Vilket ekonomiskt råd hade du gett ditt 25-åriga jag?

Börja spara så mycket som möjligt så fort som möjligt!

Jag tycker tvärtom att det är klokt att jobba så mycket som möjligt när man är ung och har mycket ork. Det gör att man inte behöver jobba så mycket sen när man som jag är runt 40 och har barn och andra intressen som tar tid i anspråk

3 gillningar

Läs Just keep buying → tillämpa → profit

Förutom att just den boken inte fanns när jag var 25

2 gillningar

Skilj på lyx och sinnesfrid. Behöver man under en period betala för någon form av avlastning pga tuff situation så gör det. Sinnesfrid är viktigare än allt annat för ett hållbart liv. Låt inte sparandet gå före i de lägena.

8 gillningar

Men är det verkligen ett mål att sträva efter, att leva som en student resten av livet?
Det kanske passar vissa, men inte alla.
För mig var studenttiden en underbar tid, förutom att man var så f*rbannat fattig.

När jag nu vet det nuvarande utfallet av mitt liv som det ser ut nu, skulle jag inte ge mig själv några råd alls, verkar som jag snubblat mig fram tillräckligt bra.

Men man ska ju inte utvärdera beslut efter utfallet, så om jag nu skulle önska ge mig någon kunskap till mitt 25-åriga jag så är det nog mycket av informationen som kan hittas här som skulle vara av nytta.

1 gillning

Haha jag ÄLSKAR detta, det blir att öva direkt!!

1 gillning

Tusen tack hörni, vad glad jag är över att jag startade den här tråden (min första). Lättsamt blandat med seriöst, och massa bra tips (både ekonomiska och icke-ekonomiska). :pray:t3:

5 gillningar

Några tips:

Underskatta inte tillfälligheter. Om du inte lyckas med det du tar dig an, var inte för hård mot dig själv (har sett de som blivit totalt krossade av att misslyckas med en start-up), men klappa dig inte heller själv på axeln för mycket om du skulle lyckas. Det samma gäller andra omkring dig.

Med det sagt, ett handfast råd på samma tema:
Sätt dig i situationer där tillfälligheterna kan gynna dig. Umgås och nätverka med de som kan hjälpa dig, ta rygg på de bästa, tacka ja till möjligheter, våga chansa, prata med folk, var nära händelsernas centrum.

Och. Ett sista tips. Pengar har knappast något eget värde. Låt inte sparande ha ett allt för högt pris på ditt liv idag.

Jag tror inte dessa tips ger dig något, de är för flummiga. Men jag hoppas att om du hade sett dessa när du var 50, så skulle du hålla med.

Lycka till.

4 gillningar

Om det inte redan är fixat. När du letar/hittar nån att dela livet med:

Prata tidigt om värderingar och syn på ekonomi (och varför inte barnuppfostran och annat också). Är man överens om de viktiga sakerna (och har roligt tillsammans) så blir det enklare att ta sig igenom eventuella svårigheter längre fram.

Jag var inte så genomtänkt men hade tur. :slight_smile:

5 gillningar

Jag känner att jag fattade ganska OK i 25-årsåldern hur jag skulle göra med min ekonomi:

• Öka inkomster/lön
  • Håll i utgifterna så att de inte ökar med lönen
  • Spara mellanskillnaden (på sparkonto) för framtiden

Men någonstans vid 30 borde jag tagit nästa steg och börjat investera mitt nysparande i indexfonder (eftersom det riskfria på sparkontot då var tillräckligt stort). Detta hände inte förrän långt senare.

Så vid 30 i stället för vid 25 hade jag velat ge denna insikten till mig själv:

Och innan jag köpte min första bostad, denna:

1 gillning

Nu är jag nöjd med min nuvarande ekonomiska situation så mitt råd hade varit oroa dig inte det mesta löser sig iaf.

Men om jag skulle kunna åka tillbaka i tiden och prata med mitt dåvarande jag så skulle mitt råd vara att max belåna dig och gå all in på bostadsmarknaden samt passa på att byta ner dig till billigare bostad 2021…

-Utbilda dej. (Om du inte redan gjort det)
-Skaffa ett jobb där du trivs.
-Resten kommer att ordna sej

Två saker; Spara i indexfonder istället för att amortera, och snåla inte på upplevelser även om de kostar en slant :blush:

Det första rådet är dock tveeggat eftersom amorterandet gett mig en bekväm bolånesituation, men avkastningen hade varit grym.

1 gillning

Håller delvis med men som jag sa, dina utgifter kommer inte i genomsnitt vara markant högre, även om du ett par månader har högre utgifter. Ökar du dina genomsnittliga utgifter med 2 - 3 000 kr så klarar du nog av att köpa både kläder, telefon etc på dessa pengar. Men som sagt, hör ofta att det inte går, men uppenbart är jag ett levande bevis på det.

