Första lönen som ungdom

Hej!
Är 16 år och har fått min första lön ca 12 000 mer eller mindre. Jag vill investera mina pengar på bästa sätt o då tänkte jag mig vända till forumet. Är endast 16 så har inga riktiga utgifter osv. Inget som behövs köpas eller spenderas förutom att investera, Skall jag öppna ett konto på t.ex Avanza o göra en portfölj, investera i något föremål med värde o glädje t.ex klocka. Var först inne på tanken på klocka då de både kan vara ögon godis o investering men börja med spekulera på annat. Tack i förväg för tips!

3 gillningar

Skulle nog säga att en “billig” klocka för 10-12tusen inte är en investering. Ett portfölj hos avanza låter som en smart idé. :ok_hand: Önskar jag hade vetat bättre när jag var 16-20 år och inte bränt varenda spänn på skit. :rofl:

9 gillningar

Imponerande ålder :slightly_smiling_face:

Jag önskar att jag hade ditt tänk för 30 år sedan :grinning:

Om det finns något som du verkligen vill ha, har användning och glädje av så köp det :slightly_smiling_face:

I annat fall investera ! Du får nog många kloka kvar i forumet här, men själv är jag ekonomisk analfabet.

Lycka till

Att köpa någon indexfond är sannolikt det bästa. Samtidigt är det bra att fokusera på vad du vill göra för pengarna. Om målet är att t.ex. köpa lägenhet efter avslutade längre studier så är indexfonder sannolikt bra. Det är normalt när man är yngre att kanske vilja resa, att köpa någon pryl eller liknande. Det blir konstigt att åsidosätta saker för att spara till varje pris.

2 gillningar

Som JesseX säger, upplev saker medans du kan, men om du inte känner för att backpacka genom världen så kanske en investering kan vara en bra start.

Om jag kunde ge mig själv som sextonåring ett par ekonomiska råd vore de:

1. Sätt av pengar till körkort. Nu.
  2. Öppna ett investeringssparkonto och börja bekanta dig med sparande i olika former. Börja med indexfonder, läs på t ex i Avanzas aktieskola och håll dig långt borta från handel i konstiga småbolag.
  3. Gör en plan och unna dig en del spenderande, men inte på klockor för ett par tusen utan snarare på resor, upplevelser och sådant som kan vara svårt att göra som vuxen med familj.
3 gillningar

Här är mitt tips.
1: Sätt 50% av pengarna hos lysa.se så sköter de dina investeringar och du kan göra annat.
2: Resterande 50% sparar du på ett separat konto (gärna med lite ränta) med målet att åka på en lång resa.

2 gillningar

Minst 50% in på Lysa eller Avanza Auto, resten till ett sparkonto. Vad ska du ha en klocka/armbandsur till? Har du ett behov av en sån pryl eller är det bara för att det ser “exklusivt” ut? Jag har inte burit klocka på 20 år minst, nu för tiden har man en telefon med klocka i fickan. har aldrig saknat ett armbandsur heller. Bara min personliga reflektion.

/

Är lysa någon typ av ai som sköter om mina pengar o investerar dem, eller är de än typ av ”sparsätt” men ränta?

Nej, det är ett gäng killar och tjejer med fina ekonomexamina som sitter hela dagarna och letar och förhandlar för att få fram de allra bredaste och billigaste global-, sverige- och räntefonderna som man sedan investerar i. Man har ett isk där och ställer bara in andelen aktiefonder kontra räntefonder och sedan puttrar det på.Låg kostnad, inga stora förändringar, prispress och slippa miljoner valmöjligheter med risken att bli lockad att hoppa fram och tillbaka mellan dyra förhoppningsfonder (host host Avanza).

2 gillningar

Bra sagt…Gör dock inte som jag ångrar vid 16+ och jobba nästan alla veckor som går.
Gör sånt som är kul också. Skaffa vänner för livet.

Sätt hälften av pengarna på ett sparkonto så du har en reserv att ta av om något akut dyker upp.
Använd resten till att lära dig nåt kul och nyttigt.

Böcker? Kurser? Onlinemedlemskap? Gruppaktivitet?

Indexfonder / Lysa tycker jag inte är ett bra förslag då det inte kommer ge dig några pengar med så ’lite’ investerat.

Köp gärna en klocka om du tycker det är kul, du har gott om tid att spara/investera ändå. Men, lura inte dig själv att tro att det är en investering, det är väldigt få klockor som behåller värdet och än färre där man kan förvänta sig värdestegring.

Nu vet vi inte om du har fått ett fast jobb med återkommande inkomst eller om det är en tillfällig engångsgrej. Men starten är nog ändå ungefär den samma.

1. Lägg undan en buffert för oförutsedda utgifter. Är man 16 och inte har några dyra ansvar att sköta kan den plötsliga utgiften faktiskt va nåt så kul som att en kompis frågar om man vill med till Australien. Eller att någon gammal släkting frågar om man vill köpa deras gamla bil till ett löjligt lågt pris. Väligt dålig livsinvestering att inte ha pengar till såna tillfällen.

2. Investera pengar i dig själv och dina intressen. Tex kurser, böcker, träffar eller medlemsskap i föreningar. Kan va träningsläger i en idrott, böcker om ditt yrke eller nåt annat du intresserar dig för, språkkurser, MC-kort och banträffar, fiskekort, musikinstrument, en nedgången bil du gör i ordning, mm. Egentligen vad som helst som gör det lättare för dig att utvecklas inom nåt. Att utveckla sig själv och lära känna andra med samma intressen är lönsamt hela livet.

3. Börja bygg en pengamaskin. Detta är pengar du i princip aldrig kommer ta ut igen. (Finns undantag). Men vars avkastning kommer bli en extra inkomst för all framtid. Ta för vana att alltid sätta av minst 10% av inkomsten i tex en indexfond. Känns löjligt i början när pengarna är små, men den extra inkomsten och nyttan av att kapitalet finns där kommer hela tiden öka.

För en del är detta en hobby och utvecklingspengarna går in under denna också. Man läser investeringsböcker, går på aktieträffar och försöker bygga en så stor pengamaskin som möjligt. Men det är bara en av många hobbies som är bra life investments.

Krypto. (Eller om du har kunskap inom någon annan marknad för digital valuta).

Bästa investeringarna jag gjorde som tonåring.

Lycka till :rocket:

Tycker du skaffar ett isk konto. Jag skulle vilja gå emot strömmen här lite och säga att du ska göra något kul utav det. Köp lite aktier i företag du gillar. Typ apple om du har det intresset eller Nvidia om du gillar datorer. Du kanske har perspektiv på livet och framtiden som andra äldre saknar som gör att du kan ha tta framtidens aktier.

Var inte rädd att sälja av dina aktier om du får möjligheten att göra något roligt i livet. Pengar är till för att spenderas när man är ung. När du blir äldre är det bästa som finns att det är lungt och tyst, och det är gratis.

En gång när jag var liten vann jag på en trisslott.
Rekommenderas.

3 gillningar

Investera i dig själv. Köp ett gymkort, gå en massa kurser, res, gå på konserter, lär dig något instrument, köp och läs böcker osv.

Anledningen till att jag tycker att du ska lägga pengarna på dig själv är för att om du tänker så här långsiktigt vid 16-års ålder så skulle jag tro att du kommer jobba dig fram till en plats i livet där 12k är kaffepengar rätt så snabbt.

1 gillning