Vilket ekonomiskt råd hade du gett ditt 25-åriga jag?

Jag är 25 år och tar snart examen från universitetet. Levt på CSN i flera år, men vill nu se till att komma på banan vad gäller ekonomi. Vad hade du gett för råd, eller ännu bättre - vilket råd hade du nu gett dig själv som 25-åring som kanske tog alldeles för lång tid att inse och som du önskar du visste då?

2 gillningar

Kul fråga; Ta en sak i taget, det viktigaste är att ingen gör illa sig!
Ekonomiskt; bestäm dig för en strategi och håll dig till den!
Att spara till något är inte detsamma som att investera.

5 gillningar

Det som dök upp spontant är:

• Flit och systematik över tid slår allt
  • Strategisk mediokritet for the win
  • Ha roligt, det kommer alltid att lösa sig.
6 gillningar

Ha tålamod, ta inte allt för givet efter ha fått examen.

Jag tog lärarexamen i år, trodde verkligen att mina vardagliga problem skulle försvinna med en examen. Istället har jag insett att det finns flera utmaningar i yrket som lärare. Exempelvis begränsade resurser som finns i skolvärlden, men som jag lärare måste hantera.

Ett annat exempel med min privatekonomi efter examen. När man får ett jobb med en stadig inkomst, tenderar pengarna försvinna i utgifter som man trodde inte skulle finnas.
Har nyss införskaffat en bil, som måste tas om hand annars riskerar bilen gå sönder eller sjunka i värde.

Lycka till.

4 gillningar

Det spelar kanske ingen roll vilket råd mitt äldre jag hade gett den 25-åriga verisionen av mig eftersom 25-åringen inte ännu är redo att ta till sig råden.

3 gillningar

Ja så är det ju såklart. Men jag är mycket mottaglig i alla fall! :grinning:

Kör indexfonder, chansa inte på möjligheter till snabba pengar :face_with_peeking_eye:

14 gillningar

Jag har tur nog fått en bra ekonomisk uppfostran och inte gjort alltför många misstag.

Men två saker hade jag kunnat göra bättre, min första löneförhandling, var så överlycklig att få ett jobb (och slippa flytta hem till föräldrarna ) var inte påläst, fick 500 kr mer än jag bad om…

Och att livet kommer att förändras. Jag tänkte att jag kunde köpa på mig kläder och skor med höga klackar när jag hittade fina och byggde på mig en stor garderob, var tendens till underviktig och vältränad. Fick skador ( bla en i foten) och blev sambo(och de obligatoriska sambokilona + lite till pga mindre träning), så flera par skor och många andra kläder blev i princip oanvända. Skulle ha investerat de pengarna. Tur nog mest från billiga butiker. Sedan som sambo hamnade jag i ett bra ekonomiskt läge och unnade mig för mycket annat som var lite onödig lyx. Tänkte inte att det skulle ändras och att jag senare skulle behöva större besparingar.

Innan 25 hade jag också hunnit med ett ekonomiskt ojämnt särbo förhållande, där vi hade lika mycket pengar in, men han slösade bort allt. Så jag fick stå för alla resor (åkte till honom) och mat (hans skåp var tomma) i flera år, inte så kul när det tog slut och jag insåg vad jag hade satsat.

2 gillningar

Har du kunnat leva på 10 000 kr som student, kan du leva på 10 000 kr när du fått jobb. Investera resten i ett par år. Ökade mina utgifter med typ 2 - 3 000 kr när jag började jobba, sparade resten och nu är det en vana att spara ca 50 % av min lön. Hör ofta att det inte går men uppenbarligen går det, trots att jag har hus och barn.

Så vanan att inte spendera mer bara för man får mer pengar är något du vill göra :slight_smile: Bättre att spara kraftigt i början för att sedan kunna minska när du vill.

10 gillningar
  • Ta inga konsumtionslån
  • Köp inget på avbetalning
  • bygg upp en buffert på sparkonto för oförutsedda, större utgifter.
  • Målspara till typ dator, semester regelbundet på sparkonto
  • Månadens utgifter + sparande ska vara mindre än inkomsten.
  • Spara undan 10% av din nettoinkomst till ditt framtida jag. Får bara användas vid stora livshändelser, typ husköp, pension, kriskassa vid sjukdom, en andra utbildning vid karriärbyte etc
  • Ser du inget av detta inom 5-10 år- sätt allt undanstoppa i billiga, breda globala indexfonder.
11 gillningar

Ta hand om din hälsa. Rök inte, drick inte för ofta/för mkt.

5 gillningar

Nästan exakt samma svar som jag skulle ha gett om jag hade hunnit före dig!

5 gillningar

Nu är jag inte så mycket äldre än 25 men började arbeta hetlid redan vid 19 års åldern så jag tar o svarar ändå då jag ändå haft många år av inkomst :slight_smile:

Försök ej hoppa på trender se ex med krypto/nft etc och få inge fomo för någon marknad oavsett om det gäller krypto eller bostad.

För över pengar till investeraringar som har ett långt “track record” för att ändå behålla värdet iallafall så som stabila bolag eller fonder på börsen/fastigheter/ädelmetaller gör överföringen så fort lönen trillar in och ej på slutet av månaden och se till att leva på det som blir över efter investeringen är gjord och inte tvärtom :slight_smile:

1 gillning

Njaä, inte helt. När man tar examen behöver man ju ofta:
*Skaffa en dyrare bostad eftersom man inte får bo kvar i studentrummet
*Skaffa möbler till denna eftersom den ofta är dubbelt så stor som studentlyan…
*Köpa nya kläder eftersom de gamla är helt utslitna och inte duger på ett kontor
*Köpa ny dator och mobil eftersom de man köpte när man började plugga, nu är 5 år och knappt funkar
Och så vidare :slightly_smiling_face:
Så man får räkna med att de första lönerna går till en del sånt. Efter ett halvår kan man börja spara och investera!

6 gillningar

Förstå ränta-på-ränta (avkastning-på-avkastning) effekten på riktigt och inte som ett flummigt framtids koncept & börja spara för h-te 25 årige JFB :joy:

1 gillning

Köp ditt boende

Lägg så lite pengar som möjligt på bil

Investera kontinuerligt/månadsvis i tillgångar

2 gillningar

Håller med om det mesta som skrivits i tråden, men vill lägga till en sak:

Ha åtminstone något sparande som bara får jobba på och som du inte rör, ”no matter what”.

Tyvärr är det lätt hänt att man under årens gång säljer av fonder etc för att köpa eller lägga kontantinsats på någonting och får sedan i princip börja om igen. Åtminstone har det varit så för mig.

Detta är skälet till att jag älskar Lysa. Bara att låta autogirot sköta insättningarna och låta bli att logga in.

1 gillning

Bränn. Inte. Arvet.

Investera det.

6 gillningar
  • Börja spara i indexfonder så fort som möjligt.
  • Ha kul: resa, lär dig nya saker, hitta på roliga saker med kompisar, var lite galen osv. Du är bara ung en gång i livet
  • jobba och tjäna pengar men jobba in för mycket
  • ta inte dig själv på för stort allvar men ta dig själv på jävligt stort allvar
3 gillningar

Har inte med ekonomi att göra, men så sent som idag tänkte jag att jag önskar jag kunde säga åt mitt yngre jag att lägga ner lite möda på en snyggare namnteckning!

9 gillningar