Tjänar han/hon bra efter utbildningen så är det oftast inga problem att spara 50 % av lönen. Det är ju så klart svårare om man tjänar 20 000 kr netto.

Spara lagom och ha KUL…

25 till 30 (eller när barn trillar in i bilden) är en period som är helt ovärdelig, ur ett samspel där du både har tid som du styr över själv, jobb och pengar…

Dvs Res om du tycker de är kul.
Gå på krogen om du gillar de
Ät onödigt dyr mat och dryck
Köp en drömbil, cab, fartmonster ja u name it!

Dem 5 första åren efter examen så lev loppan, i den utsträckning din ekonomi tillåter.

För när du når 30, ja då börjar tiden försvinna antingen med barn, eller mer ansvar på jobbet eller ja nått annat. Eller så har alla kompisar skaffat familj och den roliga biten av livet dalar.

Och 30 är ingen ålder att börja spara… fasen 30år minst till pension.

Så ja, lev livet till den utsträckning din ekonomi tillåter.
För de enda du inte kan påverka i efterhand är tiden du redan levt

3 gillningar

Råd 1: Investera på börsen i indexfonder, utöver din buffert.

Jag sparade allt i sparkonto tills jag blev 33 år. Missade en hel del avkastning om jag bara hade investerat mina pengar.

Råd 2: Köp lägenhet/hus så snart som möjligt.

Jag bodde i hyreslägenhet från 19 års ålder till 33 år. Jag betalade ca 1 miljon i hyra som jag aldrig får tillbaka.

Råd 3: Utbilda dig / Bli bra på något

Jag utbildade mig och det har varit den bästa investeringen hittills. Jag har ett jobb som jag tycker är kul, får bra lön och framförallt bra arbetstider och utvecklingsmöjligheter. Som dessutom gynnat mitt familjeliv med barn osv.

Råd 4: Ha kul och lär känna dig själv

Lyssna inte på andra för mycket. Lyssna på ditt hjärta och vad du brinner för. Lär känna dig själv och dina inre svårigheter. Gå i terapi om du vill förstå sig själv bättre. Finns många som är kvar i ett destruktivt tankemönster i många år och ångrar det senare.

Lycka till

1 gillning
  1. Börja med personlig utveckling NU. Läs mer böcker. Det leder till alla de andra och mycket mer.

2. Mindset. Nästan alla kan lära sig nästan allt. Att göra karriär, tjäna mycket pengar och bli duktig på ekonomi är inte nåt för de där redan rika. Det börjar med att man lär sig det och sedan blir man rik. Och det kan jag också göra.

3. Pengar är outnyttjade gentjänster man byter till sig. Maximera värdet på mina tjänster så maximeras intresset för mina tjänster och pengaran jag kan byta till mig.

4. Låna ut mer pengar och till bättre ränta än du lånar in. Börja bygg en pengamaskin. Investera 10% av inkomsten och lär dig börsen.

5. Se alla köp som life investments. Köp snygg kostsam kvalitet som du kan och vill använda länge.

Spara ihop en buffert på några månadsinkomster, efter det kan del av månadsbudgeten för sparande istället bli investeringar. Ca 10% av inkomsten på sparande och investeringar kan användas som riktmedel.

Ta hand om din fysiska och psykiska hälsa. (Sjukskrivningar pga av tex utbrändhet blir lätt långa)

Gör en budget, och jobba aktivt med den under året med uppföljning.

Fortsätt utveckla dina kunskaper på saker du är intresserad av.

Sätt både kortsiktiga och långsiktiga mål. (Dessa kan ändras i takt med att prioriteringar om vad som känns viktigt i livet).

Skaffa en bra partner som stöttar, bygg en gemensam framtid, mål och drömmar. Välj med omsorg. En sambo likt Mickan i serien Solsidan är nog inte att föredra ur många perspektiv.

I början känns det inte som att man sparar något. Det tar tid för kapital att växa. Akta dig för folk som tycker sig ha genvägar. Extremt lätt att börja om från ruta 1.

Om jag skulle kunna åka tillbaka i tiden skulle jag nog klappa mig själv på axeln och säga ”ta det lugnt, det fixar sig”. Men å andra sidan hade jag 1. Inte lyssnar på det rådet och 2. Kanske kämpat mindre vilket varit förödande…

Så. Spara. Res och ha kul. Kämpa. Var en god människa som kan se sig i spegeln utan att skämmas.

Mina bästa råd tror jag. Lycka till!

köp den där 15000 kr bilen som du tittade på (istället för den där splitternya bilen som du kommer att köpa för 160000 kr)

1 gillning