Höj din lön vs sänk dina utgifter

Jag tycker att det är väldigt stort fokus på ”höj din lön” i den här communityn. Det kan ju finnas hundra skäl till att du varken vill eller kan göra det. Du kanske trivs bra på jobbet, inte vill ha mer ansvar, har ett yrke med liten lönespridning, du söker men får inget bättre betalt jobb. Eller så gillar du helt enkelt inte förändring.

Men frukta icke, på utgiftssidan finns det nästan alltid något du kan optimera!

Jag har själv gått från att leva ganska mycket från lön till lön, till att vi (hushållet) förra månaden nådde en sparkvot på nästan 40 procent. Vilket i vårt fall betyder ungefär 27000 kronor. Visst hade vi ett sparande tidigare också, men det var mer en form av periodisering, spara under året, bränna pengarna på sommaren och börja om. Större utgifter, ofta på huset, då lånade vi upp.

Den största besparingen jag gjort är på bilkontot. Vi gick från två bilar till en och har dessutom slutat byta bil. En bil håller ihop i 10 år även om du kör långt. Jag har en Model Y, men till skillnad från Jans svindyra Tesla köpte vi den billigaste varianten. Billig i drift, ingen onödig service, laddar för småpengar hemma och genom att behålla den länge ser min kalkyl helt, helt annorlunda ut. Jag kanske inte hamnar på 4 000 kronor i månaden, men 6? Då ska ni veta att vi kör över 3000 mil per år, vi är alltså och nosar på 20 kr/mil!

Sedan har jag slutat pumpa in pengar i huset. Förr fanns det alltid något projekt på gång. Nu gör jag bara det som måste göras. Inget mer. Som en bieffekt har jag fått massor med tid som jag använder till att göra… ingenting… till min frus stora glädje. I bästa fall flyttar hon också, då kan jag spara ännu mer pengar. :smile:

Abonnemang, försäkringar, kläder, mat, aktiviteter, småhandlingar och sällanköpsvaror. Alkohol exempelvis var väldigt lätt att kryssa bort men där underlättar det förstås att jag inte tycker det är gott. Vi har verkligen gått igenom allt, minskat och tagit bort. Och det bästa är att jag saknar ingenting, inte ett dugg.

Så vad vill jag säga med det här? Jo, jag tycker bara att det är onödigt stort fokus på att fixa 5 000 kronor mer i lön, när man ibland kan hitta samma 5 000 genom att sluta göra av med dem.

45 gillningar

Det finns ett golv för hur mycket du kan sänka fina kostnader, men inget tak för hur mycket du kan tjäna.

14 gillningar

Jag håller inte alls med. Det finns definitivt ett tak. Och för att förtydliga min poäng, även om du teoretiskt kan öka din inkomst hur mycket som helst så kommer det ofta med en stor kostnad på andra sätt. För mig personligen var kostnaden att minska mina utgifter betydligt lägre, än att göra motsvarande resa på inkomstsidan.

18 gillningar

Till skillnad från när Jan köpte Tesla så finns det nu en snikversion som kostar något helt annat, ja.
Även om du verkar räkna utgift och knappast kostnad i den servettkalkyl du glimtar med.

För många andra kan det vara precis tvärtom, det måste du väl ändå kunna se?
Hursomhelst. Bra att du kan sänka dina kostnader. Men vet du vad - det finns liksom inget motsatsförhållande mellan att höja lön OCH sänka kostnader. Det går fint att praktisera båda lärorna. Samtidigt.

