Hjälp med att förvalta hög inkomst

Det är min tanke men vet inte riktigt vart jag skall börja för att bygga min strategi. Finns så sjukt mycket info här på forumet men du får gärna tipsa om trådar etc om du har några förslag

Haha du får det att låta som om jag slutar jobba imorgon så kan jag pensionera mig och åka runt på en yacht resten av livet. Jag har som sagt inte ett jättestort nettovärde i dagsläget och har på ganska kort tid börjat tjäna dessa pengar.

Tror väldigt mycket mer personer här på forumet har större nettoförmögenhet än mig samt smarta investerings strategier dem kan dela med sig till en som mig.

säkert också många som driver egna bolag och plockar ut aktieutdelningar varje år som tjänar mer än mig efter skatt.

trodde detta forum var öppet för att fråga och lära sig av andra inte ett forums som drivs av Jantelagen

1 gillning

Tack! Om vi skiter i summorna och tänker på situationen så tänker jag att många känt och varit i liknande situationer.

sen som nämnt i tråden så har det gått väldigt snabbt att jag börjat tjäna dessa summor så vill också ha vägledning/tips på hur jag skall förvalta det på ett smart sätt

Jantelagen styr ditt liv hör jag

1 gillning

Allt handlar inte alltid om jante och/eller avundsjuka för att nån nämner ett annat perspektiv :slight_smile: Nån på nivå 4 kan nog ge dig tips på strategier framåt!

1 gillning

Och ditt liv tycks styras av att du inte har lyckats bilda dig någon form av uppfattning om hur livet för gemene man ser ut överhuvudtaget. Du lever i en extremt liten bubbla som du skulle behöva utvidga. Du säger att du sitter i en “ganska bra” situation. Du sitter i en situation som 99% av Sveriges befolkning aldrig ens kommer att komma i närheten av. Som jämförelse så tjänar du mer på ett år än vad jag har lyckats skrapa ihop i hela mitt liv, och jag är äldre än dig, känns det bättre nu? Du säger också att du planerar att spara 10-15k (per månad antar jag) med den lönen, så du måste ha ofantliga utgifter om det är allt du kan sätta undan. Jag sätter undan i de krokarna och jag har bara en liten liten bråkdel av din lön. Rent ut sagt skrämmande hur man kan vara så verklighetsfrånvänd i din ålder.

5 gillningar

Bra poäng, jag missade den.

Hur tänker @Gogubbe kring ditt sparande? Det låter väldigt lågt kontra inkomst. Är det ett medvetet val?

1 gillning

Jag kan rekommendera traders union om du sikta på en bra aktieportfölj,har kopplat loss från en seg globalfond som jag fördelade på 100% aktier,då hade jag inte upptäckt traders union,detta var i september 2025.så deras analyser bara bekräftar mina egna analyser.

Ett litet tips,man kännar mest pengar på att inte ta stora nedgångar,så det jag säljer det som saknar momentum eller dyker och går till något annat på min bevakningslista som har en lämlig dip för veckan,helst något kring 10%,sen sparar jag aktier som gett 10+% inom en månad

Lycka till!

Mvh Bengt Brinkenfalk

1 gillning

Låt mig påminna om att det finns en frågeställning i trådstarten som @Gogubbe vill ha hjälp med.

Är den Goagubben på rätt väg med ett månadssparande på uppemot i DNB Global Index?

Mitt svar blir att det är väl jättebra med ett månadssparande på 15 000 i den fonden, men vill du sluta jobba tidigare så finns det förutsättningar för det också. Vill du inte sluta jobba så hoppas jag innerligt att du hittar behjärtansvärda hål att stoppa pengarna i.

Jag har varit i liknande situation och skulle kunna skriva spaltmeter om det. Du är ju en så kallad HENRY (high earner not rich yet). Det finns massor skrivet om denna grupp människor.

Hursomhelst. Vad jag skulle göra i din sits vore att bestämma hur mycket av nettolönen som ska in på depån varje månad. Jag skulle föreslå åtminstone 30% av nettolönen. Sedan investerar du det enligt modellen här på forumet. Ge det tio år så börjar förmögenheten likna något.

