Något jag absolut inte tänkte på när jag var i den åldern är försäkringar. Jag såg det som något som bara kostar pengar. Men nu när jag är medelålders och sjukskriven sen några år, så önskar jag att jag hade skaffat sjukförsäkring, inkomstförsäkring osv när jag var ung och frisk. Många försäkringar gäller tex inte om du drabbas av en sjukdom du haft symptom på innan du skaffade försäkringen. Alla kan vi tyvärr drabbas av sjukdom och olyckor, så det är bra att tänka igenom. Läs det finstilta i villkoren både en och två gånger och jämför olika bolag.
Detta lärde jag mig först nu i detta inlägg haha!
Men back in the days var det krångligt då Avanza inte fanns.
Fortsätt vara nyfiken på allt möjligt, inte bara det du pluggar/jobbar med.
Träna regelbundet och gör det till en självklar del av vardagen. Det har man igen många gånger om i det långa loppet. Tycker du inte det är kul har du inte hittat rätt träningsform/gemenskap 
Studera inte direkt efter gymnasiet om du inte verkligen känner dig motiverad till det. Bättre då att göra något annat ett år, t.ex. köra ut post eller vända burgare på doken. Jag jobbar i högskolesektorn och ser allt för många ungdomar som börjar plugga direkt efter studenten mer eller mindre ”per automatik” trots att de inte alls är motiverade. Tyvärr slutar det ofta med ej avklarade studier och en heldel brända CSN-medel (och eventuellt brända broar för framtiden).
Vårda relationerna till dina vänner för dessa är ovärderligt genom livet
Utveckla din kommunikation och självkännedom, vilket bl.a. bäddar för bättre relationer.
Ät okej och undvik rökning, överdrivet med alkohol etc. MEN lev ändå och passa på att ha kul/festa etc. när du när du är ung. Det är skönt att vara klar med det när man är äldre så man känner sig klar med det, och kan vara trygg i sin relation.
Också investera automatiskt varje månad i en global indexfond. Jag skulle säga att mängden pengar inte är det viktigaste, utan mer för att få in beteendet. Låt inte investerandet gå ut allt för mycket över det roliga (student)livet när du är ung, men avsätta något litet iallafall.
Bara att du ställer den här frågan i din ålder tycker jag indikerar att det kommer gå bra för dig 
Att spara i billig indexfond varje månad, och inte i den dyra fonden som banken rekommenderade. Och att spara till barnen på samma sätt. Vi tyckte det kändes osäkert så vi sparade på sparkonto till dom. Suck…
Jag önskar inte att jag hade vetat någon viss sak så mycket som att jag hade VARIT en sån person som i den åldern ställde en sån klok fråga! Nyfikenhet, intresse, engagemang och attityd över tid är det som ger resultat. Sen skadar det så klart inte att följa de goda råd som fås i denna blogg och forum 
Fundera på om du har något som skulle kunna hålla dig tillbaka i livet tex gällande att nå dina drömmar/utveckla din fulla potential/ha lyckliga kärleksrelationer.
Det kan tex vara låg självkänsla, ångest, otrygg anknytning från barndomen, etc
I så fall så kan man få ett rikare och roligare liv om man tar tag i sådant i unga år.
Många i tråden föreslår att investera överskottet av CSN pengarna. Beroende på vem man är och vad man har med sig in i vuxenlivet så kan investering i psykolog/personlig utveckling vara ett mer strategiskt val. Då ger man sig själv chansen att kunna skapa ett rikt liv och lyckliga relationer.
- Ränta på ränta effekten
- Ränta på ränta effekten
- Ränta på ränta effekten
Hade velat säga följande till mig själv:
Repetera efter mig, Anoto är INTE ett säkert kort.
Allt jag tjänade i Fingerprint förlorade jag sen snabbt i Anoto ![]()
" Tis better to have loved and lost than never to have loved at all."
-Alfred Lord Tennyson
Det är som när man köper trisslotto. Så fort man vinner en summa brukar man köpa nya trissloto för lika mycket pengar. Man gör allt rätt för att hamna på 0 igen.
. Eller hur @Johann
Du Verkar otroligt mogen för din ålder. Vilket jag tror att många av dagens unga är.
Om du inte hunnit utbilda dig färdigt så då skulle jag vilja råda dig att verkligen ta reda på allt om ditt framtida yrke.
Finns mycket skitjobb med fina titlar som dödar själen och kroppen.
Det är en så stor Livs investering.
Var på studiebesök på arbetsplatser det kan du ordna själv.
Numera kan man även studera via nätet hos universitet runt om i världen.
Då kan man kombinera arbete med studier och bara studera så att man verkligen är intresserad av eller som man tror att man utvecklas av.
Håller även med om att man bör lära sig lite grundläggande psykologi och ekonomi både för sin egen och omgivningens bästa.
Men det som personligen har varit värt mer än kanske alla pengar i världen är de fina minnen jag har från olika upplevelser och resor tillsammans med vänner i ungdomen.
Det kan vara livräddande i livssvackor att ha fina ögonblick och stunder att minnas.
Krypto krypto krypto…
Jag säger nog tvärtom än resten är,
Jag tog en ingenjörsexamen utan CSN-lån genom att leva snållt och tacka nej till många studentaktiviteter.
Skulle jag göra om det idag hade jag levt livet under min studietid, då pengar är ändå något som kommer enkelt när man väl börjar jobba.
Jag har bara ett råd.
LÅT. INTE. NYFIKTENHETEN. DÖ.
Med det menar jag att jag har ett flertal ekonomiska “experter” (CFO’s etc) i min närhet, men när jag själv, började intressera för mig för aktier, fonder, BRF:er (you name it) så kom all visdom.
Ta råd, men var nyfiken.
Gå en utbildning som du är intresserad av eller ta ett jobb du vill ha. Man måste inte utbilda sig. Att sänka sin utgifter kan vara positivt av fler anledningar än att öka sitt sparande. Medveten konsumtion kan verkligen berika ens liv. Om fokuset ligger på pengar och att öka sin lön för att kunna investera mer, finns risken att sparandet inte ger den glädje och lycka som var tanken. Fokusera på det som ger dig lycka och energi i livet. Ekonomisk trygghet är en förutsättning för det, men det betyder inte att man ska lägga för mycket av sin tankekraft på det (om nu inte ekonomi är ett stort intresse för dig).
"Njut av livet, det går inte i repris… " Är den bästa tipset 
Så bra skrivet!
Jag önskar att jag visste att det skulle gå bra. Att jag är bra och gör tillräckligt ekonomiskt. Jag lärde inte mig den läxan i tid så jag gör mitt nästa att lära mig det nu…
Jag önskar att jag hade förstått att man inte måste börja spara till pensionen när man får sin första lön - man kan spara till livet istället - hus, bröllop, barn, bil och allt som känns nära. Pensionen kändes så långt bort, så det var otroligt omotiverande att spara till tyckte jag.
Vikten av att vara skuldri och ha koll på sin ekonomi. Att spara en regelbundet hyfsad summa väldigt långsiktigt och vitsen med en buffert!