Bästa sättet för en snart 18 åring att bygga en bra grund

Jag ber om ursäkt om jag är i fel ämnes-grupp men jag tänker att det är bäst att fråga folket här inne som säkert delar samma intressen och bryr sig om sin ekonomiska framtid, kan man bli ”rik” eller snarare miljonär genom vanligt arbete och jobb? Vad ska man satsa på? Spelar personligt intresse någon roll? Har talang stor betydelse eller är de ork/disciplin och konsistens att uppnå något? Jag är snart 18 år om en månad och går mitt andra år i gymnasiet, jag pluggar ekonomi och har snittat B i varje ämne och kommer nog få bra med merit men vad är smartast att plugga vidare till? Ekonomi kandidat eller något annat specifikt? Vad är goda vanor att ha för att kunna bli förmögen? Finns det viktiga böcker eller experter ny önska ni hade koll på när ni var i min ålder? Vad är saker och ting ni önska att ni gjorde och hitta vid tidig ålder? Är det värt o skaffa att jobb på Ica t.ex medans man pluggar på gymnasiet för att få lite kapital att investera eller är de små slantar som inte gör någon skillnad? och bör man satsa på sin utbildning och utveckling istället? Jag har haft de lättare för mig i skolan när de kommit till ekonomi av alla sorter, redovisning o bokföring o liknande, jag tycker de är intressant och är de viktigt eller finns de andra områden man bör satsa på? Vad är saker ni hade undvikt samt lagt tid på om ni vore i min ålder? Sorry om texten är för lång eller är i fel grupp men rent kortfattat vill jag bara veta det ni hade önskat att ni gjorde vid tidig ålder för att kunna uppnå en stabil o förmögen framtid.

1 gillning

Träna… bygg en bra fysik… Kunskap… kunskap är makt… skapa ett månadssparande… lär dig hur börsen funkar… glöm inte det sociala… omöjligt att få som lite äldre… välj inte vilken brud som helst… bruden är vad makes you eller breaks you… glöm allt annat, de är oviktigt…

4 gillningar

Att dela in text i stycken när man skriver.

Alla pengar är pengar, och ränta-på-ränta är otroligt kraftfullt. Har du tid till det, så absolut.

I slutändan får man ofta första jobbet och fler chanser genom kontakter med andra. Så försumma inte det bara för att tjäna in lite pengar på hög. Se till att ha roligt som student också, det behöver inte betyda att supa utan det finns gott om andra föreningar och studentliv att engagera sig i.

Ja och nej. Det viktigaste är att du står ut i 40-45 år av arbetsliv. De allra flesta människor är medelmåttor, och det gäller även de förmögna. Ofta handlar det här med att bli rik mer om drivkraft och att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt (dvs tur). Man kan så klart snåla sig till första miljonen också, men det ger ingen vidare livskvalitet.

1 gillning

Att du redan resonerar så här som 18-åring ger dig ett stort försprång! Jag skulle nog säga att det bästa du kan göra är att satsa på något du är intresserad av. I ditt fall ekonomi verkar passa bra, med tanke på att du redan gillar det och har lätt för ämnet.

Två böcker som är lättillgängliga och som jag hade god behållning av är The Intelligent Investor och Rich Dad Poor Dad.

Att jobba deltid kan vara bra för att få lite kapital att investera, men prioritera inte arbetet för mycket, se till att ha roligt och träffa mycket folk. Man ska inte underskatta betydelsen av att nätverka. Fortsätt lär dig, var tålmodig och håll fast vid dina mål så kommer du komma långt!

3 gillningar

Toppen att du funderar på detta i så ung ålder. :grinning:

Mitt råd är att när du börjar jobba och om du inte trivs hitta för guds skull något annat jobb. Säger det i all välmening. :innocent:

1 gillning

Sätt av 10 % av din nettoinkomst som investeras i global indexfond ISK som du aldrig rör. Du kommer att få tipset att spara kan du göra sen, nej- gör det hela tiden så kommer du att känna dig rik hela tiden.

Sätt av 10 % av din nettoinkomst som investeras/sparas till att användas (resor, köpa boende eller annat.)

Ha för vana att leva på absoluta max 80 % av dina inkomster.

Se till att bo billigt, dela boende.

Ta jobbet på ICA när du pluggar.

Satsa på hälsan, träna lagom, ät bra mat, strunta i alkoholen, umgås med bra vänner, lämna snabbt dåliga relationer om du hamnar i sådana av något slag. Lär dig meditera. Have fun! :slightly_smiling_face:

Lycka till! :heart:

4 gillningar

Som Bjoern skriver ovan, börja med att dela upp din text i stycken. Det underlättar väldigt mycket. Både för dig själv men framför allt läsaren.

Jag skulle vilja ge dig en allmän rekomendation. Balans är otroligt viktigt i livet. Det är extremt sällan något är bra i extrema former. Det innebär att det är viktigt att börja spara pengar i tidig ålder, men det är samtidigt lika viktigt att leva. Lägger du all krut på sparande så lär du högst troligt missa mycket annat i livet. Och detta kan du applicera på det mesta.

