Förstår precis - semi professional - får googla - lite gråzon.
VSOMM
Förstår precis - semi professional - får googla - lite gråzon.
VSOMM
Living the dream, bara så du vet.
Det är väl tvärtom jättevanligt. Det är ju så pensionen fungerar. Och det är en stor del av min ekonomi. Jag har aktier och fonder som har växt bra under åren. Och jag har träd som växer och som jag avverkar när de har bliviti 80 till 100 år. Investering är inte en myt!
Efter en lång arbetsdag var detta exakt vad jag behövde läsa. TACK!
Nej, det är extremt olika beroende på vad man har för löpande sparande och/eller startkapital. För snittpersonen i Sverige skulle jag tro att det tar lång tid (många årtionden) och att större delen av första miljonen är avkastning. I vart fall om de sparar i aktieindexfonder eller liknande.
Det går utmärkt att göra för kortare perioder men kommer du upp i några årtionden av uttag så visar historisk data att din portfölj I många fall skulle ta slut om du tar ut så där mycket.
Om vi antar 1% skatt på portföljen behöver du 160 000kr för att få ut dina 400kr netto.
Alternativt kan du ta ut 250kr/månad netto (+inflationsjustering) på dina 100k så borde de räcka i +30 år.
Det låter dramatiskt. Är alla fyra 55 och professionella traders eller bara en?

Vi vill tacka för alla inlägg.
Och nu vill informerar om vad två av våra artiklar kommer handla om när vi offentliggör vår blogg (vilken vi inte ska nämna vid namn). Men först en friskskrivning:
Vi avser fritt återge vissa kommentarer med egna uttryck och formuleringar från denna tråd och många andra här på RT.
Våra artiklar kommer aktivt agera Robin Hood.
VSOMM
Ah, Angaudlinn hade en poäng där med konstprojektet. Jag tror att jag nöjer mig så här.
Rättar in mig i ledet och verkställer detsamma.
Trevlig helg.
Man vet absolut inget om framtiden men om man ändå vill titta tillbaka för att gissa om framtiden så har bankaktier länge varit bra utdelare men de delar inte ut varje månad.
100000 i SHB, Handelsbanken, har de senaste åren gett betydligt mer utdelning än 400 kr/månad men om framtiden vet vi inget.
Verkligen klockrent taget ur sitt “sammanhang”! Tack för att du belyste detta fantastiska citat
Kikade på ränta-på-ränta verktyget och vid 7% avkastning i 20år, så är sparandet 480k och räntan 560k, så det du säger stämmer på den tidshorisonten och att man sparar 2k/mån. Höjer du till 5k/mån, så tar det 11år och 666k är sparat och 333k är avkastning.
Samt skiljer det stort om man får lägre avkastning än 7%. Håller dock med dig om att jag inte har 100% rätt ![]()
Det skall man alltid göra! Tror disciplin och stadiga insättningar är viktigare de första åren dock. ![]()
Jag syftade mer på i början av resan med begränsade medel. Tro att investeringen ger avkastning året efter eller så. Sikta på utdelnings aktier för att få en månatlig avkastning så de “tjänar pengar” på aktier “dag 1”.
För väldigt korta perioder stämmer det att nysparandet är nyckeln för att kunna nå en sådan summa. De flesta sparar inte så mycket så genomsnittspersonen som når en miljon kommer att ha nått dit med främst avkastning.
Givet att den sparat i aktieindexfonder och inte på typ sparkonto. Med långsiktigt sparande på sparkonto blir avkastningen så kass att insättningarna spelar större roll. Speciellt realt eftersom real avkastning sannolikt är negativ då.
Det är heller inget magiskt med en miljon utan det här fenomenet gäller oavsett summa.
Kort sparhorisont = nästan allt kommer sannolikt att vara insättningar och inte avkastning.
Lång sparhorisont = majoriteten av kapitalet kommer att komma från avkastning på tidigare sparat kapital.
Det är ju så ränta-på-ränta fungerar så det är inte så konstigt.
PS: de flesta på forumet håller inte på med förhoppningsaktier eller är utdelningsjägare utan sparar i tråkiga, breda och globala aktieindexfonder.
Sannolikheten för att det ska gå dåligt över tid är begränsad, i så fall har det gått åt helvete med världen och vi har större problem, typ att de flesta av oss är arbetslösa och att samhällsekonomin inte går ihop.
Ok, det var otydligt. Men visst, det stämmer ju.
Om man börjar utan förmögenhet och sparar seriöst så tar det ju många år innan avkastning är jämförbar med nysparandet.
Det här kan vara en av de märkligaste trådarna jag hittat här. Besynnerlig start och sen brant utför. OT-utspel från TS spårar ur tråden och det gnabbas om allt möjligt.
Jag kan ha helt fel, såklart, men det är min upplevelse iaf. Kanske borde låsas, imho.
Jag blockade TS redan innan denna tråd. Maken till svammel har jag inte sett sen sist jag råkade förirra mig in på Flashback.
Jag måste ändå säga att jag har haft väldigt roligt.
Hej, tack för din åsikt.
Önskar dig en fortsatt trevlig helg.
VSOMM
Vad betyder VSOMM?