Det var väl kanske inte skyttesoldat jag är inne på utan främst något där man bygger, meckar eller kör. Underofficer hade också varit intressant.
Några råd från mig;
Plugga vidare inom något som intresserar dig. Snegla också på den framtida arbetsmarknaden för det du ska plugga. Är det ett väldigt smalt ämne och sen svår arbetsmarknad? Desto mer beredd på att ge allt måste du vara; gå på djupet, forska osv. Med bättre arbetsmarknad räcker det oftare att vara medelmåtta.
Studentliv. Gå inte på myten att man måste vara med på insparkar, sittningar, ha overaller osv. för att bli ”en i gänget”. Är man en sådan som blir ”en i gänget” blir man det ändå. Är man inte en sådan hjälper det föga att förnedras och tvångsinta alkohol.
Studier. Lär dig studieteknik. Då lär du dig mer, med mindre ansträngning – och hinner leva också.
Vänta inte för länge med att skaffa barn. Det ÄR meningsfullt med barn!
Den som lider innan det är nödvändigt lider mer än nödvändigt.
Jag tycker jag gjorde mycket rätt men ett av de bästa råd jag fick därikring va: Tänk på att det är en illusion att alla gör allt. När du kollar på sociala medier är det alltid iaf en vän som är på den där festen, den där resan. Det gör att man gärna får för sig att alla är på allt när det i själva verket är olika människor som går på olika fester.
Man blir mycket mer nöjd med sitt liv av att fatta detts.
Sikta högre.
Leta alltid nytt jobb och nytt boende. De gyllene tillfällena passerar lätt obemärkt annars, för de väntar inte på att du ska behöva dem.
Välj en riktning och jobba dig däråt. Nästa stora kliv kommer fortare om man redan är på väg ditåt. Och oväntade vägval dyker upp om man bara har börjat sin vandring.
Börja investera.
Läs de mest kända böckerna om personlig utveckling snarast möjligt. Börja med Mindset av Carol Dweck.
Eller ja. Om jag var 18 nu då. Den och många andra bra fanns inte på 90talet. Men läs de som finns.
Testa olika saker.
Odla icke-digitala intressen.
Tro inte att samhället är så öppet som det var när du var 20.
Du skulle ha bott längre tid utomlands.
Du borde ha sparat mer och shoppat mindre.
Du borde ha tagit tag i dina problem direkt efter det svåra som hände. Annars kommer du 20 år senare fortfarande inte ha bearbetat det.
Håll kontakten med de som betyder något. Lägg tid på släkten.
Sov mindre på morgonen.
Ta inte allt på största allvar, mycket i livet och de planer man har blir sällan så, det blir mest och oftast som det blir.
utgå från förväntat antal år i arbetslivet:
- Räkna först bort de år du vill gå tidigare i pension jämfört med riktåldern => År - tidigare pension
- Räkna med att du kommer att vara arbetslös lika länge under ditt arbetsliv som snittet varit de senaste 30 åren, dvs. 8% => 0,08> år x 0,92
- Räkna med att du är föräldraledig i två år (1 år per barn) = siffran ovan - 2
- Räkna med att du har en sjukfrånvaro om 3,5% (ca 9 arbetsdagar/år) => nya siffran ovan x 0,965
- Räkna med att du vabbar ca 0,4 år (i snitt 9 arbetsdagar per barn från 1 och t.o.m. 11, delat 50/50, men x 2 för två barn). Siffran ovan - 0,4
Räkna ut kvoten mellan tillgängliga år och faktiska år, t.ex. 35,5 / 45,5 =0,78
Av de år du är tillgänglig på arbetsmarknaden kommer sannolikt ca 15-20% att gå bort. Ha detta som din minsta sparkvot på lön efter skatt när du har lön. Målet är att det ökar ditt sparande med minst två månadslöner per år,
Om du vill boosta ditt sparande, eller kanske tills du vet vad du vill göra med det, spara 50% av det som är kvar efter mat, hyra och andra nödvändiga utgifter. Få det som är över att räcka (en anti-materialsport, javisst!).
- Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor.
- Strunta i egna aktieaffärer förutom IPO. De vinster du gör, äts upp, eller mer därtill, av motsvarande förluster.
Sup och knulla mer, ha kul.
Checks out
![]()
Men pojkar växer ju upp till män. Då är de kanske visa av tidigare erfarenheter och är lite mera utrustade att uppvakta flickorna. ![]()
- Spendera inte så stor energi på att hjälpa andra, bygg dig själv istället.
- Håll tyst om ideer man har som är värdefulla för en själv.
Har spendera waaaaayy too much time på att hjälpa andra obetalt, man får sällan nåt tillbaka.
Nog så sant. Men jag hade gärna startat lite tidigare…..![]()
Vilken tråkig läxa att (behöva) lära sig
Skulle säga ungefär motsatsen till unga mig: se värdet i andra o lär dig nyttja dem.
Nej inte tråkigt tvärtom ganska hälsosamt.
Jag hjälper gärna andra men tänker inte va en gratis resurs åt alla.