Jag tycker att det är väldigt stort fokus på ”höj din lön” i den här communityn. Det kan ju finnas hundra skäl till att du varken vill eller kan göra det. Du kanske trivs bra på jobbet, inte vill ha mer ansvar, har ett yrke med liten lönespridning, du söker men får inget bättre betalt jobb. Eller så gillar du helt enkelt inte förändring.
Men frukta icke, på utgiftssidan finns det nästan alltid något du kan optimera!
Jag har själv gått från att leva ganska mycket från lön till lön, till att vi (hushållet) förra månaden nådde en sparkvot på nästan 40 procent. Vilket i vårt fall betyder ungefär 27000 kronor. Visst hade vi ett sparande tidigare också, men det var mer en form av periodisering, spara under året, bränna pengarna på sommaren och börja om. Större utgifter, ofta på huset, då lånade vi upp.
Den största besparingen jag gjort är på bilkontot. Vi gick från två bilar till en och har dessutom slutat byta bil. En bil håller ihop i 10 år även om du kör långt. Jag har en Model Y, men till skillnad från Jans svindyra Tesla köpte vi den billigaste varianten. Billig i drift, ingen onödig service, laddar för småpengar hemma och genom att behålla den länge ser min kalkyl helt, helt annorlunda ut. Jag kanske inte hamnar på 4 000 kronor i månaden, men 6? Då ska ni veta att vi kör över 3000 mil per år, vi är alltså och nosar på 20 kr/mil!
Sedan har jag slutat pumpa in pengar i huset. Förr fanns det alltid något projekt på gång. Nu gör jag bara det som måste göras. Inget mer. Som en bieffekt har jag fått massor med tid som jag använder till att göra… ingenting… till min frus stora glädje. I bästa fall flyttar hon också, då kan jag spara ännu mer pengar. ![]()
Abonnemang, försäkringar, kläder, mat, aktiviteter, småhandlingar och sällanköpsvaror. Alkohol exempelvis var väldigt lätt att kryssa bort men där underlättar det förstås att jag inte tycker det är gott. Vi har verkligen gått igenom allt, minskat och tagit bort. Och det bästa är att jag saknar ingenting, inte ett dugg.
Så vad vill jag säga med det här? Jo, jag tycker bara att det är onödigt stort fokus på att fixa 5 000 kronor mer i lön, när man ibland kan hitta samma 5 000 genom att sluta göra av med dem.