Mina investeringar

Hej!

Efter att jag började jobba för ungefär tio månader sedan har jag börjat investera i indexfonder (efter att ha sett rikatillsammans), Avanza Global . Nu har jag nått upp till 100 000 kr, vilket känns riktigt bra! Jag sparar 8 000 kr i månaden, men funderar på om jag borde sänka det till 6 000 kr och istället lägga 2 000 kr på ett sparkonto – kanske för en framtida resa eller något roligt köp.

Mitt första mål är att nå 1 miljon kronor, och därefter fortsätta sparandet med fokus på pensionen.
Vad hade ni gjort i min situation? Jag undrar även om det räcker att jag har Avanza Global eller ska jag även ha en svensk indexfond eller något annat?

2 gillningar

Välkommen till forumet.

Det går bra att bara ha en global indexfond i ditt fall Avanza Global. Man brukar säga globala indexfonder 80-100%.

Om du vill öka på din buffert är det bara att sänka månadssparandet i Avanza Global. Får du för stor buffert som du inte utnyttjar så kan du sätta in dem på börsen.

Tänk på att vara långsiktig på börsen och helst över 10+ år.

3 gillningar

Jag gillar DNB Global Indeks S, av någon anledning så avviker Avanza Global kraftigt från index med 9% Nvidia jämfört med 5% i andra globalfonder.

1 gillning

Japp, den är alldeles för tekniktung.

DNB klart bättre.

Grattis till delmålet!

Tycker konceptet med rikedomstrappan fungerar bra här. Se till att ha en buffert. Sedan fungerar det i regel bra att lägga allt i en indexfond. Alternativet att ha en del på konto och en del i indexfonden för att kunna köpa mer om börsen går ner funkar också. Det bästa du kan göra är dock sannolikt att försöka öka din inkomst.
Du började jobba för 10 månader sedan, gissar på att du är i 20-årsåldern. En del blir lite väl insnöade på att spara och glömmer bort att ha kul. Bli inte som Ove.

1 gillning

Inte lära TS dåliga vanor med att försöka time:a marknaden. Va full investerad och gör nåt annat roligt med din tid. Men öka lönen ska man alltid försöka göra.

om TS spelar sina kort rätt så är det FIRE vid 40.

1 gillning

Jag är 30 år och har mitt nästa lönesamtal i december. Min nuvarande lön är ganska låg (under 30 000 kronor före skatt), men jag har ändå lyckats spara mycket tack vare mina låga utgifter – bland annat en billig hyra. Jag har dessutom gjort en detaljerad tabell över alla mina kostnader, vilket ger mig full koll på hur mycket jag kan lägga undan varje månad. Jag kan fortfarande handla kläder och anda saker så jag tycker inte att jag snålar in på något :).

Ja, det låter faktiskt som en bra idé! Jag tänker att jag kan justera lite beroende på hur månaden ser ut – om bufferten växer för mycket kan jag alltid föra över en del till Avanza Global istället. Det känns som en smidig och flexibel strategi. Jag har ingen bil, barn etc och har låga utgifter så jag behöver inte ha jättestor buffert.

3 gillningar

Exakt. Nu vill jag inte moralisera eller vara dömande, var och en lever sitt liv, men hur vill du leva ditt? Ingen bil, inga barn och en billig hyresrätt… Vad tänker du om framtiden?

Att leva kostar också pengar. Det är klart att man kan ha som “livsmål” att dö med flera miljoner efter ett liv på nudlar i sin hyresrätt, men till vilken nytta? Men är det det som skänker en glädje och gör en nöjd, kör på!

Min invändning är väl egentligen, vad ska du med alla miljoner till om 10-20 år? Du är ung och i en typisk ålder då man tenderar att bilda familj. Bli inte “sparblind” - vips fyller man 50 år och har förskingrat/sparat bort det livet!

Skrivet i all välmening, lev det liv du vill och ta hand om dig :heart:

1 gillning

Nu vet jag inget om utbildning eller yrke. Men ofta är det bättre att byta arbetsplats eller jobb för att få upp lönen. Har du jobbat 10 månader på första jobbet kan det vara bättre att se till att bli bra på jobbet innan du förhandlar till dig högsta tänkbara lön. Kan vara mer värt att få rätt erfarenhet och få jobba med rätt saker. En grovhuggen plan för karriärplanering kanske vore bra.

Det är ditt liv men vi kommer behöva göra en intervention om ditt livsmål är att spara till pensionen vid 70. Jag lever också relativt billigt men tänker inte aktivt på att avstå något för att spara pengar.

Du skall inga andra gudar hava jämte indexfonder. Eller var det Lysa? (Vi får fila lite på budorden.)

Jag avstår inte från något då jag kan gå till restaurang eller göra saker med mina kompisar. Har varit på flera konserter nu i år till exempel. Det viktiga för mig är att jag sparar/investerar 8000kr i månaden så jag kan känna mig trygg för framtiden. När jag växte upp hade vi väldigt lite pengar och för att jag ska må bra psykiskt så behöver jag spara pengar.

Har gjort massa saker detta året, varit på konserter till exempel så jag kan göra saker även fast jag sparar mycket i månaden, tack vare att jag har rätt låga fasta utgifter.

Visst är det kul med konserter. Jag har själv varit på minst två i år (vilka jag kommer ihåg på rak arm), kent och LOK. Men det finns mer i livet :wink:

Det är nu räntapåränta har mest effekt på dig. Givetvis ska man inte ge upp att leva, men det finns en anledning att folk gråter ut på kvällstidningarna att de har minsan ett bra betalt jobb men ingen kontantinsats för att köpa boende. Anledningen är att de brände bort pengarna när de var unga. Det fanns inget kvar att växa.

Det är ju nu stålarna måste in. Kunde jag backa klockan och investerat mer och mer rätt så hade jag varit pensionär nu. Det är ju det där med uppskjuten belöning. Kan han hålla i och få grundplåten växa så kommer livet vara lugnt sen.

Investerar jag inte pengarna nu, när ska jag då göra det. Som du sa med ränta på ränta, ju tidigare jag börjar desto bättre blir det för mig.

2 gillningar

Absolut. Sen ser du till att fixa äktenskapsförord om du får för dig att gifta dig någon dag. Levt modest och kör metoden ”en svensk tiger”. Alltså inte basunera ut att du har x-kr sparade för uppsidan är otroligt liten och nedsidan är oändlig med golddiggers som jagar dig. Du vill att den som vill ha dig är INTE för att de vill åt dina pengar. :slight_smile:

Man känner sig stolt att man har nått en milstolpe då jag aldrig har haft så mycket pengar tidigare :smiley: och det gör att man vill spara ännu mer ^^

2 gillningar

Jag minns när jag nådde min första miljon. Men efter det så känner jag knappt något. Ser till att koppla så lite känslor som möjligt. Det är alltid lätt att sitta still i båten på en tjurmarknad. Det är när det går ned som man ser vem som är naken medan för midjan. :wink: Du måste stå emot viljan att agera när börsen visar rött.