Försök undvika för stor livsstilsinflation. Det är väldigt lätt hänt att man börjar bränna onödigt mycket pengar när man tjänar bra. Och om man har stora levnadsomkostnader krävs det i sin tur ett väldigt stor kapital för att nå FIRE.

Unna dig en bra bostad och låna så mycket som möjligt där (om du bor i Stockholm). Bostadbankomaten i Stockholm är helig och too big to fail. Bra hävstång där och extremt låga räntor som dessutom subventioneras av staten.

Typ så tänker jag på rak arm.

2 gillningar

Här låter det som att du har funderat på vad du vill ha ut av livet och inte. Håll dig till det, spara en stor % av lönen, investera i indexfonder och kanske en mindre ”lekhink” med aktier om du tycker att det verkar kul. Se till att du kan köpa ett hus och en lägenhet i Alperna men se också till att inte råka hamna med i allmän hets kring bilar och klockor om det inte genuint intresserar dig.

1 gillning

Sanningen är att jag satte in kapital på 1 miljon, kollade på ränta på ränta kalkylatorn och såg då att jag borde ha runt 30 miljoner när jag är 60 om jag skjuter in ca 10 15 tusen i månaden vilket som kändes som ett bra belopp för att kunna pensionera sig :sweat_smile:

Med inflation kanske 30 miljoner om 30 år motsvarar 10 miljoner i dagens penningvärde. Inte fy skam men inte heller FU-pengar.

Hur mycket får du in netto per månad? Och ungefär hur mycket spenderar du?

Edit: Jag höftade bara. MKSthlm nedan verkar ha räknat bättre på inflationen.

1 gillning

Du bör räkna in att det är nominellt.

30 miljoner om 30 år är kanske ungefär 16–18 miljoner i dagens penningvärde.

Det går ju att leva på såklart, men bara så du tänker rätt.

1 gillning

Bra tankar och insikter? Inte hört talas om HENRY innan men kännas absolut som det stämmer in på mig.

ja tyvärr är jag nog lite k en typ av livsstilsknflation då jag spenderar ganska mycket pengar på mat o dryck tex varje månad samt unnar mig lite ”lyxigar” semestrar. Annars ser mitt liv ganska likadant ut som innan

Hur mycket spenderas om man får fråga? Så att vi kan komma med tips/åsikter. Men de flesta här lever väl under vår nivå så du kanske inte skulle gilla feedbacken ;).

Min metod där har alltid varit att trycka in en viss del av lönen på börsen så fort lönen kommer in på kontot. Då kan man inte spendera pengarna på konsumtion. Men det gäller att välja en rimlig nivå där. Man måste leva lite också och ha lite guldkant på tillvaron som du verkar insett.

Jag gick för övrigt själv från 50k per månad till 200k per månad (och bonusar) vid trettio, så i princip samma som dig. Blev lite fartblind där i början och köpte en Rolex och reste mycket, men såg ändå till att vara disciplinerad med sparandet. Har för mig att jag sparade 50k per månad.

2 gillningar

@Gogubbe har du cashat lägenheten?

Jag tycker du gör helt rätt i att unna dig och leva medan du är ung! Du borde dock kunna spara ganska mycket mer i månaden och ändå leva flott. Men då kommer frågan vad du skulle vilja spara till.

Du bor redan gissningsvis fint i en 9 miljonerslägenhet men du kanske vill tänka ett steg större? Lockar sekelskiftesvillan för 20-25 miljoner, landstället vid vattnet eller möjligheten att gå i pension långt tidigare? Då har du ett ytterligare mål med ditt sparande. Med din lön så säger jag: våga drömma lite! Gör därefter upp en plan och se om det inte går att spara det dubbla utan att sänka livskvalitén något märkvärt!

Annan fråga men upplever du att din lön är “trygg” (risk för uppsägning, annan marknad)? Om inte kanske det är värt att reflektera över höga livsstilskostnader i kombo med relativt “lite” kapital, och den trygghet som sparat kapital ger.

Gör en resultaträkning (budget, inkomster och utgifter) och balansräkning (tillgångar och skulder).
Posta de här så kan vi hjälpa dig.
Spontant låter sparandet lågt. Hur mycket amorterar du?
Vad har du för mål? Du har sambo? Vad har ni för mål? Både med livet, pengar, bostad, familj, resor.