Haha ja det var faktisk ett väldigt bra sätt att tänka på det ![]()
Tack!
Eftersom ekonomi dessutom är ett ständigt Vasalopp med nya startande helatiden är det värt att tänka på att du bara ser ryggarna på de som är framför dig. De som startade efter dig och nu stirrar avundsjukt på din rygg är lätt att glömma bort eller känna sig jagad av. Målet bör va att va en glad medlem i en klunga man gillar snarare än att jaga sputrtpriser.
Japp du ligger efter. I din ålder hade jag villa, två barn och planerade mitt bröllop. Så du ligger långt efter.
Armand Duplantis är till och med yngre än vad du är och har slagit världsrekord massvis med gånger. Snacka om att du ligger efter!
Varför ska bara pengarna vara det som du jämför? Du har ju upplevelser i ditt bagage som dina kollegor saknar. Som kanske gör ditt liv rikare, i alla fall för dig.
Vi är många som tampas med jämförelse och avundsjuka. Men vi blir sällan lyckligare av det. Vårt jobb är alltid att vara nöjda och lyckliga med det vi har samtidigt som vi försöker spela de kort vi fått väl.
Jag investerar huvudsakligen i en global indexfond. Där har du svaret på andra frågan. Lysa/Opti är ett annat alternativ. Det finns många trådar och avsnitt som avhandlar detta om du vill veta mer.
Ekonomi är verkligen inget Vasalopp. Ekonomi är att hushålla med begränsade resurser. Jag är så oerhört tacksam att jag inte har detta tävlings-DNA i min kropp. Att jag inte har ett behov av att jämföra mig med andra hela tiden, prestera, göra karriär. Det verkar förfärligt jobbigt. Men all lycka till i spåret.
Jag hejar på hemma i soffan.
Det är ett Vasalopp i utförande av tjänster. Vi deltar alla i det oavsett om vi vill eller inte. Bara det att vi gör det med olika inställning. En del jagar placeringar, andra gemenskap och sammarbete med övriga åkare för snabb och rolig åkning, och en del vill bara åka sitt eget spår (göra tjänster åt sig själv) för att ha det hyggligt själv utan att tänka på de andra. Andra vill åka så lite som möjligt även åt sig själva.
Hushållets resurser är begränsade av vilka tjänster man gör och vilka man byter bort mot vad. Dvs hur man deltar i loppet.
Jäklar vilken whiplash jag fick av detta inlägg. Ekonomisk dysmorfi på steroider som skulle få Arnold att skämmas.
Var tvungen att logga in bara för att skriva. Du är helt verklighetsfrånvänd. Asså helt sjukligt.
Bra jobbat dock![]()
Även Arnold kände sig efter på sin första bodybuilding show. Och de flesta proffesionella bodybuilders känner sig efter när de jämför med de som tävlar i mr olympa. Även om de alla är mer vältränade än 99% av befolkningen.
Är det verkligen helt obegripligt att man kan va både långt före majoriteten och ändå känna sig efter de man jämför med.
Nej, jag förstår känslan överlag. De flesta känner så oavsett om det gäller sport, ekonomi, karriär, familj eller vad det nu kan vara.
Men att komma till ett forum och prata om att vara efter med de förutsättningarna är ju ändå absurt.
Bad AI estimera hans situation hur många i Stockholm som har minst den lönen och max 31 år gamla. Svaret var att de inte kan finnas mer än ett tiotal. Att det måste vara rena unicorns i absoluta toppskiktet.
Det är skillnad på att känna att man är efter men egentligen är bättre än gemene man för att man jämför sig med sina vänner, och det är en annan att posta på ett forum om att vara efter, inte ens average utan verkligen efter, när alla ens jämlika i hela huvudstaden går att samlas i ett vanligt klassrum.
Kom igen, finns ju nivåer till det här. Arnold skulle inte heller komma till Flashback och börja fråga om han är efter. Han skulle rådfråga elitcoacher i världstoppen och prata om hur han kunde nå första plats. Han har säkert känt sig efter då hans mål har varit att vara bäst i världen.