Den enda gången något är “bra” i extrema former är när du vill tävla på profesionell nivå i något. För att kunna bli bäst i något så är du tvungen att försumma mycket annat. Annars skulle jag säga att balans är något av det viktigaste.

Med det sagt, hade jag kunnat vrida tillbaka tiden till när jag var 18 så hade jag omgående öppnat ett konto på Avanza och börjat spara en summa varje månad i indexfonder. Men jag hade börjat med säg 10% av min inkomst. Absolut inte mer, av den anledning att jag börjar gå in i en ålder som är till för att leva.

Avseende utbildning och jobb. Ingen här kan säga vad du ska utbilda dig till. Det är enbart du som vet men utifrån vad du skriver så låter något inom ekonomi rätt val för dig. Har du möjlighet att jobba så bör du utan tvekan göra det. Du kommer växa och mogna otroligt mycket genom att arbeta.

2 gillningar

Kan du jobba för att betala hyran och samtidigt investera CSN är det toppen!

Mycket bättre än att supa upp allt CSN. :grinning:

• Bli vegan (generellt sett billigare, bättre för hälsan, bättre för miljön)
  • Gå med i föreningar, var gärna aktiv i styrelsen (roligt, bra sätt att knyta kontakter, bra sätt att träffa vänner, bra sätt att träffa en partner, bra sätt att undvika folksjukdomar och ensamhet, bra erfarenheter i styrelser, och eventuellt arvode)
  • Cykla till och från alla aktiviteter, bil är ett nederlag ( såhär undviker du enkelt dålig fysisk hälsa utan att behöva “avsätta extra tid” till att träna)
  • tag fullt CSN även om du inte behöver det och investera så mycket du kan (det är det bästa lånet du kan ta, och du kan få en stor ekonomsik hävstång av det)
  • spara i bitcoin och låt det ligga ( din generations bästa bet på att bli förmögen, redan 0,1-0,01 ₿ kan vara livsförändrande om 20 år)
  • investera i globalt index ( andra har nog redan sagt varför och hur(
  • flytta ihop med en kompis eller partner (mycket mycket billigare att dela på boendekostnader, och ensamhet undviks - tänk på samboavtal)
  • plugga vidare (tag det på allvar men 70% av universitetet är att skaffa vänner och kontakter, så det gör inget om det tar något år extra att klara av utbildningen, ha kul)
  • ha kul ( många dör tidigt i livet eller råkar ut för sjukdomar och andra hemskheter. Memento mori.)
  • gräv inte ned dig, be om hjälp tidigt

Något sånt kanske :sweat_smile:

Intressant råd att ge till en 18-åring.

Var väldigt försiktig med ovanstående, TS.

6 gillningar

Framförallt när man för 20 år sedan inte ens hade tänkt på Bitcoin. Tror det är större risk att Bitcoin är ersatt med något annat om 20 år som vi inte ens kan föreställa oss.

Så nej, spekulera inte i Bitcoin i hopp om att du ska bli rik om 20 år.

Till TS är mitt bästa råd att se rikedom utifrån pelarna pengar, tid och energi. Tiden får du inte tillbaka och energi har du förhoppnings överflöd utav. Gör roliga saker och prova på nytt. Har du tur kan du kapitalisera på något du tycker är roligt. Troligtvis kommer du inte bli rik på pengar närmaste 10-15 åren oavsett vad men du kan bli rik på erfarenhet och minnen.

Jobba på normalmycket och spara minst 10 % i globala aktieindexfonder. På sikt kommer du har en bra grund att stå på för ekonomisk trygghet.

Det är volatilt, men minskande Bitcoin Volatility Index - Charts vs Dollar & More

Och det kan vara intressant att se på de här siffrorna och fundera på om det är värt risken att ställa sig utanför, när man som 18 år har tiden på sin sida och kan välja högrisksinvesteringar.

Detta i kombination med att fler nationer, företag och personer i allt större utsträckning väljer att spara i bitcoin - en absolut knapp resurs som alltså kan ta slut.

Jag har inte facit, ingen annan här har facit. Läs på själv och var öppensinnad. Gå inte all in, men börja för all del månadsspara litet. En artikel/ ett öppet brev som jag tycker om: Dear Family, Dear Friends - A letter to all of you who still have no bitcoin. | dergigi.com

Nu vill inte jag göra detta till en Bitcoin-tråd men du är på tå tok för djupt “in the rabbit hole” om du inte begriper felet med att rekommendera Bitcoin till en 18-åring som frågar efter livsråd.

3 gillningar

Amen på det!

Till TS; Ja, du vågar stå utanför. Du kommer stå utanför hur många tursamma investeringar som helst under din livstid. Investeringar där du i efterhand tänker “attans att jag inte hoppade på tåget”. Det man dock lätt missar är att man inte uppmärksammar de tåg man struntade i att hoppa på och som kraschade istället. Rent statistiskt är dessa betydligt fler.

Gör inte investeringar utav rädsla att gå miste om något. Vill du ändå leka runt och spekulera rekommenderar jag att du lägget basen enligt fyra-hinkar-upplägget där du i sista hinken har utrymme för att leka runt.

