Jag tycker de som kritiserar FIRE inte är tillräckligt nihilistiska. De tror att det de producerar på jobbet har något värde eller spelar någon roll. Det gör det inte.
- Det du gör på jobbet spelar ingen roll.
- Det du gör hemma spelar ingen roll.
- Inget spelar någon roll.
- Om 3 generationer kommer ev avkomma du har lyckats åstadkomma inte veta vem du var eller vad du ens hette. Det kommer vara som om du aldrig funnits. Om någon mot förmodan ändå kommer veta något om dig så spelar det ändå ingen roll–för du är sedan länge död.
Effekten av detta blev supertydligt för mig när jag blev FI. Plötsligt behövde jag inte jobba för att klara livhanken, och då kändes det som att värdet med jobbet helt försvann. Jag tyckte det blev lite krångligt där ett tag innan det landade OK för mig, för det är inte helt självklart vad man ska ersätta det med.
De som någon gång har bytt jobb vet att det de gjort där är meningslöst. Inte långt efter att man klivit ut genom dörren därifrån för sista gången så inser man att alla politiska strider man haft för att få saker gjorda på något visst sätt inte spelar någon roll, man kastade bara bort sin tid på det. Man kunde låtit någon annan fått precis som de ville, implementerat det på deras sätt, och det hade ändå inte gjort någon skillnad nu när man lämnar.
![]()
Om inget spelar någon roll kan man åtm ha skoj under tiden.