Börja spara till bostad

Tjena, gänget!

Jag är ny här och behöver lite tips gällande sparande/investeringar för kontantinsats till en bostad.

Jag har ännu inte slagit fast på någon specifik sparhorisont eftersom jag i nuläget studerar och behöver se över hur mycket jag kan spara.

Hur skulle ni tänka gällande sparande/investeringar för att få ihop kontantinsatsen? Bör jag spara pengarna på banken? placera pengarna i en fond etc? Finns det olika strategier beroende på sparhorisonten? Uppskattar alla tips.

1 gillning

Krasst tycker jag att rekommendationerna här lyder något så här:

År Sparkonto (%) Bred indexfond (%)
0-3 100 0
4 60 40
5 50 50
6 40 60
7 30 70
8 20 80
9 10 90
10+ 0 100

För varje år som du närmar dig uttag så sänker du mängden aktier med 10%.
Om det ska vara sparkonto för 4+ år kan diskuteras för en del kör räntor / aktier istället.

Utöver detta, se till att du alltid har en tillgänglig buffert för oförutsedda utgifter.

Spara och investera rätt och lätt 2024! | Kom-igång guide #99 (rikatillsammans.se)

3 gillningar

Aktier i tabellen = tillgångsslaget aktier och inte DIs nya aktie favorit.

Lättast är att välja en aktiefond istället för att köpa enskilda aktier. Gör detta genom att sortera fondutbudet på din bank så det visar aktiefonder, globala och sortera dem sedan på avgift och välj den billigaste.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag tänker att det inte enbart handlar om sparkvot och sparhorisont utan också om vilka summor och var i landet du bor. Det kan påverka risken du är villig att ta och hur lätt du kan täcka upp vid börsfall.

exempel:
En lägenhet för 200k eller 2M har 30k eller 300k i minsta kontantinsats. Är det 30k du ska spara ihop tycker jag personligen att du kan ta högre risk eftersom ett vanligt sommarjobb kan täcka upp vid en 50-procentig nedgång om du når 30k. Å andra sidan, är det 300k du behöver så får man nästan anta att du har en plan att nå dit, antingen genom redan undansatta pengar eller rejält med extratimmar där vid fritösen på Donken.

Men jag håller med @guldkant i stort. Men det vore lättare för oss att tipsa mer om vi visste om vi pratar med en gymnasist som kan bo kvar hos päronen några år extra om det kniper, eller om det är en sistaårare på universitetet som börjar få lite bostadspanik. :joy:

Men utan alla dessa svar: 50/50 mellan bankkonto (fasträntekonto) och bred global indexfond är ett ganska bra tips i lägen som ditt.

2 gillningar