Vad önskar ni att ni visste om när ni var 20 år? (privatekonomi)

Hej allihopa !

Finns det något ni önskar ni visste om när ni började komma ut i vuxenlivet och flyttade bort från päronen? Själv fyller jag 20 år i år och flyttade ut strax efter nyår. Är nyfiken om ni har några life hacks at dela med er angående privatekonomin eller ekonomin rent generellt som kan vara bra att veta om som ungdom. :thinking: :eyes:

7 gillningar

Intressant inlägg!

Ett tips är inte vara så hård mot sig själv, inte vara så naiv jämnt och njuta av sin ungdom.

På något sätt löser alla problem vid 20 åldern :relaxed:

3 gillningar

Wow, vilken bra fråga i din ålder. Respekt! :blush:

Jag ska fundera lite. Här är två artiklar som jag skrev för två år sedan som jag tror du kan gilla:

4 gillningar

Hjärnan är plastisk - hela livet handlar om att forma sin hjärna och att lära sig en massa saker. Tid är den enda sanna rikedomen så se till att lära dig så mycket som möjligt så fort som möjligt.

3 gillningar

Börja spara/investera till bostad så fort du får din första lön. Det kan vara mycket eller lite. Spara undan så mycket pengar du kan undvara utan att du för den skull behöver leva som eremit. Det kommer ditt framtida jag tacka dig för.

5 gillningar

Ränta på ränta och Genomsnittlig årlig avkastning.

När jag var 20 år hade jag just förlorat 9000 av 10000 på Skandia TIME Global, en IT-inriktad fond som gick rakt i dyn tillsammans med framfab, icon medialab och de andra sköningarna.

Så jag sålde, fick ut min tusenlapp och tittade inte åt börsen förrän 16 år senare. Hade jag vetat det jag vet nu och fortsatt stoppa in pengar istället, hade jag förmodligen varit så tät att det svindlar för ögonen att tänka på det.

Det och att 10k är en liten kiss i nilen när man är vuxen och har ett heltidsjobb.

12 gillningar

Precis så var det för mig med… Men då hade jag t.o.m 50k i Allemansfonder som såldes av då börsen dök vid början av 2000-talet. Det hade definitivt svindlat för ögonen om jag fortsatt investera då men jag hoppade inte på igen förrän jag hamnade på denna blog runt 2015.

2 gillningar

Jag fick mitt första jobb när jag var 20. Då jag har alltid varit sparsam och sparat men på fel sätt i sparkonto. Fattade inte att man kunde få skaplig avkastning på börsen långsiktigt. Med du är duktig och smart då du har hittat hit i så ung ålder. Viktigt att tänka på om man tänker spara långsiktigt öppnar man Isk och väljer en billig global indexfond med automatisk månads sparande. Det är smidigt och bra. Sedan kan du njuta av livet. :+1:

9 gillningar

Jag önskar att jag visste lite mer om vad forskningen säger om investeringar på börsen. Grundläggande saker med indexfonder vs stockpicking som denna blog tar upp.

MEN, jag är osäker på om det är kunskap man måste testa sig fram till själv först (genom att misslyckas) :grinning:

5 gillningar

Möjligen att jag borde ha intresserat mig mer för börsen tidigare. Dock var det rejält mycket bökigare att investera i aktier och fonder innan internet. Det är svårt att föreställa sig för de som är yngre och inte vet hur det var på den tiden.

6 gillningar

Att du är här på forumet betyder antagligen att du har bättre ekonomisk koll än vad de flesta av oss äldre hade i samma ålder så svårt att veta vilka dina luckor är. Jag själv mellan 20-30 hade ingen koll på börsen eller ränta på ränta och kände ett behov att bränna pengar när saldot började bli högt på kontot. Så sett till mig själv i din ålder så hade jag behövt råd av typen “separera ditt lönekonto och sparande, helst mellan olika aktörer”, “automatisera ditt sparande med automatiska överföringar samma dag som lönen/inkomster kommer in på kontot” och “investera alltid en del av ditt sparande och gör det löpande”.

Andra kanske behöver rådet “glöm inte bort att leva här och nu” för att de är för fokuserade på sitt sparande och investerande och känner att varje krona spenderad är en krona som hade varit värd 10ggr så mycket i en avlägsen framtid med ränta på ränta. Det har jag dock svårt att själv relatera till.

Jag tycker det här klippet är fantastiskt bra när det gäller rädsla att investera och hur kraftfullt regelbundet investerande oavsett börsklimat kan vara:

4 gillningar

Ska du plugga? Låna så mycket det bara är möjligt från CSN. Bättre lånevillkor kommer du aldrig mer komma över i ditt liv. En förutsättning är förstås att man är duktig på att hålla i pengarna. Investera det månatliga överskottet i en global indexfond och håll tassarna borta. :grin:

9 gillningar

Att lån nödvändigtvis inte är dåligt, skilja på bra och dåliga lån kan göra stor skillnad för sin ekonomi! Jag ångrar att jag inte tog CSN lån t ex.

Satsa på utbildning och “svårare” jobb, man tjänar på det i längden. (förutsatt att det är något du kan tänka dig att jobba med. Man ska följa sina drömmar men flumutbildningar ger jag inte mycket för). Värt också att inte bara fundera på högskola/universitet. YH är helt ok. En kompis tog en utbildning som mäklarassistent som tog 6 månader och kostade 50k men tjänar nu helt okej med tanke på insatsen, ca 30k i månaden. Hon hade enbart gått gymnasiet tidigare och sedan varit mammaledig i 3 år.

