Förvirrad miljonär

Ettårsregeln handlar om att man måste vara i ett annat land för att anställas och genomföra arbetet, och att man där inte beskattas, och då kan slippa beskattas i Sverige.

Enligt ettårsregeln beskattas inkomst för arbete utomlands inte i Sverige om:

• anställningen och vistelsen utomlands varar i minst ett år i samma land
  • inkomsten inte beskattas i verksamhetslandet på grund av lagstiftning eller administrativ praxis i verksamhetslandet eller annat avtal än skatteavtal.

Det ska finnas ett orsakssamband mellan din anställning och din vistelse i utlandet. Det innebär att din anställning ska vara av sådant slag att det krävs att du vistas utomlands för att utföra ditt arbete.

Yes sorry, jag menade sex månaders regeln. Jag tror man befrias helt från beskattning i Sverige, förutsatt att man kan visa beskattning i annat land. Jag tror inte det spelar nån roll om det är svensk eller utländsk anställning. Det funkar iofs bara om personen mestadels bor utomlands gissar jag. Dessutom är det väl meningen att arbetet då egentligen utförs i utlandet (rent fysiskt).

Jag har inte provat detta men vet från andra trådar att det har fungerat för andra. De har då även haft bostad kvar i Sverige, som var uthyrda. Dvs obegränsat skattskyldiga pga väsentlig anknytning.

Ang. ettårsregeln
Du har nog rätt, ettårsregeln är nog den som gör det möjligt att jobba helt skattefritt på digital nomads visa i vissa länder.

Tackar!
Yes, jag skattar (även?) här med då jag har ärvt en fastighet här mm.

Nej det är inte vagt, SKV är supertydliga med vad som avses med ”boende och skattskyldig i Sverige”. Ring skatteupplysningen om det är klurigt att läsa.

2 gillningar

Mina kommentarer:

• Om du är skriven i Sverige ska du betala skatt på alla dina inkomster, annars snart dryga böter.
  • Tre miljoner kronor är inte så mycket som du tror, inflationen äter just nu upp över 7% per år.
  • Fortsätter du som nu så får du möjligen en futtig garantipension när du fyller 70.
  • Du är inte i närheten av FIRE, dina 3 miljoner + utdelningar behöver växa hela vägen till pension.
  • Att investera 100% i svenska aktier är inte speciellt smart, 10% vore mer lämpligt som svensk.
  • Att endast investera i utdelningsaktier som 40 -åring är heller inte speciellt smart.
  • Du lever i en liten bubbla och behöver hjälp att tänka rätt.
2 gillningar

Bra inlägg! :upside_down_face:

Här har jag lärt mig att: 3mkr är inte så mycket eftersom inflationen äter upp den (även då om det är investerat i aktier och inte sparkonto?), inte ens i närheten av FIRE. Det är inte smart att investera i Svenska aktier. Utdelningsaktier är inte heller smart för 40-åringar.

Sista punkten var briljant, det är som en omskrivning av “Du ska inte tro att du kan lära oss nåt”. Första skulle dock kunna ge mer intryck av “Du ska inte tro att du är något”. Men att antyda skattesmitning är också ganske nice. Där fick han så han teg.

That’s right. Janteinlägg of the Year! :1st_place_medal:

4 gillningar

Nåja. Han vill lära sig och gå in på rätt spår. Det är ju därför han ät här. Hjälp till att lyfta upp istället för att trycka ner?

1 gillning

Den bästa hjälpen är sanningen.

1 gillning

Ibland kan det vara minst lika viktigt hur någonting uttrycks som vad som uttrycks. Frågan är hur hjälpsamt ditt inlägg är om den det riktar sig till inte är vidare mottaglig för innehållet på grund av hur det framförs…

Den som är på fel spår måste väckas och det gör man inte med silkesvantar. Den som är erfaren vet.