Knegare eller tjänstemän/kvinnor här?

Någon gång då och då har jag faktiskt blivit provocerad eller kanske underförstått: avundsjuk när jag läser lönejämförelser och liknande på forumet. Många här verkar har löner jag knappt vågar drömma om.

Får man vara modig och fråga en öppen fråga:

är största delen av medlemmarna höginkomsttagare? Eller finns det många/några få folk som har “vanliga” jobb med medelsvensson-löner här?

Nyfiken som jag är undrar jag, vem är "rika tillsammans-medel-medlemmen?

Jag överraskade mig själv nyligen med att bli förvånad när jag läste en insändare där personen i fråga jobbar på förskola. Jag tänkte: oj någon som jag…

3 gillningar

För att nyansera det hela lite…

5 gillningar

Först å främst släpp de där att vara avundsjuk på andra… Själv förstår jag inte vad å varför ska man vara avundsjuk… Bättre å se på sitt eget å förbättra så man själv blir nöjd…

2 gillningar

Lagerarbetare här🙋‍♂️

6 gillningar

Visserligen är jag tjänsteman men jag jobbar på industri. Ligger strax mellan median- och medellönen i Sverige.

2 gillningar

Spara ihop pengar så att du har det bra och kan köpa det du behöver. Strunta i vad andra tjänar det är ingen tävling.

5 gillningar

Älskar’t! Tack för länken!

2 gillningar

Statlig tjänsteman här. Tjänar iof lite över medellön, men definitivt inga större summor, men det räcker för mina behov och blir över.

Gott så!

2 gillningar

Tillsammans när vi båda jobbar prickar vi medianlönen ganska bra.

En tjänsteman som kört många år på lönenivå under en förskolelärare… och en förskolelärare i familjen.

Tycker i klarar oss ändå… i alla fall bättre än kompisarna med högre löner.

1 gillning

Knegare med mycket ÖT natt jobb och tillägg hamnar jag på inkomst toppen i min kommun.

Vill du ha högre lön själv? Eller vad är syftet med tråden?

1 gillning

Hej, tack för svar. Det finns inget klart syfte med tråden. Mest nyfikenhet. Skönt med varierande historier och hur folk med medel eller underinkomster tänker och gör för att få det bättre ekonomiskt.

1 gillning

Som svar på frågan: ja definitivt vill jag ha bättre inkomst. Men inte på bekostnad av att jobba för någon annans dröm om man säger så. Jag gör mest det jag gillar här i livet men nackdelen är en ganska tunn plånbok hittills. Har dock investerat. Jag har 6 fastigheter, lite sparande i indexfonder efter råd här på RT samt lever dag för dag på extrajobb inom sådant jag tycker är kul/meningsfullt.

Bra fråga, men vad är en höginkomsttagare? Topp 10, 5 eller 1 procenten?

Över medel? Över median?

Jag är lite intresserad av varför folk är så provocerade/avundsjuka på “höginkomsttagare”. Är det för att man inte förstår den arbetsinsats och uppoffringar som krävs?

Jodå! Mitt yrke ligger på lönemässigt på topplistan… Över de yrken där utbildningen inte lönar sig. Och jag arbetar dessutom i en av de sämst betalande regionerna, och min klinik betalar sämst i regionen… Men att byta klinik hjälper icket, för de har samverkat om att klinikerna inom regionen inte får erbjuda högre lön vid klinikbyte inom regionen😅

Men det går rätt bra att spara ändå, även om jag ibland känner mig missnöjd.

1 gillning

Har inte krävts några särskilda uppoffringar från min sida iaf. Räckte att födas med rätt intressen och intelligens.

2 gillningar

Det där är intressant, jag satt just och funderade över den där meningen, om det absolut mâste innebära enorm uppoffring och arbetskraft. Jag tror inte det i alla fall. Jag är ju inte rik finansiellt, men vad jag har förstâtt sâ finns det ju ganka mânga vägar att bli rik pâ och själv kommer jag frân en smâföretagare-familj. Jag har svârt att tro att man kan jobba hârdare än en smâföretagre för att fâ livet att snurra runt… eller?

1 gillning

Jag hörde argumentet för en tid sedan att småföretagaren som driver den lokala tobaksbutiken förmodligen jobbar lika hårt som Elon Musk, men de får markant olika resultat. Det ligger nog något i detta. Det handlar om så mycket mer än bara hårt arbete. En stor del av det hela är förstås också tur, både inom sin specifika bransch, men även i valet av bransch.

Jag hade turen att tidigt intressera mig för IT, teknik och människors beteenden. De kunskaper jag samlat på mig det senaste decenniet tack vare mina genunia intressen är marknaden villig att betala bra för. Det är till stor del ren tur att jag råkade intressera mig för dessa saker.

2 gillningar

Superintressant! Jag har kikat runt pâ olika dokumentärer, artiklar, böcker mm där man fâr ta del av framgângsrika människors historia. Ett âterkommande ämne i mângas berättelse är just “tur”. Att de självfallet är “duktiga i sin bransch” men om de inte träffat den eller den personen ( som lett de vidare till nästa steg ) eller hamnat av en slump pâ en viss plats eller sammanhang hade personerna i frâga inte blivit lika framgângsrika.

1 gillning

Fast då är ju frågan vad “höginkomsttagare” är. Upp till iaf 60-70 tsek i månaden såg jag inte mig själv som höginkomsttagare iaf. Vet inte om jag gör det nu heller.

Men det är klart, upplevelsen skiljer sig ju åt. Finns alltid någon som varken jobbar hårt eller offrar något men ändå tjänar bra. Fast jag har svårt att se att det är normen bland iaf de i mitt nätverk som har “lyckats” finansiellt.

Så är det garanterat. Det som inte framgår i de flesta dokumentärer är de hundratals/tusentals andra individer de mött under sin resa som inte ledde till fantastiska samarbeten och framgång. Precis som en framgångsrik säljare har många gånger fler “nej tack” än köp-ordrar, har de flesta riktigt framgångsrika entreprenörerna riktigt många icke-framgångsrika försök bakom sig innan de hittar det som funkar.

Man skapar sin egen tur genom att försöka gång på gång. Det är inte garanterat att fungera, men man kan bättra sina odds rejält genom att försöka flera gånger. Om man har uthålligheten vill säga, vilket är en separat förmåga i sig själv. Och uthållighet i fel typ av projekt kan också vara en nackdel, så det är definitivt inte svartvitt.

2 gillningar