Ta körkort så fort du kan om du inte redan gjort det. Gör livet så mycket enklare, och ger en mer frihet.
Månadsspara i en globalfond, inte bara på sparkonto.
Om jag tolkar frågan som att jag hade haft ett sätt att skicka ett meddelande tillbaka i tiden till mig själv så hade jag kort och gott sagt: “Det kommer att bli bra!”
Inte riktigt ett råd, men som livslång grubblare har mycket livsenergi gått åt till oro och ångest för än det ena, än det andra. Och gör fortfarande, men allt mindre med ökad mognad och livserfarenhet. Hade jag kunnat få mitt unga jag att verkligen tro på det hade jag gjort honom en stor tjänst. Men ännu hellre redan i 8-10-årsldern än vid studenten.
Satsa mer på dina intressen som resor, dykning och skidåkning, istället för att festa upp pengarna. Börja fondspara som dina kloka kompisar och sluta bry dig så mycket om vad andra tycker.
Jag tycker jag gjorde ganska mycket rätt men det jag själv hade velat veta är: Passa på att flytta runt. Plugga i annan ort och gärna annat land. Plugga något där du han jobba över hela världen och gärna på distans. Gör gärna några hundår i USA eller annat land med fet lön.
Finns hur mycket som helst att säga. Har ibland funderat på att skriva en bok till mina barn med tips hur man får ut det bästa av livet ![]()
Att analysera på djupet var jag vill och vad jag är bra på. Den analysen behöver göras om löpande men är till stor hjälp i olika val. Gör val som drar på dina styrkor och där dina svagare sidor inte blir så belastande.
Var modig och våga välja saker präglade av hög konkurrens. Dessa saker har hög konkurrens av en anledning. Du ska satsa högt för att lyckas. Samtidigt behöver du vara realistisk och göra val som är strategiska. Undvik idealistiska projekt utan satsa på saker som innebär en rimlig balans mellan hög lön, bra möjligheter och mer idealistiska mål.
Undvik till varje pris väntetider och idéer om att tid ska bidra till lösningar. Om du inte vet vad du ska bli - prata med folk, gör tester, hoppa på något. Alla lösningar som leder framåt är bättre än förspilld tid i kassan på ICA, som personlig assistent eller andra liknande saker.
Se till att dina inkomster är större än dina utgifter. Öka dina inkomster mer än dina utgifter.
Om jag skulle ge råd till mig själv som student, för 25 år sen, så skulle det nog bli:
• Dubbskor på vintern är billigaste försäkringen.
• Prioritera irl över digitalt, irl minnen är oftare roligare.
• Välj umgänge med omtanke.
• När du får tips eller råd, fundera alltid på om och hur hen tjänar på förslaget.
• Livet är för kort för att oroa sig för vad andra tycker. Oavsett vad man gör kommer någon ha åsikter. Skit i det och gör det du vill, inom lagens gränser.
• Sen, månadsspara lite och investera i en vettig, global indexfond.
Förutom att råda om fastighet och netflix. Råda att ej haka upp sig på att man inte verkar ha ett socialt liv. För det gör det bara värre och tvinga fram ett socialt liv. och bara njuta av det man har här och nu. Och låta förändringar komma naturligt. Att hur man ska leva är inte en skriven bok från andra. Utan en tom bok man ska fylla i med hur man själv vill leva sitt liv.
Skippa krogen/svenska nattklubbar helt och res utomlands för pengarna istället.
Tror jag säkert lagt 100k på utgångar med vänner i Sverige hade ju kunnat åka rätt många enkla resor och utforska världen istället för dom pengarna.
Men var sak har sin tid och har ju en del roliga minnen från min tid på.svenska nattklubbar men nu efteråt så tänker jag att pengarna hade kunnat spenderas vettigare och mer på mina egna intressen vilket är resa.
Råd till mig skulle då varit:
- Var inte så ekonomisk
- Köp gärna lite struntsaker
- Ha alltid något djur
- Flytta ifrån familjen (DET gjorde jag!
) - Gör inte slut med killen jag är tillsammans med
Så olika det kan vara! ![]()
![]()
![]()
Res billigt och upplev länder när du är ung.
