Rekommendation till unga vuxna

Hej.

Vad har ni kunniga för rekommendationer till unga vuxna som står inför start av arbetsliv mm när det gäller sparande. De har idag ett antal olika fonder via storbank som har “rullat” på och gett bra avkastning med tanke på åren som har gått. Men, hur ska man se på framtiden? Är det det klassiska, kör på med månadssparande minst 10% av nettolön? Hur tycker ni man ska placera framåt? Upplever idag att det finns väldigt mycket valmöjligheter i form av nischbanker, fondrobotar, mm som är säkert väldigt bra. Men valmöjligheter skapar också en viss oro, har man valt rätt för framtiden mm? Hur stämmer man av under resan att man ligger rätt placerad?

Tacksam för råd.

När jag gick från att vara student till att börja jobba heltid var jag väldigt noga med att inte låta mina utgifter springa iväg “bara för att jag fick en lön”. Har man en gång “ökat sin levnadsstandard” är det väldigt svårt att minska den, så om man kan skynda långsamt och lära sig vad man värdesätter har man mycket att vinna.

Det har gjort att jag och min fru idag har en sparkvot på drygt 30% (av nettoinkomst) men ändå lyckas spendera frikostigt på de grejer vi bryr oss mest om.

När det kommer till placeringar vore det tjänstefel att inte länka till:

och kanske mer specifikt:

Jag skulle tipsa om att man rannsakar sin investeringsstrategi varje gång man gör en större livsförändring.

• Ska gifta sig
  • Ska skaffa barn
  • Ska göra ett större köp

I övrigt bör din strategi klara sig utan att du stämmer av allt för mycket under resans gång :slight_smile:

1 gillning

Lev snål som bara den. Spara så mycket bara det går. Den är nu grunden till förmögenheten läggs. Kriga med indexfonder. Har en bekant som är 20 idag. Hon har 200K idag på Lysa. Tänk när hon blir 40. Även om hon inte sätter in en krona till så beräknas den bli runt 600K. Därför är det viktigt att börja spara tidigt. Sonen som blir 3 snart har 100K. Så han lär få en betydligt bättre start ekonomiskt jämfört med mig räknat vid 20 års ålder.

1 gillning