Investera mer eller ha kul?

Har man en bra tjänstepension med en lön på 50 000 kronor? Hur fungerar det exakt?

Exakt.

Passa på att spara nu medan du kan och ränta-på-ränta-effekten ger stor effekt. Är i min mening helt idiotiskt att öka sin konsumtion och vänja sig vid dyra (o)vanor bara för ”sakens skull”, särskilt när man är yngre och många av nöjena i livet är i nästintill gratis. Höj blicken lite och satsa något större. Finns en tråd i forumet om hedonisk anpassning, kolla in den.

När du sedan bildar familj kommer det kännas som du offrar något om du inte kan upprätthålla samma materiella livsstil. Bad way to go. Lyssna inte på lockropen från FOMO-förespråkarna.

2 gillningar

Sparar runt 60% av lönen, brukar ha 2-3000kr kvar att köpa grejer för men oftast inget jag vill ha, oftast saker som går sönder eller grejer som behövs inhandlas.

Känner jag har de mesta i mitt liv.

9000kr låter mycket för nöjen i mina öron men gör de dig glad så!

2 gillningar

Du kan ju ta från de där 10,000sek som du lägger på sparkonto me ränta varje månad, och skjutsa in lite mer i investeringar om du vill. Så slipper du minska dina nöjjen.

Nej det är inte dumt att “slösa” så mycket eftersom du redan sätter av mer än de flesta.

1 gillning

Eftersom du känner att konsumtionen är onödig och ett slöseri så verkar den inte ge särskilt bra emotionell avkastning just nu. Jag hade övervägt monetär avkastning istället för denna summa du ser som slöseri.

Monetär avkastning är det osannolikt att du ångrar senare.

1 gillning

Jag tycker du sparar fullt tillräckligt men är mest nyfiken hur 10 000 kr räcker till hyra, mat och nödvändigheter?
Jag har en lön på ca 27 900 kr efter skatt.
Jag bor med fru i en bostadsrätt utan lån, ca 4 000 kr / 2 = 2 000 kr/person i avgift.
Vi lägger över ca 3 000 kr vardera/mån till ett gemensamt konto där BRF-avgift, elräkning, bredband, försäkring dras (blir något litet över varje månad).
Ca 900 kr dras från eget konto per månad för akassa, telefon mm.
9 000 kr sparar jag på ISK till pension.
Ca 4 000 kr lägger jag över till sparkonto.
10- 11 000 kr brukar jag låta vara kvar på eget konto när allt är betalat,det brukar räcka en normal månad för mat, 1-2 restaurangbesök, 1-2 hämtmat, bensin och annat nödvändigt. Och vi är ändå “snåla/ekonomiska” enligt vissa

1 gillning

Min månadshyra är cirka 4300 kronor, och jag har endast en liten skuld kvar på min lägenhet. Tack vare min höga lön och att jag bara har mig själv att spendera på, är mycket möjligt.

1 gillning

Du är 26 år nu. Hur vill du att din framtid ser ut? Ska du fortsätta bo ensam i litet boende och jobba heltid, eller finns andra drömmar?

Vad ska sparandet gå till?

2 gillningar

Njuta av spel, utforska världen och uppskatta kvinnors sällskap :star_struck:

Ett vanligt misstag är att inte beakta utgifter som bara görs vid vissa tillfällen. Service på bilen, inköp av ny bil, renovering av lägenheten/huset (badrum, kök, etc), inköp av möbler, utgifter för försäkringar, semesterresor, dyra klädinköp som kostym eller skidkläder, ISK-skatt på placeringar, fackavgifter, osv. Allt detta behöver smetas ut till ett genomsnitt per månad.

Dvs man beaktar endast utgifterna som man har varje månad. Mat, transport, hyra osv.

Säger inte att det nödvändigtvis har missats att beakta (en del av) det i första stycket i just detta fallet, men det är i alla fall ett vanligt misstag som ofta görs.

1 gillning

Du är alltså ensamstående, 26 år och med för din ålder god ekonomi inkluderande en enorm sparkvot?

Jag tycker du ska fortsätta lägga minst 9000kr/mån på kvinnor och vin av högsta kvalitet.

Däremot är det inte ok att du slösar bort resten av månadslönen (hela 28000kr/mån om jag räknar rätt). :wink:

Med vänlig hälsning,

F

2 gillningar

Imponerande sparkvot, men du verkar sakna mål med sparandet.

Varför sparar du?
Varför sparar du så mycket på sparkonto?
Varför sparar du inte mer på börsen?
Hur ser ditt liv ut förövrigt?
Vad är det långsiktiga målet?

Om du tycker att du ”slösar” för mycket på
Nöjen, så kanske du unnar dig fel saker?

10000 var för nödvändigheter, inklusive hyra och mat.

