40% av de som tjänar $500K/år+ anser sig leva lön till lön | En spaning om livsstilsinflation och det mänskliga psyket

Jag snubblade på en YT-video på How Money Works idag som var väldigt fascinerande och sätter fingret på exakt hur subjektivt och hierarkiskt våra hjärnor tänker och sätter krokben för oss psykologiskt. Oavsett vår absoluta nivå av inkomst, rikedom och så vidare.

Den refererar till en rapport från banken Goldman Sachs som utforskat olika inkomsttagares tillfredsställelse med sina finanser i USA. Det är framför allt en bild med fem olika inkomstgrupper denominerat i USD som jag tycker var det intressantaste i videon och i rapporten.

Den visar alltså precis som man kan tänka sig att de fattigaste (den absoluta majoriteten) som tjänar under 50 000 USD per år är mest överrepresenterad bland de som anser sig leva lön till lön, 57%.

Men… De absolut mest subjektivt nöjda är de som förvisso tjänar väldigt mycket, $200K-300K/året, men absolut inte de som tjänar $500K/året och bortom det. Det kan tyckas ointuitivt, men YT-videon förklarar väldigt bra sociologiskt en teori som är väldigt psykologisk sannolik till varför det blir såhär. Snabb transkriberat av mig:

There are between 50-60 million dollar millionaires in the world at the moment. Among this cohort of globally wealthy residents, 1% of those with net worths over $1M hold 33% of their collective wealth.

Nobody feels poorer every day today than really rich people. Most people generally interact day to day with other peers in their direct income level, on average. If you work an upper middle class professional job, there’s a good chance your partner does, too. For example. You will probably live in a neighborhood with others from the upper middle class. Your friends probably chose somewhat similar lifestyles and locations, etc.

An article published by the Journal of Nature tracked over 72 million Facebook connections found that socioeconomic status was the main predictor of who you were friends with. That means that day in and day out, on average, you’re going to interact with people living a somewhat similar lifestyle to yours.

Sure, with some exceptions with regards to income, education etc. But for the most part with people who may earn 10-20% more or less than you, on average. With few larger exceptions.

Where this gets really interesting though, is by moving the scale to the very top. It is only here that extreme inequality is visible within a decile of wealth/income. If you earn $500K/year as an analyst at a private equity firm, you are definitely wealthy according to almost anybody’s standards. But compared to your partner who may be making 10 million USD a year, you are basically poor.

Nowhere else on the income/wealth scale are you as likely to work, socialize and have a partner who earns as much as 20 times more or less than you. There are several orders of magnitude more income and wealth variance within the global top 1%, which means that the lifestyle comparisons that wealthy people make is far more psychologically damaging to them.

If you work in roof construction, your colleagues may try to convince you that you need to lease a new Ford F150 truck. If you work in a hedge fund, your colleagues might try to convince you to fly private to Basel to network. This might be the core reason why people in the report who earn “only” $200-300K/year feel the most subjective satisfaction with their finances. They are still mostly exposed to to more socioeconomically average people. This phenomenon is dubbed “socioeconomic fractality”.

Vad får ni för tankar, åsikter, insikter och reflektioner när ni läser och ser det här? Igenkänning? Total oigenkänning? Sorg? Skadeglädje? Ut med allt ni ruvar på :smiley:

Jag tycker det är fascinerande att observera hur vi som art är så biologiskt programmerade till jämförelser med vår direkta närhet att vi på gruppnivå kan ställa till det för oss på det här sättet. Även när vi tjänar så mycket som 500 000 USD+ per år.

16 gillningar

Att de flesta är dåliga på att hushålla med pengar och alltid strävar att klättra uppåt. Oavsett inkomstnivå.

Fullt mänskligt, då vi dagligen programmeras med att mera, dyrare, exklusivare, nyare och lyxigare ger högre livsglädje och tillfredsställelse.

Men det är fullt mänskligt att aldrig bli nöjd, vilket företag vet och tjänar pengar på. Våra pengar, på gott och ont. Det är därför börsen är najs på sikt.

Smartast är att vara medveten om sina fasta och rörliga utgifter i relation till sina inkomster och anpassa ens liv efter det. Sen är det svårare gjort än skrivet. :see_no_evil_monkey:

Speciellt för de med små möjligheter att öka sin inkomst eller minska sina utgifter.

9 gillningar

Så är det.

Det är väl i och för sig den aspekten som gjort att vi inte fortfarande jobbar manuellt på bondgårdar än idag. Konstant törst efter mer.

Men det blir nog ändå aldrig nog känns det som. Inte ens om vi skulle införa en allmän, generös basinkomst så småningom.

2 gillningar

Att världen blir en sämre plats av synliga ”statusmarkörer” som kan köpas direkt för pengar, och att man därför som individ ska försöka dra sitt strå till stacken och göra den bättre genom att avstå sådana.

Jag är övertygad om att mångas driv skulle fullkomligt explodera om man införde basinkomst på riktigt (inte bara något halvårsprojekt med arbetslösa finländare). Jag själva skulle våga ta mycket större risker gällande att prova olika saker om jag visste att grundförsörjningen var säkrad utan att behöva bli utblottad först.

