- Låt inte nyfiken dö
- Ifrågasätt din relation till pengar
- Läs en bok
- Ta ett första steg (skin in the game)
När jag var 20 och nyfiken så gick jag till min bror, akademikern, ekonomen och auktoriteten på pengar i familjen (idag cfo). Tråkigt nog avskräckte han mig, förmodligen eftersom vår mor tagit många ekonomiskt dåliga beslut och behövt hans hjälp.
Min far hade det bättre ställt eftersom han sparar och gör mer genomtänkta beslut. Så han kunde ge mig presenter och upplevelser som inte min mor kunde och det påverkade min mor negativt - och i förlängningen mig. Än idag känns det fel att ta emot dyra gåvor, unna mig något eller spendera på lyx. Men jag har alltid haft tillräckligt med pengar och tagit beslut utan pengar som motivation. Jag tror det var nyttigt ändå, att alltid utgå ifrån det som intresserade mig.
Min relation till pengar ändrades när jag träffade min filipinska fru. Hon tyckte att jag skulle läsa Rich Dad poor dad och förklarade att pengar är bra att ha (särskilt i länder som Filippinerna).
Nu kan jag inte säga att jag sympatiserar med författaren men det var en inspirerande bok. Och när jag googlade på den en gång så hittade jag hit och hittade ett perspektiv, eller samling av perspektiv, som jag kunde sympatisera med. Efter att ha konsumerat många podd avsnitt, artiklar och forum trådar här så måste jag säga att jag har lärt mig mycket.
Det var inte förrän jag tog första steget och började investera som jag insåg att det var enklare än jag trott, kul och lärorikt. Har du investerat pengar så hjälper det till med nyfikenheten, precis som en fotbollsmatch som du bettat på så blir det hela mer intressant. Och det viktigaste är ju att lära sig. Vill man inte köpa en hel aktie som kan vara dyr, så kan man skaffa ex. Revolut och köpa bråkdelsaktier (som bonus har du ett extra kort, som dessutom är utmärkt kort för online och utlandsköp, det har även “Swish” liknande funktion som är nödvändig om du rör dig ute i Europa). Att köpa enskilda aktier är spännande och roligt att följa (så länge det är pengar du har råd att förlora). För smartare, långsiktig, och potentiellt mindre ångestfylld investering, läs vidare på det här forumet.