Fick denna frågan häromdagen, så jag tänke att jag ställe den till er också så kan vi slå våra kloka huvuden ihop?
Att en brud är snygg betyder inte att hon är frumaterial.
yrkesmässigt: hitta något du gillar och har en vettig arbetsmarknad, och kör på det. var inte så velig.
- Håll inte inne på dina känslor, närma dig dem och ta tag i det. Mindfulness, psykolog och träning rekommenderas.
- Sätt upp mål och utvärdera dem återkommande.
- Du är inte bättre än index, lägg in autospar och glöm bort.
- Lär dig studieteknik så du kan lägga mindre energi på plugget.
- Köp hellre få saker med kvalitet än massa saker som du slänger.
- Investera i dina vänner, håller du kontakten efter studenten är det en livslång relation.
- Res själv och var nyfiken.
- Gör utbytestermin under studierna.
- Börja söka jobb relevanta jobb under första året på universitet och lägg upp en plan hur du får jobb på toppjobben.
Ärligt talat? Ingenting. Vi gör så gott vi kan, med vad vi vet och de erfarenheterna vi har där och då.
Men om jag ändå ska försöka…Möjligtvis: våga stort, misslyckas snabbt och ge aldrig upp. ![]()
Jag förväntade mig ändå typ: Loubotain är värt det, Prada not so much… ![]()
![]()
- Ha en plan B.
- Odla kontakter.
- Investera det som blir över.
- Se inte ditt val av yrke som din identitet.
- Det finns alltid utrymme att ändra åsikt.
Var dig själv, men tro inte att du känner dig själv så bra. Så experimentera friskt med aktiviteter, umgänge, studier, jobb osv. Det kommer ge enorm utdelning i längden.
Ta dig tid att reflektera, lyssna på magkänslan och lita på ditt omdöme.
Man kan ha roligt och utvecklas hela livet, det tar inte slut vid 30. ![]()
De flesta bekymmer är tillfälliga och nästan allt går att lösa.
Långsiktighet, tålamod och ihärdighet slår oftast talang, tur, timing och genvägar i slutändan. Det ligger något i fabeln om haren och sköldpaddan.
Ha kul, oroa dig inte så mycket för framtiden, det löser sig. Och - givetvis - spara i indexfonder.
- Var inte för blyg för att flörta med damerna. Ett nej är bara ett nej. Om tjugo år har du glömt bort det och ångrar bara att du inte försökte.
- Gå HHS
- Ha kul. Ungdomstiden är mycket kort. Helt plötsligt är du 40 och undrar vad som hände.
- Bry dig inte så mycket om vad andra tycker.
Typ så, rent spontant.
Res och festa mer.
Fortsätt ifrågasätta regler och konventioner. Var vaksam över vilka som är skapade av rädsla, och vilka som leder till klarsyn och styrka.
Låt dina val spegla dina drömmar, inte dina rädslor.
Universitet och högskola är poänglöst om det inte är ett krav för ett yrke med brist.
Gymnasiet kan också vara onödigt. Ska du inte in på universitet gå yrkesprogram om du måste. I annat fall börja jobba direkt.
Oj, till mig själv?
Var ekonomisk, köp inte massor med struntsaker. Köp inte massor med djur
Flytta ej ifrån din familj. Gör slut med killen du är tillsammans med ![]()
Att sitta ner och verkligen lyssna på gammelfarmor, morfars, mormors, farfars, och farmors livs berättelse.
”Köp Nvidea!”
Nej, men mer seriöst hade jag uppmuntrat till att lita på mina instinkter med mindre reservationer, ett råd jag kanske borde ta även nu. Det tog lång tid tills jag vågade komma igång med bolaget.
Sov inte bort morgonföreläsningarna.
Säg aldrig nej om någon försöker bjuda med dig på något (med uppenbara gränser, inga NMR-tåg).
Känslor är intensiva, men går över. Andas, låt känslorna klinga av, fatta beslut när du är lugn.
Ta körkort så fort du kan om du inte redan gjort det. Gör livet så mycket enklare, och ger en mer frihet.