Semesterresor och dyra klädinköp räknas absolut inte som nödvändigheter.
Jag har inte sett att TS nämnde bil, kan ha missat det.

Jag håller med om posten för renovering av lägenheten men den posten kan vara väldigt liten och skulle absolut kunna rymmas inom 10000 och det gör säkert fackavgiften också eftersom den vad jag vet brukar betalas varje månad.

(Jag vet att du skrev att det är ett vanligt misstag att inte räkna med de kostnaderna men just för TS situation behöver 10000 inte vara lågt.)

1 gillning

Verkar som du har samma grubblerier som jag. Den typen av investerande de flesta pratar om här är ju till stor del uppskjuten konsumtion. De snabba klippen brukar i regel inte rekommenderas.
Jag tittar över vad jag lägger pengar på ibland. En del saker tycker jag gör mitt liv så mycket bättre att jag tycker det är värt pengarna. Ibland ser jag att jag lägger massa pengar på något som jag inte får så mycket för och då slutar jag. Känns ändå inte som att jag avstår något just nu. Har du saker som du vill göra men avstår för att kunna spara är det väl dags att ta en funderare på om du vill ha “lite kul” på 65årsdagen eller nu. Eller om du sparar till något annat. Jag själv har inget direkt mål med sparandet. Räknar med att det dyker upp någon dyr hobby som jag vill ha pengar till någon gång.

Själv äger jag ingen bil, utan jag föredrar att cykla överallt eller använda min elsparkcykel för att ta mig runt i stan. När det gäller kläder, handlar jag inte så ofta och är inte särskilt intresserad av märkeskläder. Istället köper jag vanliga kläder från butiker som H&M och liknande.

Jag är inte helt säker, men jag gör det som behövs för att skapa en trygg och säker framtid.

Jag förstår helt och hållet vad du menar. De 10- 11 000 kr/mån som jag låter vara kvar på lönekontot när alla löpande räkningar är betalda och överföringar till isk & sparkonto är gjorda, brukar räcka en månad tills nästa lön kommer. Och de 10-11 000 är all mat och dryck för månaden, 1-4 restaurangbesök/hämtmat, bensin (vi tankar mindre än en gång i månaden i snitt), nåt enstaka sällanköp som ett par skor eller något klädesplagg kan det också räcka till men mycket mer än så räcker det inte till.
Har alltid med mig mackor till jobbet ,köper aldrig frukost/lunch på jobbet.
Semesterresor, hotellövernattningar, konsertbiljetter mm tar jag från sparkontot, räknar jag inte in i dessa 10- 11 000 kr/mån.
Därför blev jag så förvånad att TS klarar sig med 10 000 kr/per mån INKL. Hyra på 4 000 kr. 6 000 kr/mån till mat, dryck ,transport, nöje mm låter lite tycker jag.

Läste TS inlägg nu igen, insåg att jag missade att han lägger 10 000 på hyra, mat och andra nödvändigheter + 9 000 till nöje…då förstår jag…

Jag insåg för nåt år sedan att jag missade att räkna med det du skrev (dock inte fackavgift för det dras på lönelappen och inte försäkringar heller för det är medräknat i kalkylerna). För att kunna räkna ut vad jag verkligen behöver per månad vid en framtida FIRE var jag tvungen att räkna med även sånt som semesterresor, ISK skatt mm.
Jobbar även över en hel del så mina månadslöner varierar en hel del.
Så nu sist gjorde jag som såhär:
Jag kollade senaste deklarationen, tog årets inkomst-skatten jag betalade för året-årets överföringar till ISK kontot (vilket jag aldrig tar ut pengar ifrån). Fick en summa på 240 000 kr = 20 000 kr/mån. Och då har jag ändå inte räknat av sparandet till sparkontot. Plockar därifrån ibland men det ökar sakta men säkert ändå.
I mina kalkyler över månadsutgifter, månadsspar osv ser det ut som att jag klarar mig på ca 14-15 000/mån men som du skrev, där är inte semesterresor, ISK skatt mm inräknat.
Så kan jag spara ihop till en passiv inkomst på 20 000 kr/mån så vet jag att det inte är några problem.

Jag ligger på samma nivå som du, men varför så mycket på ett sparkonto ?Vet inte om du har några barn, det har jag. två grabbar på 42 resp.39 år. Det är till dom jag sparar trots att om vi kollar vad medelåldern i Sverige är så kommer de att vara 57 och 54 när solen går ner för mig. Jag/vi köpte varsin lägenhet åt dem då de fyllde 19, så frågan är om jag inte med gott samvete kan sätta sprätt på degen? Och vem vet ,jag kanske snubblar i rulltrappan i Slussen i morgon och slår ihjäl mig, Nä lite roligare saker vill jag var med om, har bland annat tänkt mig att se hela Asien och Sydamerika

1 gillning