Jag har alltid varit ekonomiskt intresserad, och tycker det är kul att läsa om andras erfarenheter, tankar och tips när det kommer till sparande.
För lite mer än ett år sedan fick jag en nytändning i mitt sparande. Jag skaffade extrajobb utöver min studier, då jag började känna att jag hade mycket tid utöver plugget. Vidare gav det mig en möjlighet att utöka mina inkomster samt öka mitt sparande markant. Från att sätta undan ca 10% av mitt CSN, kunde jag utmana mig själv och höja min sparkvot till ca 50% (ca 10 000kr/mån). Resultatet av att höja mitt sparande gjorde det ännu roligare att fortsätta.
I dagsläget ska jag påbörja en termin av praktik, och har därmed sagt upp mig från mitt extrajobb. Jag är kvar i företaget, men har inte kvar min tjänst och kommer inte få garanterade pass framöver. Jag trivs bra, och det finns en del av mig som ångrar mitt val av att säga upp min tjänst. Men jag vet att jag har gjort rätt val, då praktiken kommer vara mycket krävande samt att jag kommer få mer tid med min sambo. Utöver det skulle jag behöva jobba 14 dagar i sträck och sen vara ledig i två dagar, hela vägen fram till slutet av året.
Således kommer jag få in lite mindre in i månaden, men jag vill utmana mig själv att fortsätta se över min ekonomi och maximera mitt sparande, utan att nödvändigtvis skära ner på min levnadsnivå. Jag har låga fasta utgifter samt relativt låga rörliga utgifter. Jag köper nästan bara second hand och är (läs = vill) vara minimalistisk.
Jag har alltid en buffert, månadssparar varje månad och har ca 90% av mitt innehav på börsen, mestadels fonder men även aktier. Jag har valt att ha en hög andel på börsen då jag inte egentligen har ett behov av en stor buffert. Jag behöver inte ha någon kontantinsats då jag inte tänker köpa en bostad de kommande åren. Jag betalar en liten hyra till min sambo som äger. Jag kommer inte kunna köpa mig in i ägandet, pga att olika personliga skäl så som att det är bla. en gåva/förskott på ett arv m.m.
Min stora dröm i livet är att i framtiden (10 år+) äga ett sommarställe eller fritidshus, samt ha det bra ställt (självklart subjektivt, men jag har tex. inte behov av FIRE). Det är en stor drivkraft och dröm, som gör att jag med glädje sätter undan någon form av sparande varje månad.
Om ni kunde gå tillbaka i tiden och ge er själva ekonomiska råd, vad skulle ni ha sagt? Finns det något ni skulle önskat att ni hade börjat med tidigare, eller något misstag som ni hade undvikt?
Kan någon av er känna er vid mina tankesätt, eller tänkte ni annorlunda när ni var yngre?
Bra fråga. Där är mycket jag önskar jag hade gjort i 20-års åldern, men inte så mycket som jag tror att 20-åriga jag hade lyssnat på eller sen utfört.
Att skicka kunskap bakåt i tiden funkar tyvärr inte bättre än mottagaren. Jag tror jag hade uppmuntrat mig själv att vara mer närvarande för mina närmsta. Medan 20-åren var ekonomiskt tuffa så är det inte det som väger på en i efterhand.
Rent ekonomiskt hade jag önskat en tidigt färdig utbildning, mer stabilitet och sparande. Men jag var inte redo för det. Jag hoppas nu när mina barn börjar gå emot vuxen ålder att jag ger dem en helt annan förutsättning att hitta balans tidigare i livet än jag gjorde.
Bor i andra länder. 50 000 som spenderas nu på att bo utomlands kan vara värda mycket mer än 50 000 investerade i en indexfond. Ännu bättre om du kan arbeta i andra länder.
Försök identifiera vad du verkligen vill i livet och vad du vill jobba med. Detta är en pågående process och inget man blir klar med. Ju fler pusselbitar som kommer på plats, desto lättare är det att hitta rätt. Här handlar det alltså om att jobba med människor vs. siffror/saker, att leva utomlands eller i Sverige, att bo i storstad eller på landet, att prioritera karriär/äventyr eller familj/work-life balance, att ha en hög lön eller främst fokusera på att göra saker som känns bra osv. Här ingår förstås även att känna sig själv och förstå vad man har fallenhet för.
Satsa på att skaffa dig en längre eller iallafall kvalificerad utbildning. Vad du än ska jobba med behöver du en USP, något som gör att du får jobb när andra går arbetslösa, att du får 50 tkr i lön när andra får 35 tkr, att du har valmöjligheter när andra går och trälar osv. Det är inte längden på utbildningen som är det viktiga utan att sticka ut. Det kan alltså vara mer värt med en egen udda (men genomtänkt) kombination av ämnen än att läsa 1-2 år extra. Även genom senare förvärvade erfarenheter går det att sticka ut men det är bra att börja med utbildningen.
Var inte rädd för områden med stor konkurrens, alltså att komma in på X-programmet med sjukt höga poängkrav, söka praktikplatsen med 1000 sökande eller att satsa på jobb på stället som ligger etta på topplistan över populära arbetsgivare. Det finns normalt en anledning till att de där ställena har en guldskimrande aura kring sig. Du kanske inte har förstått vad mervärdet med dem är men normalt finns det ett sådant. Att prata med personer som har koll kan ofta ge bra insikter.
Överväg att studera språk, i en eller annan form. Livskvaliteten ökar genom språkkunskaper, ofta på ett oerhört markant sätt. Engelska är ett språk som inte räknas här, det tillför inte så mycket. Det är andra språk som är grejen och främst då sådana som är kopplade till annorlunda miljöer och levnadsförhållanden. Att prova att bo utomlands är ett bra sätt att få fart på den här frågan. Att lära sig språk på ett både roligt och verksamt sätt går betydligt smidigare där språket pratas. Det måste inte nödvändigtvis vara ett stort språk. Även mindre språk kan ge tydliga fördelar om man kan dem bra.
Börja spara i en passiv men systematisk form. Ignorera alla råd och roliga idéer och satsa på billiga indexfonder. Att göra så tar bort behovet av att fundera så mycket på dessa frågor.
Gör jättemycket roliga saker! Festa som fasen, ligg runt, res allt du kan! Njut av att vara ung, fri och obunden.
Lita på dig själv, ditt omdöme och din intelligens. En del människor kommer att vilja och också försöka förminska dig. Lär dig genomskåda dem och skit i dem.
Det finns alltid flera vägar framåt. Du kan omöjligt överblicka alla möjligheter där du står just nu. Lita på att livet uppenbarar sig allteftersom du rör dig framåt. Eller i sidled. Eller ibland bakåt. Du kommer alltid att hitta en ny väg du inte visste fanns.
Och ja, slösa inte pengar på skitsaker och statusprylar. Spara dem istället.
Lev! Var inte så jävla präktig
Man behöver inte både livrem och hängslen - det räcker med ett sparande
Ta de chanser du får - de kommer oftast inte tillbaka. Tids nog blir du för trött för att göra en massa saker
Tro inte på alla negativa rubriker och försök aldrig tjäna pengar genom kortning. Förstå att räntan har större påverkan på aktiekurser än bolagens underliggande verksamhet.