Borsta tänderna och använd tandtråd.
Råd1. Livet är orättvist och sen dör du.
Råd2. I väntan på att råd 1 genomförs så investera i globala indexfonder. Om du ska ta rygg på aktieklippare så använd max 10% av dina pengar som du ändå kommer att förlora.
Bränn inte pengar på en massa skit
Lyssna inte på vad andra tycker och tänker, de har ändå fel
Gå din egen väg och lev precis som du vill.
Med 30år av livets utmaningar och erfarenheter efter egen student är det väl en mängd saker man skulle vilja förmedla
Får landa det i två saker.
- Gör ett bra jobb så kommer pengarna, kanske inte imorgon men tro mig - dom kommer.
- Strunta i vad andra tycker om dig, det har ingen betydelse.
Strunta inte i vad andra tycker om dig, du lever i ett samhälle. ![]()
Men strunta högaktningsfullt i att uppfylla alla normer som inte är för dig. Du är weird, gå och var ofiltrerat weird.
Som Arnold Schwarzenegger (?) sa:
Don’t break the law, but break the rules
Börja studera på jakt efter vettigt utbildning efter gymnasiet, hamna inte inom industrin. Tyvärr 20 år för sent.
Eftersom jag är en av dem som säger “strunta i vad andra tycker” så tänkte jag utveckla det lite.
Jag tror inte folk menar att man ska gå ut naken på stan och skrika i en megafon om att Jesus kommer åter och liknande. Utan det jag tror att många av oss mer till fullo förstår först senare i livet är att man duger som man är.
Jag kommer ihåg när jag skämdes för mina föräldrar, var blyg att gå fram och börja prata med främmande människor på fester, såg till att dölja ett ärr jag har i ansiktet, hellre åt ensam på hotellrummet än ensam på restaurang när jag reste i jobbet osv (vad ska andra tänka när man sitter ensam på en restaurang och äter liksom…). Allt sådant där och mera tycker jag är strunt numera. Bryr mig inte ett dugg vad andra tror eller tänker. Jag duger precis som jag är. Och känner jag för en Old Fashioned till varmrätten istället för ett glas vin så tar jag in en sådan. Kyparen får tycka vad han vill. Kan inte bry mig mindre om vilka klädmärken jag har på mig heller så länge de ser ok ut och är bekväma samt av ok kvalitet. För att ta några exempel.
Det där låter som en rätt speciell typ av problematik. Ibland kan det förstås vara så att man har någon egenskap som orsakar problem ”på riktigt” men oftare är det nog så att problemet mest sitter hos en själv. Tycker/tror man att ens utseende/brytning/övervikt/hudfärg/läspande/bonnighet/politiska åskådning/religion eller något annat ska uppfattas negativt av andra blir det som en självuppfyllande profetia. Skulle man istället ha en cool attityd och signalera att ”här kommer jag” skulle man istället uppfattas som ”en skön typ”. Lite udda kanske men ändå i en positiv mening. Att gå i terapi är kanske den mest givna lösningen på sådant här, om målet nu är att komma över det mer på allvar.
Utöver ovanstående tänker jag att olika begränsningar kopplade till social klass kan vara en anledning till att ”strunta i vad andra tycker”. Med en viss typ av bakgrund blir det lätt så att de val som leder till en bra framtid innebär att göra val som är väldigt främmande för ens föräldrar, släktingar och vänner på hemorten. Ska man bli något mer än de har blivit så krävs det att man vågar ta steget.
- Gör ”lumpen”. Det var i praktiken helt frivilligt och marknadsfördes inte när jag gick i gymnasiet, endast en jämnårig jag känner genomförde militär grundutbildning. Jag tror det hade varit nyttigt för mig. Thanks Reinfeldt.
- Gå på lektioner även när du inte behöver det för att klara kursen. Det är viktigt för det sociala livet och för att upprätthålla bra rutiner.
- Börja träna på gym direkt när du lägger av med fotbollen, du kommer älska det och det är ingen mening med att gå runt i tre år utan motion först.