Strategi för sparande

Hej ! Jag har nyligen börjat följa era avsnitt gällande ekonomi och sparande och ofta handlar dom att spara för framtiden och då med en horisont på 20-30 år. Vad jag undrar är om ni har något avsnitt som berör ett tänkande gällande placeringa/sparande om man nu har fått en förmögenhet (i mit fall 8-10 miljoner) och är 60-år. Tänker närmast på risknivå, tillgångsslag mm.

Fundera på om det inte vore klokt att skänka en del pengar till folk som behöver pengarna mer än du.

Detta ger en god känsla i kroppen och låter dig sova mycket bättre om natten än om du ska oroa dig över risknivåer mm mm.

Du ska naturligtvis behålla en del pengar för din egen konsumtion. Dessa pengar ska du sätta in på banken och låta dem göra en överföring tex månadsvis till ditt konsumtionskonto. Enklare än så kan det inte vara.

Ge gärna bort lite om du känner för det, men bankkonto - på allvar?
Investera en del i högavkastande aktier som banker o investmentbolag, typ Investor o Lundberg. Lägg en del på 5 olika fonder som indexfonder och någon räntefond. En buffert och lite russelpengar på banken. Amortera ev. ner lån.

När det gäller att behålla/bevara kapital, och särskilt om du regelbundet ska ta ut av det, blir förutsättningarna lite annorlunda än när du håller på att spara med lång tidshorisont.

Nu blir volatilitet och s.k. “Sequence of return risk” ihop med enskilda ovanliga stora nedgångar dina främsta fiender.

Jag skulle rekommendera en väl diversierad portfölj både gällande tillgångsslag, geografi, osv.

Att sätta alla pengar på sparkonto är inte heller riskfritt med tanke på inflationsrisk.

Rika Tillsammans-portföljen eller en bred portfölj med global spridning och både aktier, långa räntor, Guld, kanske lite fastigheter och en relativt stor andel kortränta eller sparkonto (15-35%?) kan vara en bra utgångspunkt för dina funderingar.

Det är ändå så pass mycket att det kanske är värt att anlita en oberoende finansiell rådgivare?
Jan brukar tipsa om ett par stycken.

Jan kan du ge tipsen på oberoende finansiella rådgivare igen?

Mejla mig på janATrikatillsammans.se för att få info om de oberoende rådgivarna så gör jag en personlig introduktion också. Det brukar bli bäst så. ?