Att spara ”lagom” är det största hotet mot din framtida frihet

Disclaimer! Texten nedan är korrekturläst och framtagen tillsammans med AI. Tillägg samt ändringar i meningsuppbyggnad och struktur har därmed utförts av AI. Den grundläggande tesen och argumentationen är dock oförändrad och min egen.

I decennier har vi matats med mantrat att man bör spara 10 procent av sin lön. Det låter så balanserat och rimligt: ”Spara en tiondel, lev för resten.” Bekvämt. Enkelt. Görbart utan större ansträngning. Precis den typen av råd som går hem ute i stugorna.

Men verkligheten är inte, som många av oss vet, bekväm och enkel. Tvärtom. Saker och ting förändras över tid och vi möter nya utmaningar och risker i olika skeden av livet. Risker som jag vill hävda att generella sparriktlinjer, likt 10-procentsregeln, missar helt.

Mot bakgrund av ovanstående skulle jag vilja argumentera för att detta råd inte bara är förlegat och dåligt underbyggt – det är direkt vanskligt. Genom att följa standardmallen missar många, särskilt unga sparare, sin största tillgång: tiden.

Låt mig förklara.

Den matematiska överlägsenheten i att frontloada
Kärnan i problemet är att linjärt sparande (samma procentandel genom hela livet) i grund och botten är ineffektivt. En krona sparad vid 20 års ålder är värd betydligt mer än en krona sparad vid 45, tack vare den av oss alla mycket välkända (och väluppskattade) exponentiella tillväxten på börsen.

Om du maximerar ditt sparande under de första tio åren av ditt yrkesliv skapar du en ekonomisk motor som arbetar åt dig resten av livet. Att spara 30 eller 40 procent av lönen som ung vuxen – innan barn, huslån och dyra vanor tagit över – innebär att du senare i livet kan dra ner på sparandet utan att offra din slutgiltiga förmögenhet.

Låt oss titta på två fiktiva personer. Båda börjar arbeta vid 25 och går i pension vid 65. Vi räknar med en genomsnittlig årsavkastning på 7 procent.

• ”Traditionella Tomas”: Sparar troget 3 000 kr i månaden (ca 10 % av en genomsnittlig nettolön) under hela sitt yrkesliv (40 år).
  • ”Front-loading Felicia”: Sparar aggressivt 12 000 kr i månaden de första 10 åren (mellan 25 och 35 års ålder). Efter det slutar hon spara helt och låter pengarna arbeta i fred i 30 år till.
Strategi Totalt insatt kapital Kapital vid 65 år
Tomas (10 % hela livet) 1 440 000 kr ca 7,4 miljoner kr
Felicia (Aggressivt tidigt) 1 440 000 kr ca 15,6 miljoner kr

Trots att båda har sparat exakt lika mycket pengar totalt, har Felicia mer än dubbelt så mycket pengar vid pensionen. Varför? För att hon lät ränta-på-ränta-effekten göra grovjobbet under de sista 30 åren. Tiden är som bekant den överlägset mest kraftfulla variabeln i ekvationen om förväntat framtida värde. Men den är inte intuitiv – och det är en del av problemet. Genom att vänta med att spara, eller spara för lite i början av livet, tvingas du arbeta betydligt hårdare för varje krona senare i livet.

”Men livet handlar inte om att maximera ens framtida förmögenhet”, hör jag kritikern utbrista. ”Livet är mer än bara pengar. Livet är till för att levas.” Självfallet är det så. Men det missar det jag personligen anser är den kanske viktigaste poängen.

Livet är inte linjärt – risker ökar med åldern
Det tyngsta argumentet mot 10-procentsregeln handlar i min mening inte bara om matematik, utan om riskhantering. Det traditionella rådet förutsätter en stabil karriär fram till 65. Men verkligheten ser annorlunda ut:

• Ålderism på arbetsmarknaden: Vi vet att rörligheten på arbetsmarknaden minskar drastiskt efter 50. Risken att bli fast i en anställning man vantrivs med, eller att ha svårt att få nytt jobb vid en uppsägning, är svår att blunda för. Att inte beakta denna risk är, i min mening, ett strutsbeteende.
  • Hälsa och ork: Sannolikheten för sjukskrivning eller minskad arbetsförmåga ökar med åldern. Att då stå med ett magert sparkapital eftersom man ”följt planen” och bara sparat 10 procent är att försätta sig i en extremt sårbar sits som gott hade kunnat undvikas.

Genom att bygga en rejäl ”krigskassa” eller ”framtidsportfölj” tidigt i livet köps inte bara ekonomisk frihet och trygghet, utan även rörelsefrihet och motståndskraft mot livets ofta oväntade och oönskade händelser. Med andra ord – det handlar inte om att bli rik snabbt eller dö rikast på kyrkogården, utan om att bli motståndskraftig mot de risker som ökar med åldern. Den som har ett stort kapital redan vid 45 års ålder behöver inte frukta omstruktureringar på jobbet eller en stelbent arbetsmarknad på samma sätt som den som lever ur hand i mun enligt 10-procentsprincipen.

