Hej! Jag lyssnar på eran podd under tiden jag jobbar och jag älskar den. Jag är 19 år och har investerat i några år. Under den längsta tiden av mitt sparande har jag haft allt i Avanza då i fonder med höga avgifter och enskilda aktier (håller på och ändrar). Jag har öppnat ett lysa konto med 4 olika portföljer, buffert, en med 100% aktier, pension samt till framtida barn. Jag har lagt in ett litet kapital i varje av dessa hinkar och sen 200 per månad förutom bufferten där jag lägger 500. Dock känns det väldigt lite att månadsspara på detta sätt och jag hade kunnat investera mer per månad. Jag undrar om ni har några åsikter, tips eller annat jag kan tänka på under min långa investeringskarriär som ligger framför mig. Tack på förhand!
Mitt tips är att inte spara så mycket att du börjar kompromissa för mycket med livskvaliteten och dina övriga intressen och relationer.
I övrigt är mitt tips också att inte tänka eller engagera dig för mycket i sparandet.
Spara långsiktigt i en global indexfond eller lysa 100% aktier, kortsiktigt på sparkonto med ränta.
Det löser sig. Fokusera mer på din utveckling, utbildning och intjäningspotential.
För mig har ett automatiskt sparande med en summa jag klarar varje månad varit bra. Har haft 10% av min nettolön senaste året eller så. Tycker det är en skön psykologisk grej. Sparar överskottet också, men det automatiska har jag lovat mig själv att aldrig tumma på.
Fortsätt med det tråkiga sparandet du påbörjat, lek med aktier kommer bara bli mos iallafall.
Är det värt att ha öronmärkta pengar? Om du vill köpa en bostad och behöver 500’, men har 450’ i det stora sparandet och 50’ i pension och framtida barn, står du över då?
Sparande för framtida barn hade jag skippat, det räcker väl gott och väl att börja när ungen föds.
Jag håller med de tidigare svaren , men måste bara säga att jag blir så glad när en ung peron tänker som du:dollar:![]()
Kul att du redan sparar och investerar. Fortsätt ha med det! Se till att din öka månadspar med din inkomst. Det är en bra vana och jag håller med att det @Aktiv_Forvaltning säger.
Läs gärna “Die with Zero” om/när du tycker att du sparar för mycket.
Om du vill att din maximera dina investering så kanske det inte alltid är på aktier och fonder, utan på kurser och utbildningar. Titta gärna på denna youtube-klipp How I Would Invest $1000 If I Were In My 20s - YouTube