FIRE på svenska (säsong 2)

Ett nytt år är här och som med alla “riktiga” följetonger ska man såklart köra säsonger (dessutom började originaltråden bli lång) så nu kommer här en ny tråd för min RT-inspirerade och RT-uppmanade kanal:

Som streamingtjänsterna tror att kidsen säger: “2025 wrapped är här!”

33 gillningar

Gratulerar till första avklarade säsongen med intressanta avsnitt. Jag ser fram emot årets avsnitt. :grinning_face:

4 gillningar

Härligt avsnitt och jag reflekterade (säkert ett annat avsnitt) när en läsare tog upp att gå in med buffert /krockkudde när dippen kom mars/april 2025 så tog du uppe att om du hade langat in 100K och börsen studsar upp på 10K. Samt att du behövde ta ut pengar för att leva då.

Då studsade tankarna till AF. Om du hade haft 1 miljon i fonder (startvärde) på en AF. Den dyker till 900K och du tar ut 100K. Då genereras det en förlust som du borde kunna kvitta mot ISK-skatten som betalas i dina andra innehav. Hoppas på ett kommande avsnitt där du tar upp det.

1 gillning

Ser fram emot säsong 2! Väldigt inspirerande och tydligt content, kan hjälpa många att våga se att det är möjligt att bryta arbetsnormen och bli framgångsrik i livet och inte bara på en arbetsplats :+1:.

4 gillningar

Woho, grattis till att överlevt och frodats rakt in i säsong 2. :partying_face:

Ps. tror att “gode” är dialektalt och används som ett kraftuttryck typ som ordet “jätte” som hakas på kommande ord. Exempelvis gode mycket pengar istället för jättemycket pengar. :grin:

2 gillningar

Så jätteond blir godeond, jämförbart med kulingen jätteliten?

3 gillningar

Så talar de i Piteå älvdal.

2 gillningar

Gillar den formuleringen :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Jag tror inte det är applicerbart när man försöker säga att någon är “god för” en viss summa. Att vara “god för” är att uttrycka vad någon har. Där har “god” ett annat jobb än i ditt exempel, där det används för att förstärka ordet eller orden som kommer efter.

Kul med säsong 2! Taggad!

2 gillningar

Jag har planen att leva på avkastningen av kapital om några år och jag har märkt hur enormt stor normen är att man måste arbeta, ändå kommer ingen minnas dig när du slutar och alla som är nära dig i livet kommer aldrig glömma dig och tid de fick med dig.

3 gillningar

:sweat_smile:

3 gillningar

Ordagrant betyder det “ganska”, men det används ofta som du säger.

2 gillningar

Goda argument för att leva här och nu :slight_smile:

2 gillningar

Ja, jag ska verkligen knåda ISK/AF-tankarna några varv för det ligger ju en del i det du säger. Om det sedan är 50/50, 75/25 eller 90/10 som gäller kan ju egentligen ingen veta säkert. :slight_smile:

Stort tack för det! Det är precis de något trötta invanda hjulspåren kring arbetslinje och karriär som är intressantast att utmana tycker jag. Det är inte mig själv jag behöver övertyga om att det finns fler vägar, om vi säger så. :smiley:

Där lärde jag mig något nytt. :light_bulb: Men jag är fortfarande inte säkert på om Robin var sarkastisk eller positiv. Men det är väl en Gen X-boomers tyggsäck att bära… :joy:

På inandning? :wink:

Haha, språktråd här också. Helt i linje med mina intressen! :partying_face:

:clap: Jag har mer kontakt med tidigare kollegor som slutade innan mig än de som är kvar.

Idag är det förresten exakt ett år sedan första avsnittet publicerades… :partying_face: :clinking_glasses: :champagne:

3 gillningar

På tal om språk så tvingar skånskan mitt språkcentrum att arbeta på högvarv. Det tog typ tio sekunder för mig att räkna ut att ”spakfot” betydde ”sparkvot” :joy:

Hursomhelst, grattis till en toppensäsong! Du är en riktig inspirationskälla för oss FIRE-aspiranter.

4 gillningar

Det är nog dina lurar som inte riktigt kan återge mina tjusiga tungrots-R korrekt. “Spa’kvot” låter som nå’t min halvt blekingske son skulle säga. :zany_face:

Stort tack för de fina orden! :heart:

2 gillningar

Låter så här:

3 gillningar

Bekräftat: kockhatt och skivomslag med mupparna i kommande avsnitt.

1 gillning

Jag har ägt en kockjacka, men den är dumpad och mupparna finns inte i hyllan. Duger Drutten & Jena kanske? :thinking:

1 gillning

Ah! Vilken finsmakare, klassisk sovjet-underhållning i världsklass. :ok_hand:t2:

2 gillningar