Detta inlägg är inte tänkt att missuppfattas och jag hoppas ingen gör det heller.
Jag är 52 år fyller 53 om 2 veckor från idag och fick ärva 440 000 kr av min mamma som gick bort 7/6 2021. När jag läser andras inlägg om deras privata sparkapital på flera miljoner känns det som att mina 440 000 kr är “en fis i rymden”. Hur gör jag för att komma upp i er överlägsna nivå på sparkapital?
Har testat aktier/fonder men läste artiklar på Nätet att har man ingen kunskap om detta ska man inte satsa nåt. Har också provat handel med råvaror såsom olja, guld, silver, platina etc och där gick det bättre men ändå inte så mycket bättre.
Har nu mina “ynkliga” 440 000 kr på ett bundet sparkonto i Northmill bank och går på aktivitetsstöd från fk och får ut sketna 14000 i månaden efter skatt. Jag försöker spara ca 4000-6000 kr av detta och ökar på sparkapitalet lite. Har usel pension också eftersom jag haft permanent funktionsfrånvaro sen tonåren och aldrig mer får fast jobb.
Men enda positiva som jag ser det är att medan andra jobbar och sliter för brödfödan har jag inget jobb alls utan istället “semester året runt” där jag kan göra vad jag vill.
Jag kan förstå (och själv tycka!) att man ska hålla sig borta från enskilda aktier, alltså aktier i ett företag man själv valt, om man inte har kunskap.
Men det betyder inte att man därför inte ska satsa något alls. Det finns andra sätt att investera som inte kräver någon kunskap alls. På exempelvis Lysa (www.lysa.se) svarar man bara på ett fåtal enkla frågor, och därefter är allt inställt och klart. Du kan nu sätta in pengar och ta ut pengar därifrån, och investeringen sker automatiskt. Egentligen är det alltså som ett sparkonto där man kan sätta in och ta ut när man vill, men skillnaden att pengarna inte ligger på konto utan är investerade och därmed följer börsen (och därför kan gå både upp och ned).
Det skulle jag lägga i samma kategori som enskilda aktier; dvs har man inte kunskapen är det antagligen för riskfyllt.
Jag skulle gissa att många här ligger i toppskiktet i landet. Säkert top-10% i genomsnitt. Det är en blandning av folk som haft tur i investeringar, haft tur att råka ärva mycket pengar, slitit med egenföretagande, slitit genom lång utbildning och jobbat hårt etc. Troligtvis en kombination av flera av dessa faktorer, och som dessutom haft turen att börja med investeringarna tidigt i livet.
Vad jag vill säga är att flera av faktorerna är tur, och de andra faktorerna är hårt slit.
Men även jag som skulle säga att ha haft en kombination av tur (fick upp ögonen för investeringar tidigt) och hårt slit (jobbar 100% + driver eget företag vid sidan om och har gjort så sedan studietiden), och dessutom har ett stort (över-)intresse för ekonomi och investeringar har ändå större delen av mina pengar på Lysa. Och vet du vad? Om du lägger pengar där så kommer det gå lika bra för dig där som för mig trots all min kunskap, utbildning, slit, och tur
Dom som har flera miljoner har antingen börjat spara tidigt med hög sparkvot. Ränta på ränta-effekten blir stor om man börjar tidigt. Eller så har som startat ett framgångsrikt företag eller haft riktig tur i sina anställingar och fått personaloptioner som blivit mycket lönande.
Om du med dina 440000 som grund och med 5000kr i månaden i sparande fortsätter fram till när du går i riktig pension (om ca 15år) så har du nästan 2,8 milj i kapital med normal börsutveckling. Med det kapitalet kan du plocka ut drygt 9000kr i månaden i 30 år. Så du sitter inte helt i klistret.
Var försiktig med dina ärvda pengar. Du har redan fått goda råd om hur man kan investera dom.
Att kunna spara 4-6000kr per månad är inte dåligt. Jämför dig inte med andra finns alltid nån som är rikare, snyggare, smartare än en själv. Gör det bästa av ditt liv.
Ja eller kunna leva normalt på en usel pension genom att ta ut 9000kr i månaden.
Köpa en husbil för pengarna och inte ha råd att använda den är väl kanske inte så klok användning av pengarna.
Försök inse att 440.000 kr inte alls är lite. Det motsvarar nästan 32 månadslöner i ditt fall. En sådan summa har stor potential att växa.
14.000 kr efter skatt är inte heller så dåligt. Den summan trillar in varje månad oavsett vad du gör. Se det som en tillgång.
Vi har alla olika förutsättningar. Var nöjd med dina förutsättningar och utgå ifrån dem. Det finns alltid de som har mer av allt och att jämföra sig med dem leder ingenstans.
Jo…misstagen jag gjort har jag lärt av och kommer ALDRIG göra om dom igen…försöker nu istället hitta bästa sättet att öka på mitt sparkapital ännu mer.
Har du bostadstillägg? Detta påverkas av “förmögenhet” över 100 000 kr, bäst att kolla upp så du inte blir återbetalningskyldig.
Om du inte hinner bli tillräckligt rik för att finansiera din pension från passiv inkomst kanske bäst för dig är att köpa fysiskt silver guld (kolla prispremie)
Sen avyttra du detta under ålderdomen samtidigt som du lever på garantipension och bostadstillägget, går även investera i Lego, Sprit osv men gäller att vara påläst.
Bostadstillägg har jag ansökt om hos försäkringskassan…även bostadsbidrag, bilstöd, handikappbidrag…ansökte 8 ggr men fick allting avslaget…orsak till detta var…du är för gammal och inte tillräckligt funktionshindrad.
Var det där ett svar till mig?
(du kan svara på ett enskilt inlägg genom att klicka svara på det inlägget så blir det lättare att följa)
Jag menar bara att 440.000 kr är skitmycket pengar för de flesta människor i världen. Alltså verkligen inte “en fis i rymden”. Majoriteten av världens befolkning skulle nog säga att du är snorrik och vara avundsjuk på dig.
Sluta jämföra dig med andra, det blir ingen glad av.
På frågan om hur man gör, tja det varierar såklart.
En del ärver, likt du själv.
Andra är duktiga entreprenörer.
Men de flesta är nog sådana som jag själv, som utbildat sig målmedvetet under många år för att skaffa sig goda chanser på arbetsmarknaden, för att sedan jobba stjärten av sig under lång tid, samtidigt som man motstår suget att bränna all lön man får in.
Du ska ta allt du läser här med en nypa salt eller tjugo…
Alla kan ljuga på nätet och dessutom är i stort sett alla i detta forumet ekonominördar som sparar mycket och länge, långt mer än snittindividen.
Jag beklagar sorgen. Men se till att du investerar pengarna på något vettigt sätt. Det är tråkigt att “slarva bort” ett arv.
Jag rekommenderar dig att lyssna på avsnitten som länkats ovan av andra människor.
Det är ett grymt sparkapital! bara att investera i index och låta det växa!
Spottade nästan ut kaffet när jag läste detta! Jag har bekanta som ligger över 60k i månadern (brutto) och inte kan spara i närheten av 4000 sek i månaden.
Jag har även bekanta som får ut runt 20 000 och förklarar för mig att det är omöjligt att spara pga dom tjänar för lite.
Du är helt GRYM! som sparar så mycket av din lön. Bara att kämpa på! Precis som det sades i ett inlägg ovan kan du komma upp i närmare 3 miljoner lagom till pension om du fortsätter. Det kan du leva gott på länge.