Investera mer eller ha kul?

Min bruttolön är 50 000 kronor, vilket ger mig cirka 37 000 kronor efter skatt. Totalt betalar jag ungefär 10 000 kronor i månaden för hyra, mat och andra nödvändigheter, vilket lämnar mig med cirka 27 000 kronor till övriga utgifter.

Av dessa 27 000 kronor investerar jag 8 000 kronor i indexfonder och sätter 10 000 kronor på ett sparkonto med ränta. Detta ger mig ca 9000 kronor att spendera på nöjen varje månad, vilket är mer än tillräckligt fram till nästa lön.

Spenderar jag för mycket på nöjen? Borde jag investera mer?

1 gillning

Är du nöjd med nuvarande strategi?

3 gillningar

Ja, det är jag. Det känns som om jag gör allt rätt, men att spendera 8000-9000 kr på nöjen varje månad känns konstigt och som om jag bara slösar pengar.

Då kan du spara och eller investera en del av din nöjesbudget, om du tycker att det inte är värt att spendera den på nöje/semester.

5 gillningar

Varför ställer du frågan?

Vad är du missnöjd med och vad hade du velat ha annorlunda?

2 gillningar

Undrar bara om det är dumt att slösa så mycket.

Du sparar 18000 kr per månad, med 37000 kr i netto. Vad tycker du själv?

Allt är ju relativt. I min mening sparar du fullt tillräckligt. Men det är baserat på min livserfarenhet, där jag värderar nuet högt. Vi lever en gång. Man kan bli sjuk. Det är nu vi lever och därför vill jag inte hålla tillbaka för mycket. Men det är individuellt.

Om du sparar mer än 10% av din nettolön så sparar du mer än majoriteten av det Svenska folket. Så frågan är varför du inte är nöjd med 50% av nettolönen. Eller rättare sagt, varför du ifrågasätter det. Vad vill du uppnå med ditt sparande?

Förstår du min poäng?

6 gillningar

Frågan är om du i slutändan sannolikt kan få ut mer glädje av dina pengar om du idag sparar dem snarare än att använda upp dem. Men för att kunna svara på den frågan så måste du veta vad det är du vill få ut av livet och vilka förutsättningar du har.

Drömmer du om att göra en FIRE så snart som möjligt? Hur mycket adderad livsglädje får du av de nöjen du lägger ner pengarna på? Har du hudratusentals kronor i kreditkortsskulder? Vill du köpa en tiomiljonersvilla inom tio år? Är du dödssjuk i cancer och har bara tre månader kvar att leva? Är du en masochist som går igång på att bränna pengar på dyra drinkar?

Det går inte att säga att ett visst ekonomiskt beteende i sig är smart eller dumt. Huruvida någonting är just smart eller dumt går bara att sätta i relation till vad det är man försöker att uppnå, och det finns inget objektivt svar på vad som är bra att försöka uppnå.

Om du skriver lite mer om vad du får ut av att lägga pengar på nöjen, samt vilka mål och förutsättningar du har i livet så kan folk här säkert hjälpa dig att fundera över vad som passar att göra för dig. Men som frågan är ställd nu så är den lika omöjlig att svara på som om jag skulle ställa frågan: ”Jag håller på att laga mat. Ska jag ha koriander i maten?”

7 gillningar

Vad menar du med slösa?

Du har väldigt(!) låga fasta utgifter, bra lön (och tjänstepension) och du sparar mångdubbel mer än de flesta. Det kommer inte gå någon nöd på dig.

Njut av du ditt förmånliga boende och unna dig lite mer istället.

Om du investerar mer nu så kan du ha mer kul sen.

2 gillningar

Fråga: Är du nöjd med livet du lever just nu, eller saknas något?

Kallas att leva. Fortsätt med det.

1 gillning

Om du spenderar pengar på skitsaker som du inte uppskattar så spenderar du för mycket på nöjen.

Den viktigaste frågan är, som jag ser det, vilken fas av livet du är i. Om du är i ungdomsfasen bor du sannolikt i en mindre lägenhet. Livet är ett provisorium, så att säga. Det mer riktiga formatet ligger framför dig. Det kan vara ett liv med barn i hus eller med enbart sambo i en mer ”ståndsmässig” centralt belägen bostad.

Har du ordnat ovanstående kan du spendera som du har lust, typ. Har du ännu inte kommit dig borde du fixa till en bild av vart du vill komma och hur du ska lösa det.

Du sparar egentligen tillräckligt, frågan är iställen om du verkligen tycker att det är värt att spendera 9000 på nöjen varje månad. Om du tycker det är det okej, om inte är det bättre att spara mer.

Jag skulle ha väldigt svårt att göra av med 9000 på nöjen varje månad. Även hälften så mycket skulle nog kännas svårt.

Håller med resterande kommentarer om att du sparar absolut tillräckligt i månaden. Och att det är viktigt att spendera och leva i nuet är väsentligt, man för inte glömma bort det!

Men 9000 på nöjen i månaden är ganska mycket. Ungefär vad spenderar du på och hur mycket per kategori?

Om jag säger du spenderar för lite på nöjen skulle du då ändra din strategi?

9k på nöjen nu blir jsg nyfiken på vad det är för nöjen :smiley:

Min nöjespost är 2k per månad och då tycker jag ändå den är hög där jag reser utomlands 2ggr per år, också samt en del restaurangbesök och liknande :slight_smile:

1 gillning

Bokför du ditt nöjeskonto? Sparar du bilder/minnen och kvitton så får du rätt bra överblick över vad du fått för pengarna.

Kanske behöver du en annan typ av nöjen som ger dig mer långvarig lycka? Eller bara påminnas om vad du upplevt för pengarna.

1 gillning

Tack alla för era kommentarer och tips, jag uppskattar det verkligen. Jag är 26 år gammal och bor själv. Mina nöjen brukar vara att umgås med vänner och jag älskar att resa till Danmark. Jag har dock bestämt mig för att minska mina nöjesutgifter till 5000 kronor max :slight_smile:

2 gillningar