Börja spara i index tidigare! När jag fyllde 19 fick jag ca 200k av mina föräldrar. Dessa stod då på sparkonto i flera år då jag inte visste vad jag skulle göra med pengarna. Hade jag investerat dem då hade jag haft det dubbla. :weary:

Och sedan, kanske inte bara för ekonomin: Skaffa bra vanor! 20-28 är väldigt formativa år som påverkar dig mycket hur du blir som person senare i livet. Börja inte röka/snusa, vårda relationerna, det blir inte lättare att få vänner, träna regelbundet, det blir enklare att hålla.

3 gillningar
  • Börja investera. Jag var rädd att börja spara i fonder då ingen I man familj gjorde det och hade pengar liggande på sparkonto alldeles för länge och började investera först när jag närmade mig 30
  • Ta CSN lån om du studerar. Jag var rädd för lån och tog bara bidrag och extrajobbade. Väldigt osmart, då veckorna förbrukas även om man bara tar bidraget. Jag hade kunnat påbörja sparande till kontantinsats om jag tog fullt csn lån.
  • Försök bibehålla låga kostnader när du börjar jobba och spara/investera minst 10 % av lönen
4 gillningar

Investera tidigt. Jag gjorde missen 1986 att bygga hus. Tog ej lån sålde 120000 i allemansfonder då för att finnansiera husköp. Husbygge. Idag hade det varit en ansenlig summa pengar. Har de senaste 6 åren kommit tillbaka till börsen och gjort hyfsat ifrån mig. Men i blygsam storlek i pengar räknat. Huset värdeökning kan ej matcha börsen ökning sedan 1986.

1 gillning

Jag var aldrig duktig med min ekonomi Jag reste i stort sett upp mina pengar när jag var ung sedan fick jag barn och blev ensamstående sedan dess har det inte blivit så mycket sparande
Jag rekommenderar att spara undan lite grann i alla fall och satsa på en bostadsrätt istället för en hyresrätt

1 gillning

Spara 10 % av första lönen till pensionen och vänj dig att vara av med det.
Spara 10 % av första lönen till boende och vänj dig att vara av med det.

Låna till utbildning och boende, aldrig till något annat.
Bo aldrig i hyresrätt om du har ambitionen att bo där mer än tio år.

Njut av livet, det går inte i repris…

10 gillningar

Instämmer till fullo i inlägget ovan. Spara 10 procent av det du får in varje månad. VARJE månad. Gör du det från att du är 20 år gammal kan det i princip aldrig gå ekonomiskt fel någonsin i ditt ekonomiska liv.

4 gillningar

Detta! Gjorde samma misstag, poletten trillade ner först sista året på högskolestudierna…

5 gillningar
  • Låt inte nyfiken dö
  • Ifrågasätt din relation till pengar
  • Läs en bok
  • Ta ett första steg (skin in the game)

När jag var 20 och nyfiken så gick jag till min bror, akademikern, ekonomen och auktoriteten på pengar i familjen (idag cfo). Tråkigt nog avskräckte han mig, förmodligen eftersom vår mor tagit många ekonomiskt dåliga beslut och behövt hans hjälp.

Min far hade det bättre ställt eftersom han sparar och gör mer genomtänkta beslut. Så han kunde ge mig presenter och upplevelser som inte min mor kunde och det påverkade min mor negativt - och i förlängningen mig. Än idag känns det fel att ta emot dyra gåvor, unna mig något eller spendera på lyx. Men jag har alltid haft tillräckligt med pengar och tagit beslut utan pengar som motivation. Jag tror det var nyttigt ändå, att alltid utgå ifrån det som intresserade mig.

Min relation till pengar ändrades när jag träffade min filipinska fru. Hon tyckte att jag skulle läsa Rich Dad poor dad och förklarade att pengar är bra att ha (särskilt i länder som Filippinerna).
Nu kan jag inte säga att jag sympatiserar med författaren men det var en inspirerande bok. Och när jag googlade på den en gång så hittade jag hit och hittade ett perspektiv, eller samling av perspektiv, som jag kunde sympatisera med. Efter att ha konsumerat många podd avsnitt, artiklar och forum trådar här så måste jag säga att jag har lärt mig mycket.

Det var inte förrän jag tog första steget och började investera som jag insåg att det var enklare än jag trott, kul och lärorikt. Har du investerat pengar så hjälper det till med nyfikenheten, precis som en fotbollsmatch som du bettat på så blir det hela mer intressant. Och det viktigaste är ju att lära sig. Vill man inte köpa en hel aktie som kan vara dyr, så kan man skaffa ex. Revolut och köpa bråkdelsaktier (som bonus har du ett extra kort, som dessutom är utmärkt kort för online och utlandsköp, det har även “Swish” liknande funktion som är nödvändig om du rör dig ute i Europa). Att köpa enskilda aktier är spännande och roligt att följa (så länge det är pengar du har råd att förlora). För smartare, långsiktig, och potentiellt mindre ångestfylld investering, läs vidare på det här forumet. :wink:

2 gillningar