Hjälp med att förvalta hög inkomst

Bra insikter. Tror jag kanske har spenderat lite mer än jag borde per månad men man blir snabbt van vid livsstilen och att inte behöva tänkta på vad det kostar när man är ute o käkar osv. Borde dock börja spar minimum 30% av min lön utan att det skall vara ett problem

Nej bara 15% kontantinsats

Ja tanken är att börja spara mycket mer men har varit en del utgifter med flytt från utlandet, resor, ny lägenhet, möbler etc men nu börjar allt falla på plats så har ca 1 miljon jag tänkte skjuta in i globalfonden alternativt i lite andra och aktier.

Drömmen är som sagt att kunna köpa ett hus vid havet i hemstaden Göteborg om några år, räknar med att ca 15 miljoner räcker för en fin vila. Sen är drömmen att ha en lägenhet eller hus i Alperna och kunna jobba en del där ifrån. Sen vill jag kunna pensionera mig runt 60 då jag trivs väldigt bra med mitt jobb o det jag gör.

Skulle säga att jag upplever min lön och anställning som trygg, jobbar dock inom Data/AI/infrastruktur branschen så finns en viss risk med rekyl med tanke på det stora investeringar som gjorts. Dock får jag ca 10 jobberbjudanden i månaden då branschen är väldigt liten i Norden och är du väll inne slåss bolagen om samma fåtal personer.

Bra idé! Har tänkt att göra det men inte fått tummen ur..

Räknade lite snabbt och kom fram till följande:

Jag:

Lön: ca 2miljoner netto om året

• RSUs från nuvarande arbetsgivare värderade till ca 2.6 miljoner senaste finasieringsrundan.

• Sparande ISK: 1.3 miljoner DNB global index’s

• Sparande AF konto: 73.000 någon gammal fond jag fick av min farfar

• Sparkonto efter kontantinsats: ca 1 miljon

• total tjänstepension: 615.000

• pension insättning av arbetsgivare varje månad: 25.000

• löneväxling varje månad 7.500

Min sambo:

• lön ca 40 tusen i månaden

• ISK: 250.000

kostnader:

Vi har precis köpt vår nya lägenhet och flyttar in nästa månad. Vi la in 15% i kontantinsats och kommer ha en månadskostnad på ca 32.000 i månaden för lån, ränta, amortering etc. Sen har vi nog levnadskostnader på ca 20.000 -25.000 extra för mat, dryck, resande etc.

lån på lght ca 7.65 miljoner

Netto, dessutom, shit. Då borde du i min mening kunna sätta av 100-120k per månad för framtida hus vid havet och pension. Oklart om RSUerna var per år eller per tutti, men stoppa in dem där också när de vestar…

Sorry menar brutto :sweat_smile: För RSU är det totala värdet på dem just nu.

1 gillning

OK lite mindre att spara i månaden då, men kanske ändå mer än du antydde i första posten.

Jag vet inte hur du tänker, men jag har en förmåga att känna “lätt fånget, lätt förgånget” och känslomässigt räkna med att få sparken ungefär när det går som bäst. Det är nog mer en brist hos mig än nåt eftersträvansvärt, men jag hade i alla fall ansträngt mig för att lägga undan lite medan the going is good. Rätt var det är sinar AI-labbens riskkapital och vi står där på gatan. :wink:

2 gillningar

Tror man ska vara försiktig med så mkt finansiella detaljer på nätet. Var diskret. Ta det lugnt. Tänk efter minst tre ggr innan du frågar främlingar på nätet om råd.

Du har ingen aning om vad dom har för agenda.

Varför skulle det vara ett problem? Omöjligt att koppla mig till dessa uppgifter?

Man fattar direkt att du är göteborgare till exempel… :grin:

Hehe jo sant! Men bor ju ändå en del folk i Gbg

Känns nästan “onödigt” att spara till pensionen i detta läget, du kommer ha bra pension ändå,
Jag skulle satsa på att spara ihop en portfölj på runt 10M så fort jag bara kunde o när det är klart sluta spara o börja göra annat för lönen- - en 10M pott som bara “finns där” gör livet enklare,

1 gillning