7 gillningar

Intressant det där, Jag tillhör just gruppen som bor i USA och tjänar 500 000 USD+ per år (brukar tjäna runt 550k och min fru 120k).

Vi känner oss inte rika direkt utan som komfortabel medelklass. Skulle dock inte säga att vi lever lön till lön. Utan vi sparar kanske 150k per månad. Vi bor då i ett low cost of living område.

Bor man på Manhattan eller i SF däremot så lever man inte som en kung med våra inkomster utan jag kan tänka mig att många lever typ lön till lön. Har till exempel en vän som bor i NYC och tjänar drygt en miljon USD per år. Han har två barn i privatskola, en Cayenne S och en BMW X7 M60i och ett hus som säkert kostar 15 000 USD per månad att betala av. Jag tror inte han sparar så enormt mycket.

Jag växte upp inom svensk mellersta medelklass och bodde i studentkorridor osv men hade tidigt som mål att tjäna mycket pengar. Jag hade länge som mål att tjäna 250k USD per år och trodde att jag skulle känna mig rik och “safe” då, men så har det inte alls varit. Om något så är jag mer stressad över ekonomin dessa dagar i och med inflation och också pga livsstilsinflation. Det skulle vara väldigt svårt att upprätthålla vår livsstil om jag blev av med mitt jobb.

Edit: det stämmer nog att man jämför sig uppåt och har mer människor med riktiga pengar runt omkring sig. Jag känner flera som tjänar 1-2 M USD per år och en som tjänar 3 M USD per år. Framför allt vid den senares nivå så tycker jag nog att man kan kalla sig rik. Har även grannar med Ferraris, Rolls Royce Cullinan, Lambos. Inget jag skulle ha råd med. Samtidigt kanske de jämför sig uppåt också, med Bill Gates osv. Då känner väl de sig fattiga också.

13 gillningar

I grunden är människan (såklart finns det stora variationer i populationen, men generellt sett) inte nöjd och strävar efter något bättre, enklare sätt att göra saker, mer kunskap, snabbare färdmedel, bekvämare tillvaro etc… Det är därför vi inte fortfarande bor i grottor och jagar djur med träpåkar för att få mat för dagen.

Det ligger generellt sett (dessvärre) i de flestas natur att jämföra sin situation med någon som har det bättre snarare än med någon som har det sämre. Vi vill ju generellt sett ha det bättre och jämför vår tillvaro ned det vi vill ha/uppnå istället för det vi är (borde vara i alla fall) glada att vi inte har /har lämnat.

Jag tror att det fenomen som du beskriver är mer utbrett i USA. Ett land med mycket större klasskillnader och inkomstklyftor. Dessutom en så mycket större befolkning som gör det naturligt att det finns en väldigt stor grupp med hög /väldigt hög inkomst. Dessutom bland de med höga inkomster vanligare än i Sverige med segregerat boende, till exempel i “gated communities”.

Jag kan ha fel, men uppfattar det som (bland annat baserat på många besök i USA) att det är mer “normalt” att visa upp sin “rikedom”. Att “skryta” är mer ok i USA. Detta göder marknadskrafterna som tjänar stora pengar på att sälja varor och tjänster som bara de riktigt rika har råd med och som, bland annat tack vare sociala medier och influencers, upplevs som viktiga att ha /konsumera för att “passa” in och utåt sett framstå som “tillräckligt” framgångsrik. Gärna lite mer framgångsrik och förmögen än du är.

Ja, inte för att trampa någon på tårna eller kritisera någon men det är astronomiska summor pengar i förhållande till en av oss “vanliga dödliga”. Groteskt.

En eller två månadslöner på en sådan nivå skulle lösa majoriteten av mina problem en övetskådlig framtid. Det skulle betala för resten av vårt hus, renovering och kanske en okej bil.

Marginalerna eller spelrum för låginkomsttagare att kunna växla upp i inkomst eller förska dra ned på kostnader är betydligt mer begränsad än för de som tjänar $500k USD/år. Köper att du nästan uteslutande jobbar mer än 40h i veckan och kanske mer troligt jobbar 80h i veckan.

Samtidigt kan du hitta hus i Silicon Valley, 4 sovrum, 2 bad 230k USD, alt. 5 s.r + 3 b.r. för 320k USD. Ca 6 minuter m. bil, 20 minuter gång enligt Google maps till huvudkontor till Google, eller vilka andra större aktörer som sannerligen finns i omgivningen.

Många omkostnader som vi svenskar får i princip gratis i förhållande till de i USA men att påstå leva lön-till-lön på denna lönenivå känns oerhört främmande för mig.

Med hjälp av denna studie skulle man kunna argumentera för att de rika skulle bli gladare om dom beskattades så hårt att dom hade samma disponibla inkomst som dom i $200-300k spannet…

6 gillningar

De pratar om 500k USD per år och inte per månad. 500k USD per månad så tror jag väldigt få lever paycheck to paycheck ;).