Har du möjlighet att bo kvar hemma efter gymnasiet och jobba ett par år innan universitetet är det ett bra sätt att skapa en stabil grundplåt… Dvs att du lever som nu och sparar ca 90 procent av lönen… (Bygger på att föräldrarna tycker det är okej, men är ett “billigt” sätt för föräldrar som inte har x miljoner att hjälpa sina barn i starten på vuxenlivet…)

På två år sparar du då ihop ca 500K som du sen bara kan låta växa på börsen, medans du pluggar dina 5 år på universitetet… (Kan du fortsätta jobba under studietiden upp till fribeloppet och fortsätta spara är det också en bra ide då har du din första miljon till examen…)

Sen är det svårt att bli rik på lönearbete (även som konsult) så välj en studie inriktning som har en marknad för egenföretagare… Exempelvis har jag personligen gått från anställd till konsult inom IT vilket var ett bra lönelyft… Men det är som “produkt bolag” som dom livsförändrande pengarna finns…

Sen det vanliga, ät sunt, motionera och undvik rökning snus, alkohol etc och undvik onödiga risker som fallskärmshoppning och bergsbestigning så att du håller dig frisk! (Även om vi har det bra i Sverige är sjukpension inget bra karaktär val)

1 gillning

Sex profiler/kanaler att följa på youtube, som diskuterar och resonerar kring många av frågorna i trådstarten:

:point_right:t3: Dan martell

:point_right:t3: Ramit sethi

:point_right:t3: Bedros Keuilian

:point_right:t3: Alex hormozi

:point_right:t3: The Diary of a CEO

:point_right:t3: Minority mindset

Vågar utan överdrift påstå att mycket av essensen i hänvisningarna här ovan, kan bygga en grund för många år av välfärd för de flesta av oss alla.

Precis som @belm klokt skriver är det klokt att tänka på rikedom i termer av tid, energi och pengar. God studieteknik är ett sätt att under studentåren få mer tid och energi över (som du kan omvandla till pengar eller rikedom bortom pengar, t.ex. fritidsintressen, umgänge, etcetera).

Hade jag själv kunnat vrida tillbaka klockan och varit i din situation och haft universitetsåren framför mig hade jag redan nu satsat på att lära mig evidensbaserad studieteknik och sätta upp system och vanor för livslångt lärande.

Det är nog många studenter som inte vet hur man studerar på ett evidensbaserat effektivt sätt (där var jag själv inget undantag) vilket gör att övergången från gymnasiet till universitet för en del kan kännas tufft, p.g.a. att universitetet ställer helt andra krav på vad man ska lära sig inom en begränsad tid. Suboptimala studievanor som funkat på gymnasiet kan visa sig otillräckliga för universitetsstudier.

Om du inte redan har gjort det; gör dig själv en tjänst och lär dig evidensbaserade studietekniker. Du kommer då sannolikt att prestera bättre än majoriteten dina kursare, du kommer sannolikt ha mer tid över för annat än studierna och du kommer sannolikt att uppskatta dina år på universitetet mer och ha mer roligt under tiden.

Mina subjektiva allmänna råd om studieteknik och livslångt lärande:

1. Boken Make It Stick: The Science of Successful Learning är en riktig pärla. Boken går igenom vilka studietekniker som är effektiva och evidensbaserade, baserat forskningen inom kognitiv psykologi. Skulle vilja påstå att denna bok borde vara obligatorisk läsning för alla studenter.
  2. Använd dig av spaced repetition: Använd dig av flashcards med ökande tidsintervaller för att memorera mest effektivt. Anki är bra program för detta ändamål.
  3. Lär dig lite om produktivitet: Oavsett studieteknik kommer studieresultatet aldrig bli bra om man inte lyckas sätta av tid för studera fokuserat. Boken Deep Work av Cal Newport kan varmt rekommenderas.
  4. Bygg en second brain/privat interaktiv kunskapsdatabas: Det är lätt att bara fokusera på att klara tentan men det är slöseri att inte göra det man lärt sig tillgängligt för en själv i framtiden. Det är rekommenderat att skapa en privat dynamisk kunskapsdatabas som växer i takt med allt du lär dig (något du kommer att ha nytta av även efter studentåren). Här skulle jag rekommendera en metod som kallas för Zettelkasten/slipbox. Fördelen med denna metod är att man inte bygger ett statiskt arkiv utan att man länkar olika anteckningar med varandra och på så sätt kan generera nya idéer genom att koppla samman saker man tidigare lärt sig. Finns en bra bok om denna metod som varmt kan rekommenderas: How To Take Smart Notes (Sönke Ahrens). Vad gäller val av programvara för arkivet kan jag rekommendera Obsidian. Är även klokt att kombinera med ett referensbibliotek, då letandet efter referenser i efterhand är ett riktigt gissel och ett slukhål vad gäller tid. Kan rekommendera Zotero eller EndNote för detta ändamål.

Nu är inlägget redan för långt så låt mig avsluta med att säga:

Stort lycka till!