Hjälp med att förvalta hög inkomst

Hej,

Jag har följt forumet det senaste två åren och vilket har fått mig att börja investera och tänka långsiktigt vilket känns bra då jag länge gått i tankarna om att börja investera men ej kommit till skott.

Kort om mig. Jag är 31 år gammal och har en sambo sedan 11 år tillbaka och vi har inga barn.

När jag var klar med studierna 2020 var jag 26 år och hade i princip 0 kr på kontot. I samma veva fick jag erbjudande att flytta utomlands och börja på ett amerikanskt bolag som ADR/SDR.

Detta blev lite av en vändpunkt i mitt liv, helt plötsligt började jag tjäna ca €100.000 om året med 24% skatt så jag kunde börja spara ganska mycket. Jag började klättra inom detta bolag och jobbade där i ca 4år och höjde min lön till ca €120.000 om året.

sen för ca ett år sedan blev jag erbjuden ett nytt jobb i Sverige och jag flyttade hem och nu har jag en lön på ca 2 miljoner om året + en bra RSU bonus utöver det.

jag investerade ca 1miljon i ett ISK när jag flyttade hem över en 8 månaders period i DNB global indeks som nu är värd ca 1.3 miljoner. Och min plan är att skjuta in ca 10.000 - 15.000 tills jag blir 60. Jag har köpt en lägenhet för 9 miljoner och har ca 1 miljon över som jag tänkt skjuta in i global fonden. Får 25.000 i pension insättning av min arbetsgivare samt många andra bra förmåner.

Så nu till min fråga. Som ni förstår har jag på ganska kort tid fått en väldigt hög lön men jag har ingen erfarenhet av hur skall jag förvalta och börja investera min lön på ett smart sätt? Jag investerat allt i DNB Global Index och tanken är som sagt att skjuta in 10.000 till 15.000 i månaden under kommande 30 år för att då ha en bra peng till pensionen.

men jag vill också börja investera i aktier samt andra fonder samtidigt som jag kan njuta av vardagen. Finns förmodligen många bra trådar om det så ni får gärna peka mig dit eller komma med förslag.

10 gillningar

“Comparison is the thief of joy” lr nåt sånt. Tänker att det kan vara bra att öva upp förmågan att vara tacksam för det man har - istället för att vara missnöjd med allt det där man inte har.

Men lättare sagt än gjort. Lätt att dras med i andras tempo när det kommer till att spendera pengar :smiley:

6 gillningar

Det kommer alltid att finnas någon som tjänar mer och är förmögnare så släpp jämförandet så fort som möjligt.

14 gillningar

lol det spelar ingen roll om du börjar nu idag eller om du väntar i 10 år. Du kommer ha det prima ändå.

2 gillningar

Det är väl bättre att du skaffar dig egna riktiga livsmål i stället för att ha andras liv och ekonomi som riktlinje.

Det kommer alltid finnas rikare. Det är ett meningslöst mål. Du är ju redan rikare än en absolut majoritet.

14 gillningar

Det är väl inga konstigheter alls att man känner så? Man jämför sig med sitt gebit vilket är rätt naturligt, handlar bara om att bygga upp ett vettigt förhållningssätt och kunna zooma ut.

växte du aldrig upp med uttrycket tänk på barnen i Afrika? Det var så vuxenvärlden försökte lära mig att inte känna avundsjuka mot hur andra i min omgivning har det :rofl:

2 gillningar

Du låter nästan mitt i prick om man ska tro tråden jag inspirerades att skapa på ämnet för ett tag sedan.

3 gillningar

Går rätt bra skulle jag säga:

Puffar för avsnitten med Moa:

Samt att hänga med Flocken:

1 gillning

Ja och ja.

Om du tänker dig ekonomin som ett Vasalopp så kanske du ser att du ligger 20 meter efter dina klubbkamrater. Du ser deras ryggar och känner dig efter. Men om du klipper till helikopterkameran så ser du att du och hela din klubb ligger i utbrytarklungan bland eliten 2 mil före de första motionärerna.

Om ditt mål är att placera dig bra bland dina klubbmedlemmar som kör på i elitfart får du ligga i.

Men om målet är att ha ett kul Vasalopp är det förmodligen skönast att veta att du har rygg på några riktigt duktiga åkare, prata med folk omkring dig och glädjas åt att du kommer sätta en riktigt bra tid om du bara undviker att gå in i väggen eller vurpa och bryta benet.

