen till forumet, öppna gärna en tråd med en relevant frågeställning eller gör lite relevanta inlägg i dom trådar du finner intressanta…

15 gillningar

Det här första stycket i beskrivningen av forumet tycker jag summerar vad Rika tillsammans är:

Stycket kommer från sidan Börja här

11 gillningar

Rika Tillsammans är givetvis ingen sekt, precis som Vänsterpartiet, Sveriges Golfförbund, Friluftsfrämjandet och de flesta organisationer inte är sekter heller.

Däremot är det helt naturligt om de flesta som ger sig till känna på detta forum är kraftigt för indexfonder. Det är ju inte konstigare än att de som publicerar sig i ett Vänsterpartistiskt forum är vänsterpartister eller att de som läser Svensk Golf på nätet är golfare.

Kan du inte acceptera detta får du helt enkelt välja andra kanaler för ditt aktieintresse.

8 gillningar

Välkommen @mogge1!
Förstår att det väcker frågor. Och jo, indexfonder är en klar favorit här men det går att skriva om annat också.

Vet inte om det hjälper eller stjälper, men testar att ge lite kontext genom en liknelse:
Forskning verkar peka på att att vi mår bra av en bred variation av frukt och grönsaker. I forumet rekommenderas därför mest matsallader och en fruktsallad då och då, men även enskilda ingredienser diskuteras med både nyfikenhet och skepsis. En ny medlem kommer med ett inlägg som tolkas ungefär som: Jag har det! Det bästa lär ju vara att leva av enbart bananer!
Många reagerar på att man kanske missat poängen då. Det upplevdes polariserat och kontot avslutades vad jag förstår.

7 gillningar

Jag blir så imponerad av er alla som svarar sakligt och vänligt på vad jag tycker är en urbota dum fråga. Stor eloge till er!

Till TS vill jag ställa frågorna - Vet du vad som kännetecknar en sekt? Skulle du ge dig in på annat ställe än som anonym på ett forum och ifrågasätta en seriös företagare om han var pastor i en sekt?

@mogge1

8 gillningar

Jag tror att de flesta medlemmar i RT-forumet vill att forumet ska vara precis allt som FB-gruppen ”Aktieraketer” inte är. Det finns alltså utrymme för ganska många sorters inlägg och teman.

7 gillningar

:joy: Nä men en del kanske inte gillar RT och då slänger öknamn som sekt och Jan som sektledare i ansiktet på andra i forumet.

Då händer det att vi som hängt här ett bra tag helt enkelt driver med det, och skriver “Javisst är vi en sekt” och Jan är vår sektledare, pastor, Gud, whatever.

Alltså ren sarkasm tillbaka på de som slänger öknamn på oss om hänger här. Så enkelt var det :slight_smile:

Välkommen till “sekten” förresten! :rofl::+1:

5 gillningar

Jag hade velat ha @janbolmeson som god man alla dagar i veckan, med tanke på mina kassa aktieaffärer. Jag gör dom trots att jag hängt här i flera år, en del är helt enkelt envisa och förstår inte vad som är bäst för dom, rent ekonomiskt :sweat_smile:

10 gillningar

Jan har ju dock blivit kallat värre saker än pastor vill jag minnas. Eller lättare komiska så. Storskogen-tråden dyker upp i minnet :grin:

Jag vill klargöra vissa saker :

• jag äger i dagsläget 29st olika aktier och 25st olika fonder
  • jag har aldrig förespråkat att man ska investera allt i en aktie
  • mitt inlägg var ”Finns det någon fondrobot som över tid presterar bättre än Investor?”
  • jag överpresterar OMXPI med god marginal över tid
  • ekonomiskt klarar jag mej utan att ha ett jobb att gå till
1 gillning

Grattis!

Du kanske har ett bättre sätt att förklara vad det var för situation som uppstod utan att hänga ut de inblandade mer än nödvändigt?

1 gillning

Nej, RT är ett forum för de som är intresserade av ekonomi, främst pga bristande kunskap och intresse hos de runt om i samhället. Detta gör det svårt att prata om sådana här frågor som vi pratar om här. Vidare är @janbolmeson och @carolinebolmeson väldigt noga med att tackla frågor från olika synvinklar och ta upp frågor som de inte heller håller med om, för att forumet önskar detta. Vi på forumet föredrar indexfonder oftast, eftersom det ger bäst riskjusterad avkastning men vi har också förståelse för att folk tycker om olika och det är inga tabu, oavsett vad folk tror.

Att man använder forskning, statistik eller argument för att försöka få folk att investera smartare och därigenom få bättre avkastning, bygga en buffert och få en ekonomisk trygghet, gratis genom forumet, är för mig helt enastående, att folk faktiskt bryr sig.

Så nej, det är absolut ingen sekt utan gemenskap, hjälpsamhet och öppen syn mot ekonomi, mot varandra och mot olika syn genomsyrar forumet med synsättet att bli rikare tillsammans

7 gillningar

Polariserat forum?

Det gör den som äger en marknadsviktad svensk indexfond också. Då får man utdelningarna som exkluderas ur OMXSPI. Då får man avkastningen inklusive utdelningar, vilket är OMXSGI.

7 gillningar

Har sett RT liknas vid en sekt på reddit många gånger, pissar på indexfonder osv.

Samtidigt producerar redditnissarna en hel del lossp0rn :grin:

3 gillningar

Var det inte du som ”tackade för dig” och skulle ”låta detta inlägg bli mitt sista här” så sent som igår?
Om du nu tagit ditt förnuft till fånga och bestämt dig för att det kanske kan vara givande och lärorikt trots allt, så kan jag rekommendera att du inte faller in i samma trams som igår. :face_blowing_a_kiss:

2 gillningar