När jag var 20 gick jag efter devisen att pengar är runda av en anledning och det är för att de ska rulla (rulla ut då… inte lika mycket fokus på att de skulle ”in”) Så håller med om att det faktum att du ställer den här frågan tyder på att du redan kommit längre än många i din ålder. Åtminstone om jag går till hur jag själv var som 20.
Jag har inga konkreta tips mer än ”flit och systematik”. Du har ett jättebra utgångsläge iom din unga ålder!
Jag önskar att jag hade börjat spara med automatisk avsättning tidigare. Behöver inte vara särskilt mycket. Bara att man ser att det växer gör i alla fall mig sporrad att fortsätta.
I övrigt är ju ett lifehack att köpa torkade bönor/linser en favorit.
Jag önskar också att jag hade haft bättre koll på begagnatmarknaden. Verkligen en guldgruva att köpa begat, även kläder (vet iof inte om marknaden var lika stor då som den är nu )
Jag önskar att jag hade sparat i indexfonder sen denna dag.
Hade med enkelhet kunnat lägga 20 procent av min totala inkomst på detta.
Det har i stort sett varit min sparkvot, men inte sparat på ett sätt som ger mig avkastning.
Så är definitivt miljoner fattigare pga detta enkla misstag.
Jag har också tjänat miljoner på att faktiskt brytt mig om hur mina pengar förvaltas.
Speciellt inom pensionen där jag fått ihop 5M i privattjänstepension på 18 år i arbetslivet.
Och det är förhoppningsvis nu det roliga börjar med avkastning på lite större belopp samt en rätt så hög avsättning varje år.
Jan, din länkning till detta inlägg fick mig att gå in och lyssna - jättebra inlägg!
Men, och jag hoppas verkligen att du tar detta på rätt sätt, jag reagerade flera gånger på att du avbröt och förminskade Caroline på ett sätt som gjorde mig obekväm. Nu kanske detta är ert sätt att prata med varandra och jag tycker verkligen att Caroline tog the high road genom att inte pressa dig när du till exempel kallade hannes PhD för “lallande”. Det är en seriös akademisk merit som hon kämpat sig till, oavsett vilken poäng som du i stunden försökte göra i ditt eget resonemang. Hade jag suttit i Carolines stol och du sagt så åt mig hade jag INTE reagerat så lugnt och kärleksfullt som hon gjorde… Just saying.
Jag tycker (gissar) att det är så här . @carolinebolmeson låter @janbolmeson vara kaxig bara vid inspelningen då får han göra lite som han vill. . Sedan i vanliga livet när kameran stängs vet hon att det är ändå hon som styr och bestämmer. Därför är hon så lugn tror jag. . Varför inte låta mannen vara en man i 2 timmar framför kameran i veckan och få det som man vill i resterande 6 dagar och 22tim? . Det gäller att ge och ta principen . @carolinebolmeson är en smart kvinna att hon kan hantera den lilla avsteg @janbolmeson gör ibland . Varför krångla till det när det är så bra som det är .
Önskar att jag hade förstått den framtida betydelsen för bostäder i ekonomin och dess prisutveckling.
Tittade på en etta vid Stureplan i Stockholm för 90.000 kronor år 1986 men avstod köpet då jag tyckte den var alldeles för dyr, min äldre kompis hade ju köpt en tvåa på Södermalm för 4.000 kronor 1974. “Det kunde ju inte vara sunt, inte kunde väl priserna stiga så mycket på bara 12 år”. Nu vet jag bättre.
Jag visste att det skulle komma en reaktion på det av en kvinna. . Lite skojj får man tåla. Glimt i ögat vet du. Man och man eller kvinna och kvinna. Misstänkte att någon ska ta fram röntgen kameran får att läsa texten och plocka lite fel skrivning plocka enstaka ord. . Sedan att jag skrev att @janbolmeson bestämde bara 2 tim i veckan var det inte lika irriterande . Man är inte en man om man avbryter sin kvinna och det har inget med manligheten att göra . I den här fallet är Caroline Jans gäst när han tar henne in i studion. . Inte hans fru Caroline.
Plugga en hel utbildning utomlands (men då något som ger pengar)
Ta Csn för fest på studentort eller utomlands
Ta Csn för hela utbildningen men spara lånet för, säg, 75% av tiden
Skaffa ett extrajobb
Spara ihop en liten buffert, inte för stor. Cash är guld tidigt i livet
Strunta i långsiktigt sparande. När karriären kommit igång och du flyttar ihop med en partner kan ni med lätthet spara enorma summor till boende och långsiktigt.
Köp inte så mycket prylar
Se till att du har kollektivavtalad tjänstepension på jobbet
Säg upp dig direkt om du inte trivs på jobbet. Invänta inte nytt jobb. Du dör inombords på fel jobb.
Köp boende när du får möjlighet. Det ger flexibilitet att flytta när behov uppstår. Byteskarusell på hyresmarknaden är hemsk.
Var inte en trygghetsknarkare, det mesta löser sig
Om du inte pluggar och skaffar ett jobb med hyfsad inkomst kan du glömma allt ovanstående och börja spara så tidigt du kan i billiga globala indexfonder.
Tack för dina tankar Indexqueen, vi tar emot all feedback med glädje och funderar allvarligt över dem. @janbolmeson har oftast gott självförtroende i inspelningsstudion, och lyssnar både med ett helt och ett halvt öra ibland när jag frågar eller säger något.
I grunden vet han att jag har fler högskolepoäng än honom, och att min doktorsgrad i molekylärbiologi är resultatet av målmedvetet hårt jobb. Han har till och med sagt att jag är smartare än honom hehe…
Men i vissa ämnen är jag inte lika kaxig som Jan, och det är okej. Det är faktiskt som du skriver Indexqueen. Jag bestämmer en hel del här hemma. Dessutom har Jan empati för mina svagheter och jag för hans. Jag vet ändå att Jan tar till sig av din feedback. Kram och tack
Ja, jag blev grym på att rulla köttbullar och att beräkna mängden färg till en etta på hemkunskapen. Hade skolan lärt mig om ränta på ränta hade jag kunna få någon annan att både rulla köttbullarna och målat väggen åt mig:)
Vänja dig vid att investeringsspara 10% av inkomsten, målsparande är inte samma sak.
Om du inte tror att de går i konkurs, köp aktien när den är låg.
Om man inte samlar på sig skräp kan man bo så litet som man behöver.
Köp fonder med låga avgifter, bankpersonalen är säljare.
Allmänt tycker jag att mina unga kollegor har väldigt mycket bättre koll än jag hade då.