Som nyseparerad, ensamstående med barn så undrar jag hur jag börjar jag spara i aktier/fonder som nybörjare? Jag har väldigt dålig koll, hur tar ni era beslut? Jag skulle vilja ha som mål att kunna köpa min första bostad om 2-3 år. Kan jag sprida mina första hundralappar/tusenlappar i olika indexfonder om jag vill spara intensivt 1-3 år och sedan plocka ut pengarna? Några tips?
Om du är ny på sparande (eller väldigt erfaren) kan jag varmt rekommendera att spara i en global indexfond, det är något som ofta nämns här.
DNB Global Indeks eller Länsförsäkringar Global Index är två riktigt bra alternativ att börja med.
Men om du sparar för att köpa en bostad inom 2–3 år är det viktigt att veta att pengarna kan både öka och minska i värde. Med en så kort tidshorisont finns risken att marknaden går ner precis när du behöver pengarna.
Om du däremot har en längre sparhorisont, säg 5+ år, då är indexfonder ett grymt val! Men om du vet att du kommer behöva pengarna snart, skulle jag rekommendera att ha det mesta på ett sparkonto och eventuellt lägga en mindre del i indexfonder, men bara så mycket som du är okej med att det kan svänga i värde.
Med så kort tidshorisont bör du lägga pengarna på sparkonto. Du kan välja en bank som ger ränta på pengarna. Se till att kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin.
En tumregel är att pengar på börsen kan halveras i värde på kort tid.
Börsen är förmodligen den bästa investeringen på lång sikt (10+ år). Men på kort sikt kan det svänga mycket både nedåt och uppåt.
Om du ändå vill prova på börsen så kan du ha en del av pengarna i någon indexfond.
En annan tumregel är att man inte ska ha mer pengar på börsen än att man kan sova gott om natten.
Jag brukar tänka såhär när hag ska ta belsut om var pengarna ska placeras.
Sparhorisont:
Buffert samt kortsiktigt sparande 0-3 år = 100% sparkonto.
4-9 år = 10% indexfonder per år i sparhorisont, resten på sparkonto eller räntefond. Alternativt 50% indexfond och 50% sparkonto/räntefond hela perioden.
Tack så jättemycket för era svar. Då har jag lite bättre koll.
Jag har “mellanlandat” i en sunkig hyresrätt men min tanke är att kunna köpa någon bostad så småningom. Ett alternativ är en hyresrätt av högre standard men då tar det också längre tid att spara pengar.
Hur som haver har ni gett mig lite bättre insikter i hur sparandet fungerar kortsiktigt/långsiktigt. Tack.
Ett tips som kanske vissa på forumet inte gillar är ju att du kan ta ett privatlån för att snabbt kunna få en insats till ett större bolån. Säg att du ska köpa en bostad för 2 MSEK. Då kan du spara ihop till 150k, ta ett privatlån på 150k och köpa bostaden relativt snabbt, sparar du 10k/mån i din hyresrätt så kan du få ihop till de där 15% mycket snabbare med ett privatlån, på bara 15 månader, enligt ovan exempel.
Men detta tips är bäst ifall du har ett tryggt arbete med inkomstförsäkring + inkomstförsäkring tid, så du har 80% av lönen i över ett år ifall du blir uppsagd. Då är riskerna minimala, enligt mig, speciellt om du är hyfsat eftertraktad på arbetsmarknaden och kan få nytt jobb inom 13-15 månader.
Du behöver inte spara ihop till hela insatsen, det är min poäng.
Tänk på att du bara kan låna din årslön multiplicerat med ungefär 5,5. Så har du 500k/år i din deklaration, taxerad inkomst, så kan du låna för 2,75 MSEK, t.ex.
Du kan också ta ett privatlån på 300k och köpa bostad idag för 2 MSEK, enligt mitt exempel ovan, men med högre risk, bara för att göra en poäng.
Tack för tipset. Det jag är rädd för med ett “extra lån” till kontantinsatsen är att räntorna blir väldigt höga? Men man kanske kan baka in ett lån i bolånet eller liknande.
Ja, oftast är privatlån dyrare än bolån. När du amorterat ner ditt bolån motsvarande privatlånet, så kan du förmodligen baka in privatlånet i bolånet för att få ner räntan på denna delen. Alternativt öka upp bolånet igen, använda dessa pengar för att amortera bort privatlånet.
Ger väl typ samma effekt kanske.
Alternativt amortera väldigt hårt på privatlånet för att få bort det så snabbt som möjligt, det lär säkert vara det bästa alternativet, om du inte vill vänta och spara ihop hela kontantinsatsen själv.
OM du räknar med att köpa en bostad om högst 5 år brukar rådet vara att inte ha dom pengarna på aktiemarknaden alls.
Pengar på aktiemarknaden i ex breda billiga indexfonder ökar typiskt bra i genomsnitt över lång tid men aktiemarknaden kan dyka till halva värdet och ligga där några år. Ibland flera gånger på kort tid ex år 2000 och år 2008 Inte bra om du behöver pengarna vid ett visst tillfälle.
Spara istället i en nischbank på nätet med bra ränta och insättningsgaranti. (upp till 1 Miljon per bank)
Just nu går det att få ca 3% ränta med fria uttag. Ännu lite mer om du binder pengarna en period.
Då har du ungefär värdesäkrat pengarna om inflationen är 2%. Någon netto avkastningen får du typiskt inte tyvärr.
Välj en bank som har bra betyg med nöjda kunder.
Enda banken jag skulle våga ha mer än en miljon på är SBAB eftersom den är statlig. Tyvärr lite sämre ränta där.
Om du sparar delar av pengarna med längre horisont >>5 år och kan tåla halverat värde några år är aktiemarknaden sparat på ett ISK konto bäst.
Ger typiskt i långa loppet klart bättre avkastningen mot bankkontot. Kanske 4% årligen upp med ISK skatter och inflationen avdragen. Då ökar pengarna ofta i värde med 50% på 10 år.