Det rätta (och ansvarsfulla) rådet
I min mening måste vi sluta se på sparande som en fast avgift anpassad efter minsta motståndets lag och vad som är bekvämt för hushållen, och istället börja se det som en investering i framtida handlingsutrymme. Istället för de trötta 10 procenten bör rekommendationen vara: Spara så mycket du överhuvudtaget kan medan du är ung och frisk.

Ju mer du har i portföljen vid 35, desto mindre ekonomisk stress och risk behöver du bära resten av livet. Att spara aggressivt i början av karriären är inte asketism, utan en försäkring mot alla de risker som tillkommer med ökande ålder.

Det är dags att skrota 10-procentsregeln. Det är inte bekvämt eller enkelt, men det är nödvändigt.

22 gillningar

Sånt här inlägg skulle man vilja läst som 25åring. Tyvärr är jag nog rätt vanlig o började spara sent i livet .
Men i dag är det väl så svårt att få bostad så mycket av “tidigt sparande” går till kontantinsats

11 gillningar

Bra text! Även om jag får vibbar att texten är (till stor del) AI-genererad vilket gör att jag känner mig tvungen att läsa igenom den flera gånger för att kunna lita på innehållet.

12 gillningar

Texten är korrekturläst och framtagen tillsammans med AI. Så rättelser, tillägg och ändringar i meningsuppbyggnad har gjorts. Bra påpekat. Ser till att lägga till en disclaimer om detta i inlägget.

4 gillningar

Jag har frontloadat extremt och resonerat likadant sen tidiga tjugoårsåldern när jag upptäckte ränta-på-ränta, FIRE etc.
Innan jag ens hade någon ordentlig inkomst.

Sparande ska ske aggressivt i tidigt skede, det finns ingen idé i att trappa upp det över tid utan när jag är klar så är jag klar. Det ger störst effekt med minst arbete och det är skönt att ha den jobbiga delen gjord sen.

Gillar nedan graf från Business Insider för att illustrera det.

Lite grovhugget kan en ungdom spara i tio år nu så får den samma resultat som att den sparar i trettio år med start om tio år.

Det som talar emot resonemanget är att man ofta (men inte alltid) tjänar mindre som ungdom, är mindre nedtyngd av eventuella måsten i form av barn, respektive och boende och kanske kan utvecklas mer om pengarna används på rätt sätt.

Så man får ändå vara försiktig så att man inte blir dumsnål, liten som person och hämmar sin utveckling.

Om man bara konsumerar skit och super upp pengarna är det förstås inte meningsfullt att spendera istället för att spara oavsett om man är ung eller gammal.

4 gillningar

Grundproblemet är att få folk att börja spara, inte att de sparar för lite, eller för sent.

Med dagens levnadskostnader och speciellt många ungas lön eller annan inkomst, så är 10% sparkvot rena drömmen.

Förstår dina tankar och självklart är högre sparkvot tidigt bra för hög förmögenhet på sikt, i teorin.

Men i tjugoårsåldern så är ofta hälsa, sociala kontakter, nöjen, upplevelser kring resor och nöjet av studier på topp. Att kombinera detta med 40% sparkvot är lite själadödande, då många av ens persons livserfarenheter, minnen och kontaktnät aldrig skulle skapas.

Så att få en ung person att spara runt 10% långsiktigt känns för mig högst rimligt och även där är chansen hög att de dör rikast på kyrkogården.

16 gillningar

Det är inte viktigt att få ungdomar att ha extremt hög sparkvot men jag tycker att det är bra om de tidigt vet om vad det får för konsekvenser så att det blir ett medvetet val.

Många på forumet och andra ställen som är 35-55 skriver saker i stil med “jag önskar att jag hade vetat om hur det funkade när jag var 20 - då hade jag sparat mycket mer!”.

Sen om det hade varit 10% eller 70% är egentligen inte det viktiga, bara att det är ett medvetet val där man förstår konsekvenserna av spara och slösa.

Min analys när jag var +20 blev att jag antingen kan ha det lite mer nice nu och löpande men till priset av år eller årtionden extra i ett påtvingat arbetsliv.

Jag blir inte så mycket gladare av att konsumera mer så att det kan kompensera att jag behöver jobba till 70. Då är jag hellre fri att göra vad jag vill vid 40-50 och konsumerar med eftertänksamhet på de viktiga sakerna.

