Investera mer eller ha kul?

Jag var i samma situation för 10 år sen. Idag hus bil och barn och jag är glad att jag inte gjorde av med mer pengar då (kände 0 behov och var nöjd).

Men

Om du idag skulle förlora alla pengar, skulle du då ångra något? Exv att du skulle rest till Asien, köpt MC etc. Isf kan det ju vara värt att fundera på förändra något, annars bara fortsätta spara.

Jag är i en liknande situation med ungefär samma lön, sparande, investerande, osv och jag tänker så här:

• Min årliga budget för “nöje” är 120k.
  • Jag kan göra vad jag vill med dem pengarna, den enda krav är att de måste göra mitt liv rikare och det ska kännas kul att spendera dem.
  • För min del innebär det vandringsresor, friluftsutrustning och skönhetsbehandlingar + vardagsnöje eller annat som dyker upp under året.
  • Jag behöver inte spendera allt. Om det blir pengar över den 31/12 lägger jag dem på börsen direkt och börjar det nya året med en ny pott med 120k.

Vad sparar du till?

Det känns som du har för låg risk om du sätter så stor del på sparkonto.

Låg risk? 8000 tusen går till börsen redan, tror jag sparar mer än de flesta redan när det gäller börsen.

Jo, men de 120 000 per år du sätter på sparkonto, vad är syftet med det?

1 gillning

Investera 8500 och ha 8500 i nöjesbudget. Bästa av två världar. :grinning:

Och du kan med gott samvete lägga pengar på nöjen då du investerar samma summa varje månad. :blush::innocent:

Investerar du 8500 kr i månaden år efter år kommer allt lösa sig tror jag. :innocent:

Du har en väldigt hög sparkvot, men tillslut handlar det bara om vad du vill.
Vad sparar du till och när behöver du pengarna?

1 gillning

Peta in dina siffror i en ränta-på-ränta kalkyl och se vad olika scenarion blir. Bara du vet om du blir lycklig av konsumtion nu eller senare.

storleken på månadssparande i tidig ålder är skillnaden på guldkant i vanliga livet eller kapital som förändrar livet totalt. Om man vill.

Mvh en som hade hade valt att göra hundåren och maxa sparandet

1 gillning