Sättet OP skrev på var ju inte “Hej mitt mål är att nå Forbes 30 under 30, vill jättegärna bli en företagsmogul och bli en drake i draknästet men känner mig lite efter för att nå det.” Vilket är hur Arnold, Jordan, Hamilton o.s.v. antagligen har känt. Det här var istället ren och skär ekonomisk dysmorfi på den absoluta högsta graden.
Jag hör vad du säger men allt beror väll också lite på omständigheterna. Som jag skrev förstår jag att jag är i en väldigt bra position om man jämför med många i min ålder i Sverige. Men när du jobbar inom min bransch märker du snabbt att folk yngre än mig plockar hem högre löner än vad jag gjort och började investera tidigare. Så i den umgängeskretsen är jag mer average och det är där jag rör mig dagligen i mitt jobb.
Du har det riktigt dåligt. På 1 minut tjänar Elon Musk din årsinkomst, ryck upp dig.
Du kan jämföra dig med hela Stockholm, alla 2.5 miljoner människor. Du kommer garanterat inte hitta tresiffrigt med personer som har det bättre än dig. Så nej jag köper inte riktigt det. Visst om du inkluderar alla åldrar men då är det inte bättre än din situation.
Du har nog högre lön än nästan samtliga på detta forum som du frågar på, och nästan garanterat högst sett till ålder.
Du har högre lön än partiledaren för Sveriges största parti som f.ö. är 16 år äldre än dig.
Det finns vissa gränser innan det börjar bli nästintill sjuklig nivå på dysmorfin.
Menar inget illa men det är absurt i mina ögon. Det är som att Neymar skulle komma till Allsvenskan och klaga om att han är efter för att Messi är före.
Du menar alltså att det är helt rimligt att Bill Gates skulle komma hit och fråga om han är efter för att i hans värld är det Zuckerberg, Bezos, Musk han jämför sig med?
Svaret på frågan i rubriken är att du blivit fartblind om du känner att du “ligger efter”
Du ligger FÖRE väldigt många i liknande ålder här i Sverige.
Wow grattis! Hatten av, jag som känner mig fattig i jämförelse med snart 2 miljoner på lysa, lägenhet värd 1,2, i framtiden om jag har tur 2-3 miljoner i arv. Är 34.
Det är helt rimligt att man vänder sig till ett forum som heter RIKA tillsammans för att fråga hur man ska hantera dessa känslor om sin ekonomiska situation. Det är ju en samlingsplats där människor på alla möjliga nivåer försöker förstå eller hjälpa varandra förstå hur man kan göra sitt liv rikare.
Frågan är väl om kommentarer om verklighetsfrånvaro, absurd frågeställning, osv är ämnat att själv förstå eller hjälpa till på något vis?
Detta forumet asså…
Flashback varning på lurendrejeri och “svärd” viftande. Kan vi sluta låtsas som att svenska Bezos sitter här och frågar om hjälp med pengar. Absurt.
Edit: [Redacted], lämnar nog detta i fred.
Typ alla mina vänner (och syskon) är höginkomsttagare utom jag. Så har det varit i 10-15 år. Jag är också den enda som arbetar skift. Konstigt nog är jag också den mest utbildade.
Det var absolut lite jobbigt i yngre dar men numer vet jag att sånt där mycket beror på tur, tajming, genetik och annat. Kul för dom och jag lever ett liv som jag mår bra av så gott jag kan. Huvudsaken man har tillräckligt för det liv man själv vill leva.
Kring 30 är det mycket som händer och det är lätt att känna sig efter på olika vis. Det brukar dock rätta till sig/jämna ut sig med tiden! Du ligger bra till och har inget att frukta.
Haha jo men allt handlar ju om perspektiv, om man spelar i fjärde femman i SHL kanske man känner att man ligger efter dem som spelar i första och andra. Du spelar dock fortfarande i SHL
Fattar vad du menar, nu har ju kedjorna lite olika funktioner. Vissa ska göra många mål, andra ska göra annat. Teamwork. Samhället kan ses som ett hockeylag där inte alla kan vara forwards. Bara de som vill och har talang. Är det du så kör! ![]()