Vad gäller billiga hus i USA så är det annorlunda mot i Sverige. Hittar du ett riktigt billigt hus så är det ofta i ett område där du inte skulle våga bo. Det kan vara livsfarligt i de sunkiga områdena och det är billigt av den anledningen. Sedan tillkommer dåliga skolor, droger osv.

1 gillning

Förlåt, hade skrivit fel men syftade på 500k/år

1 gillning

Nu har jag inte läst rapporten … än … men undrar om det inte blir lite skevt att dela upp alla andra i 50-100 kUSD intervall men sedan ta alla 500+ kUSD i en pott

… och sedan säga att det är så stora skillnader inom den gruppen … Duh! Klart det är, 500 KUSD upp till en babiljon/år :sweat_smile:

Frågan är om man fått samma svar om man delat upp i ytterligare spann 500-1000 KUSD, 1-2 MUSD osv. Kanske “problemet” inträffar betydligt högre upp i inkomst? :man_shrugging::sweat_smile:

Sen är det ju absolut så, vilket vi själva bevittnat, att de vi betraktar som rika tittar uppåt och känner sig fattiga jämfört med de ännu rikare. Att de lever lön till lön, njäe, det skulle jag inte säga men kanske det är så i USA.

Dessutom skiljer det ju sig otroligt mycket mellan Californien och tex Alabama. 500 kUSD/år gör en medelklass i en delstat och stormrik i en annan.

Men som sagt, ska läsa rapporten med stort intresse. Tack för tipset! :+1:

1 gillning

Har man vänner och bekanta som är panka så finns där ingen orsak att försöka bevisa åt någon att man är rik, kan tänka mig då förmögenheten börjar nå nivåer så man slipper med i alla de snobb föreningar att man måst försöka visa lite status eller något idk :joy:

Jag tror helt enkelt man drog slutsatsen att eftersom intervallet $300K-$500K var så identiskt med hela kohorten $500K+ så är det något som händer däromkring.

De supermegaduperrika verkar inte riktigt göra den sistnämnda gruppen skewed på något sätt.

2 gillningar

1 gillning

Dessutom vet vi ju att du är på (Fat)FIRE-spåret och har ett par miljoner dollar undansparade på olika sätt. Då är ju rimligen per definition ungefär motsatsen till lön-till-lön. Att leva lön-till-lön måste ju betyda att man inte har pengar investerade, annat än i bostaden, och skulle få problem om man var utan lön i en månad.

Jag är inte helt säker på att alla svarar i enlighet med detta, men det måste väl vara vad det betyder?

Jag menar, som jag känner det lever jag i det närmaste från inkomst-till-inkomst, eftersom jag månatligen investerar överflödiga pengar. Men med en förmögenhet på 40 miljoner (SEK) vore det tramsigt att säga att man lever lön-till-lön. Det går alltid att fixa fram pengar om inkomsterna skulle sina.

1 gillning

Ja du har nog en poäng där. Vi är nog många som automatiskt sparar och skyfflar in pengar på aktiedepån varje gång man får lön. Och då känns det väl lite som att man lever lön till lön eftersom det mesta försvinner varje månad (om än en hel del till aktiedepån).

I vissa städer i USA är det också så sjukt dyrt numera att jag kan mycket väl tänka mig att folk lever lite lön till lön med en inkomst kring 500k USD per år. Om du bor på Manhattan till exempel och har två barn i privatskola kommer du nog inte leva lyxliv med den lönen.

Jag har väl också nämnt vanlig barnomsorg. Vi betalar runt 6000 USD per månad för dagis och nanny till två barn just nu och det är som sagt i ett low cost of living område. Så det riktigt märkliga är kanske inte att folk med en inkomst på 500k USD känner sig fattiga utan hur i djäfulen folk med inkomst kring medianen över huvud taget överlever numera.

5 gillningar

6000 USD är mindre än våra (två barn, två vuxna) totala månatliga utgifter. Då har vi ändå några extra bostäder.

1 gillning

Lön till lön är väl i praktiken ingen buffert, inget privat pensionssparande, små marginaler och ofta lån.

Jag lever inte lön till lön, även om jag har små marginaler och låg inkomst, så har jag en buffert, ett sparande och marginaler om säg hyran skulle höjas 15% på ett år. Men då blir det inget sparande.

Har flera vänner och bekanta som har från ok lön till över medellön som verkligen lever lön till lön. De tar lån av nära och institut och brakar bilen så får de ta mer lån eller försöka hitta något att sälja.

”Bovarna” är ofta bil, dyra lån, djur (veterinär), tobak, barn, snabbmat, el, tandvård och havererade vitvaror, ihop med dyrt boende. Då bor de inte ens lyxigt, men finns få billiga boenden i min stad idag.

Det blir svårt att lyckas komma ifatt.

Men har man x miljoner i sitt boende eller i ett sparande, så lever man inte riktigt lön till lön, även om känslan är lik. Men verkligheten är en annan.

Den ena sitter i skiten och den andra har känslan av att sitta i skiten, men har stora möjligheter att få det bra.

2 gillningar