5 gillningar

Att sänka kostnaderna är väl också en no-brainer som är det enda det tjatas om och de enda gemene man har i sitt huvud när det ska skapas bättre ekonomiskt utrymme. Därför är det lite mer spännande att lyfta möjligheten att öka inkomsten. Det tror jag många faktiskt ha möjlighet att göra. Den psykologiska tröskeln tror jag dock är högre så därför vill man helst slippa glänta på den dörren

6 gillningar

Servettskiss

Inköp: 500 000 kr med vinterhjul
Restvärde efter 10 år/35 000 mil: 100 000 kr
Värdeminskning: 400 000 kr
El: ca 84 000 kr (baserad på tre år och 10k mil historisk förbrukning)
Försäkring: ca 90 000 kr
Däck: ca 60 000 kr
Reparationer/underhåll: ca 100 000 kr
Skatt: ca 4 000 kr

Totalt: ca 740 000 kr

Delat på 35 000 mil:

21 kr/mil

Självklart antaganden i kalkylen men absolut inte orealistiskt. Kostnad, inte utgift naturligtvis.

Ja, det är det matematiska ingenjörssvaret. Men livet är inte matematiskt och ingenjördesignat (gudskelov!).

Jag tycker @KolbackX gör helt rätt som drar igång en diskussion för att bredda denna forumsanning lite. Jag har invänt när @janbolmeson sagt det till mig också.

Men, det fina är ju att man kan känna och tycka olika, men ser man realistiskt på det så kan väldigt många svårligen höja inkomsten lika lätt som de kanske kan dra ner på skräpköpen samtidigt som det finns andra som lättare dubblerar lönen än skalar av den minsta utgift.

37 gillningar

Både och är ju det bästa.

Som före detta höginkomsttagare kan jag dock säga att det finns STORA fördelar med att se över sina utgifter och optimera dessa en aning. Det skapar en skön känsla och ger möjligheter till hög sparkvot eller impulsköp/resor om man hellre går åt det hållet.

6 gillningar

Exakt så. Jag tror det är förhållandevis få svenskar som kan höja sin lön nämnvärt på något enkelt vis. Se bara lönespridningen i Jans senaste statistik, den är inte särskilt stor för att uttrycka sig snällt. Men det kanske är svårt att se med tanke på alla verklighetsfrånvända svar man får här i communityn när det gäller löner i olika branscher.

Jag tjänar 52k idag. Om jag tar på mig mer ansvar, flyttar och jobbar fler timmar så kanske jag skulle kunna nå 60k. Kanske. Ska jag vidare upp över 60k måste jag lura någon att jag är värd mer än vad jag är. Min kropp har fan inte mer än 50k att ge varje månad.

14 gillningar

Jag reagerade på det i ert senaste avsnitt att Jan faktiskt nämnde att sparad krona på månadsutgift har effekt mycket längre än ökad krona på lön – eftersom lönen slutar så småningom komma men utgifterna fortsätter. Så sparad utgiftskrona händer ett antal hundra månader fler än ökad lönekrona.

Det har förstås extra lång effekt i FIRE som var kontexten i ert samtal, men det är nog så viktigt för vanlig pension med.

Första gången jag sett Jan uttrycka den vinkeln, tror jag.

Ett orimligt absolut uttalande :sweat_smile:

3 gillningar

Kanske mer en passning till Jan än till communityn då. Det finns väl inte ett avsnitt på RikaTillsammans där Jan inte brukar säga, att han brukar säga, att man ska höja sin lön. Nytt jobb är ingen lågt hängande frukt! Eller så kan väl Jan byta jobb för att visa vägen. :squinting_face_with_tongue:

2 gillningar

Det börjar kanske bita… droppen som urholkar stenen.

Sant. Poäng till dig där @axr :joy:

2 gillningar

Förutom att du antagit att finansiering/kapitalkostnad är noll under hela perioden så.
Om du passar på att köra några mil till så får du ned milkostnaden ännu mer. Eller varför inte räkna på ett femtonårigt ägande när du ändå håller på.

Dessutom innebär varje krona man minskar sina utgifter med teoretiskt 7-9% årlig avkastning(eller något) samt minskat fire-tal på 25 kr

Ganska gott ändå :slight_smile:

Ett räkneexempel på 5000kr lägre månadsutgifter:
Investerar de pengarna till 7% avkastning
Efter 10 år är det 855 258

De 60 000 i årlig utgift innebär (enligt 4%) 1 500 000 mindre kapital som krävs. Samt då 855 258kr mer. Dvs en uppsida på 2 355 258 kr

Ganska hög kostnad för den där nya fräcka bilen man skulle kunna unna sig

3 gillningar

För att jag räknar på min verklighet?

För att det är min verklighet? För att jag ska äga bilen i 10 år och kör 3500 mil per år? För att räntan är noll och bilen avbetald innan avtalsslut? *Edit, personangrepp bortplockat, jag ska inte vara en idiot själv. * Ska du slå hål på min kalkyl så får du nog kontra med att elbilsbatteriet måste bytas, vilket inte är troligt då det sitter ett LFP-batteri i bilen som är extremt långlivat.

21 kronor milen, jag återkommer om 6 år med facit.

2 gillningar

Jag tror det handlar om att Jan vill ha en approach där han vill öppna dörrar och njuta av sina pengar. Han gillar inte det där med att man ska späka sig ekonomiskt. Jag tycker ändå att det är okej att han kör den där grejen. Det finns redan ett stort överflöd av de som fokuserar på att dra ned på kostnader

Åh har tänkt flera gånger att skriva något liknande angående inställningen att bara ”höja sin lön”. Blir orimligt triggad av den piken varje gång den kommer (jag vet att det är mitt problem, jag försöker lugna mig :sweat_smile:).

Men som en ingenjör som exade 2021 och har jobbat inom regionen på sjukhus i 5 år och sökt nya jobb, av och till, från 2022 där det enda jag lyckats få är en projektanställning på ett år för att sen återgå till samma jobb blir man lite irriterad. Ingenjörerna på jobbet har till och med gått samman för att med hjälp av facket försöka få upp lönerna på vår nuvarande arbetsplats, till ingen nytta. Skulle säga att all min energi och tid som gått till CV, intervjuer och kontakta möjliga arbetsgivare inte har varit värt det.

Jag förstår poängen med att öka sin lön men det blir lite triggande när det låter som att det är oerhört enkelt.

17 gillningar

Lever du i en verklighet där pengar är helt gratis för evigt och inga alternativkostnader finns?

Bra jobbat hörrödu

Alternativkostnaden är en annan bil eftersom jag måste ha bil för att ta mig till jobbet. Men för all del, jag är öppen för förslag hur jag ska ta mig till jobbet rimligt tryggt och bekvämt till en lägre kostnad.

Blir du provocerad att jag tänker behålla bilen i 10 år eller vad är du ute efter? Varannan bil i trafik är äldre än 10 år. En 10 år gammal bil är inte nödvändigtvis en hög med rost. Vad är problemet?

7 gillningar

Håller nog med om allt som TS skriver.

Det är ofta så att öka inkomsterna kommer med en ansträngning som inte är värt besväret medans att minska utgifterna ofta gör livet enklare att leva.

Är man egen företagare som Jan eller jobbar inom någon branch som har väldigt brant lönetrappa så är det så klart smart att se över hur man kan maximera sin inkomst. Jag skulle säga att ca 80-90% ute i verkliga livet inte har liknande möjlighet utan att skola om sig helt, vilket ofta innebär ett tillfälligt inkomsttapp som kan vara svårt att tjäna ikapp.

Jag skulle kunna bli fritidspolitiker i någon nämn och ställa upp i samfälligheten för att slippa årsavgiften. Men kostnaden blir ju att jag istället inte har någon fritid. Att sälja en bil och jobba mer hemifrån sparar 4k i månaden och ger dig mer fritid och inte mindre.

När man optimerat bort tillräckligt med kostnader så vänjer man sig med att leva på mindre och kan enklare gå i tidig pension eller gå ner i tid. Det tar också emot att lämna ett välbetalt jobb. Det är så mycket som går förlorat. Det mentala ska man ha respekt för också.

19 gillningar