13 gillningar

Jag hade gärna vetat om ränta på ränta vid 30, men jag hade nog inte haft råd att spara så mycket vid den åldern. Men det hade varit najs för det kapital jag ändå hade undangömt. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Mkt riktigt!
Det är få unga människor som är beredda leva snålt i 10 år om de inte måste. Och det är typ inga institutioner som uppmuntrar till det.
På min tid så sparade man i sparbössa, gick till banken, visade stolt sin sparbok där det nya sparande bokfördes. Banken, föräldrar, släkt, skola tyckte alla att man var duktig som sparade. Generationerna innan hade sparat ihop till allt de köpte innan! De köpte det. Betalade av hus
Idag är lån i alla dess former standard och tom uppmuntras (inte minst i detta forum pratas det om maxbelåning av bostad, minimiavbetalning som en bra sak).
Så att front lossa är helt rätt men aggressivt sparande ligger inte i tiden- tyvärr.

Spara och låna är inte varandras motsatser.

Jag har sparkvot på 60-75% beroende på år och lånar så mycket det går till bra ränta.

Inte för att konsumera utan för att få räntearbitrage och högre avkastning över tid.

Det är generellt bättre att spara på annat sätt än via amortering på bolånet.
Bättre likviditet, högre avkastning, lägre risk.

Se även denna tråd: Amortera inte på bostaden—det höjer din risk!

2 gillningar

Det här är också varför föräldrar som sparar till sina barn och får barnen fortsätta får en enorm edge gentemot vanliga dödliga. Min 7åring har 300K på en KF och det växer hela tiden. Han kommer ha hela barnbidraget + födelsedagspengar på börsen i 18 år. De första pengarna har ju vuxit flera ggr.

På samma sätt kostar ett sabbatsår enorma pengar då det försenar arbetslivet inträde. Därför ser man också att industriarbetare om började tidigt och la undan pengar har bättre pension jämfört med akademiker som börjar jobba 6-7 år senare.

11 gillningar

Du har rätt matematiskt men för gemene man är detta överkurs. Programmet Lyxfällan finns av en anledning.

2 gillningar

Mm, men det var mest din formulering “inte minst i detta forum” som jag hängde upp mig på.

Här håller vi på med överkurs och använder belåning till vår fördel. Det är inte fel utan rationellt.

Du har rätt i att belåning ofta används fel och att många hade haft större nytta av att antingen använda lånet på ett bättre sätt eller inte låna alls om de inte klarar av det.

1 gillning

Jag tycker det är lite väl sent att börja spara när man är 20. Räkna på hur mycket kapital som behövs om ens föräldrar (eller ännu hellre mor-/farföräldrar) öppnar ett konto åt en vid födseln istället, som man sedan får fortsätta förvalta vid ~30. Det vore ett smartare upplägg.

2 gillningar

Vore väl ännu bättre om ens förfäder 200 år bakåt hade sparat 10% och öronmärkt just för mig. :rofl:

Går ju backa ännu längre i och för sig. :wink:

Men 10% sparande från och med ens första egna inkomst är fullt rimligt för de flesta.

Sen kan man ju födas in i Fire, men frågan är hur kul det är. :thinking:

6 gillningar

Inte lika realistiskt dock eftersom vi inte hade samma möjligheter vare sig praktiskt eller ekonomiskt som från ~1920-50 och framåt. Jag kommer absolut försöka göra det förspänt för barn och barnbarn - den eviga frågorna är bara hur man ska få dem att ”pay it forward” till nästa generation samt inte bli bortskämda och utan driv på köpet.

1 gillning

Jag har sparat sedan jag började arbeta när jag var 21. Men största problemet var det att jag sparade fel i sparkonto. Vid 35 hittade jag till börsen. Det var rena tur. Innan dess tänkte jag inte alls på börsen,helt ointresserad :weary_face:.

Då blev det 700 tusen direkt i aktier äntligen var jag med på den rätta banan :+1:

5 gillningar

Har en betydligt äldre bror som var fullt medveten redan typ 1991-92, problemet är att man behöver ha ett kapital för att det ska kunna växa. Livet kommer emellan med plugg, barn, bostäder, bilar etc. och vips så är man 35 år. Sedan när det börjar finnas marginaler blir man frånskild med alla extra kostnader det innebär.

6 gillningar

Med tanke på att mina far och morföräldrar levde i fattigdom stora delar av sitt liv, så är jag tacksam att de satsade på sitt eget välmående över sina barnbarns.

Tror att egenansvar funkar tillräckligt bra för många. Men visdom kring pengar får gärna ges i arv. :blush:

8 gillningar

Underskatta inte att det faktiskt kan vara rätt enkelt. Skaffa dig en utbildning för ett framtidsyrke. Se till att arbeta hårt och ta mycket ansvar under din karriär vilket kommer leda till hög lön och därmed hög tjänstepension. Se till att skaffa dig ett stort nätverk som du kan kontakta om du förlorar jobbet. Jobba till runt riktåldern(68). Dö någon gång runt 80-90 år. Se till att skaffa dig en partner tidigt som gör samma sak. Spara privat lite lagom i typ Lysa eller indexfonder. Svårare än så behöver det inte vara som jag ser det.

1 gillning