23 gillningar

Jag håller inte med. Nu är TS relativt ung vilket delvis kan förklara saken. Men att ha en integritet och fokusera på sig själv och vart man är på väg är en mycket smartare väg att gå. Pengar handlar väldigt mycket om vad man kan skapa med dem. Att bara ha mycket pengar och ingen plan kring vad man vill åstadkomma med dem är ett i viss mening ogenomtänkt sätt att se på sitt liv och sin ekonomi. Om man kommer fram till att man ligger efter, vad ska man göra åt saken? Gasa så att man har mer på kontot bara för att?

Sen hade jag med den inkomsten försökt jobba mig mot en avkastningsfinansierd livsstil istället för en arbetsfinansierad. Dvs sätt in så mycket du kan på börsen varje månad. Hållt reda på hur mycket du satt in och sen gjort resor och annat kul för avkastningen.

På så vis får du ett snabbt växande kapital från din jobbinkomst och en stigande avkastning att göra saker för utan att ta av ditt insatta kapital.

1 gillning

Du tjänar väl säkert bättre än 99% av folk i din egen ålder men det kommer ju alltid finnas folk som tjänar mer. Typ Goldman Sachs bankers, folk som jobbar på Google, inom AI osv osv.

Man måste försöka fokusera på sig själv och sitt eget liv istället för att jämföra sig med andra som har det bättre ställt. Annars blir man nog aldrig nöjd.

Se till att spara ordentligt. Man vet väl inte ännu hur säkert man sitter på sitt jobb i och med AI. Om några år kanske du tvingas öppna en food truck och drömmer dig tillbaka till den tid då du var fartblind.

2 gillningar

Vad är frågan i såna här trådar egentligen? (det ploppar ju upp nån lite då och då). Svaren är ju givna.

Du vet ju själv att du tjänar bra och är i en ekonomiskt bra sits. Tycker diskussionsunderlaget är tunt och tråden bör arkiveras. Känns lite som att en spelare i andrakedjan i SHL skulle göra en tråd och fråga om han är en bra hockeyspelare.

18 gillningar

tror du redan vet att du ligger otroligt bra till.

Kör lite ränta på ränta lekar så ser du vart du är om 10, 20 eller 50 år om du fortsätter som nu.

1 gillning

Det är normalt att bli fartblind.

Tjänar jag 39 är jag sur för jag vill ha 40 - bara för att det är en jämn siffra, precis som på vågen.

Tjänar jag 40 och får reda på att en kollega tjänar 41 så blir jag sur för varför är denne värd en tusenlapp mer.

Du tjänar jättebra, inte helt okej. Sen om du kan få/förtjänar mer vet ju inte jag.

Du kanske ska rikta blicken mot något annat än kronor och ören, vad gör du av dessa pengar, vad gör dig lycklig, vill du starta en familj, vill du lämna arbetslivet, vill du ha mer fritid, eller vill du bara tjäna mer - gör det du vill göra. Det finns inget rätt eller fel, ditt liv ditt val.

Det här är nog en av de mest klockrena förklaringarna på läget som jag sett! Den kommer jag stolt att stjäla :smiley:

1 gillning

Första gången jag postade här och gjorde det innan jag satte mig på planet så nu när jag läste igenom det igen inser jag att jag missade min viktigaste fråga​:sweat_smile:

la till den i tråden, men som du kanske förstår har jag på väldigt kort tid gått från en vanlig svensson lön till att tjäna ganska bra. Så anda frågan är ock mer hur jag skall förvalta dessa pengar på ett bra sätt och bygga en investerings strategi. Kanske väldigt bred och öppen fråga men vill mer ha guidance och input

Haha jag hör vad du säger, skulle inte säga att det är avundsjuka utan mer att jag blir lite stressad av att jag ligger ”efter” när man börjar jämföra sig med andra som började i branschen tidigare eller började investera sina pengar tidigare

Jag hör vad du säger och håller med, det har gått så snabbt så har varit svårt ibland att stanna upp och tänka på det. Har dock alltid haft en dröm om att äga ett hus samt ha en lägenhet i Alperna och ett jobb som gör det möjligt för mig att vara flexible. Sen älskar jag att resa och äta god mat. Har inga drömmar om flashiga bilar eller klockar utan mer om att kunna pensionera mig runt 60 samt att fram till dess kunna njuta ac det jag tycker är kul i livet

Tänk på att 60 är lika långt bort som din födsel.

Mycket har hänt på de första 30 så mycket finns kvar att hända de kommande 30 :slight_smile: