Jag har snart strax över miljonen på banken efter vinst. Vart ska jag sätta dem för att de ska växa? Är det nån annan som lyckats få ihop pengar så här utan att känna sig ett endaste dugg som nån miljonär? Har inga lån kvar dessutom, kommer jag få skattesmäll på deklarationen vareviga år framöver? Vågar jag gå ner och jobba halvtid eller bör man ha ännu mer sparat innan man växlar ner arbetslivet? Tar det tid att fatta att man inte är en fattiglapp längre? Man hör ju om skräckexempel lätt fånget och lätt förgånget. Jag vill inte förlora mina pengar. Har ganska stort renoveringsbehov av bostaden tyvärr.
Det kommer nog komma många här i tåden som ger mer utförliga råd.
Men om jag var i din situation så skulle jag väntat med att gå ned till jobbet och gå ned i deltid oavsätt mäng pengar. Låt det istället sjunka in och så kan du bestämma dig när pengarna har hanterats.
Bättre att inte göra väldigt drastiska ändringar.
Rent generellt vad gäller pengarna beror det såklart på en massa saker, så som ålder, utgifter osv.
Men eftersom du har ett verkligt renoverinsbehov så kan du ju börja kolla på det så smått.
Vill bara understryka här att du ska vara försiktig med dina pengar så att, som du själv skriver, de inte blir lätt fånget och lätt förgånget.
Ett sätt är att du gör upp en budget för renoveringarna där du utgår från att du inte hade haft pengarna. Så ser du hur det skulle se ut och sedan kan pengarna vara mer som ett stöd vid sidan.
Vill bara återupprepa att du inte behöver ta några snabba beslut.
Steg ett är att lägga pengarna på ett vanligt sparkonto utan inlåsning med ränta (2.5% - 3.5% just nu).
Där är de skyddade av inlåningsgarantin (upp till 1 050 000 kr) och påverkas inte av börsen eller annat.
Tack för svar. Min egna bank sa att jag kommer ha 2.25% ränta på oengarna tills jag bestämmer vad jag vill göra med dem. Känns som att man kanske skulle kunna få mer om jag kollade föera banker men eftersom jag inte själv ens kan ta in allt kanske det ska vara så ett tag nu då. Min bankkontakt ville även ha in mig på ett möte, det förstår jag ju. Hon pratade om fonder. Jag själv satt bara där med telefonen och tänkte, det här händer inte.
Instinktivt känns det som att pengarna borde investeras i en fastighet men eftersom jag har så mycket att renovera på min befintliga vågar jag inte skaffa mig mer problem heller.
Dom vill naturligtvis få dig att välja de fonder som banken tjänar mest på. Gå inte på det.
Jag såg detta svaret på en fråga som handlade om hur personen skulle hantera pengar från ett arv.
Svaret verkar innehålla länkar som du säkert kan få nytta av.
Kanske speciellt länk nummer 2 med tips.
Det är lätt att skaffa ett nytt bankkonto i SBAB eller SANTANDER eller annan nätbank med insättningsgaranti med 3,5 till 3,7 % ränta. Gör det. Ex starta kontot på nätet och prova att föra över en slant på test.
Det händer sen att man måste gå fysiskt till sin storbanks kontor för att få till den stora överföringen om den inte går att göra på nätet.
Swisha mig. ![]()
Nä skämt åsido. Du kan ju ha 50% på bankkonto och 50% i billig global indexfond så har du gjort 50% rätt vad som än sker. ![]()
Köpa en fastighet då? Hyra ut på sommaren nåt med sjötomt? Ger inte det mer pengar tror ni?
Du kan ju få 4,20% bundet i tre månader redan nu, och förmodligen mer om 5-6 dagar, när Riksbanken åter höjer styrräntan, så jag rekommenderar det medan du funderar. Det är ganska bra betalt för att vara helt riskfritt.
En miljon är mycket pengar, samtidigt räcker det bara till en ganska medioker BMW. Mitt förslag är att du gör en plan - kortsiktiga behov (t.ex renovera bostaden innan det blir akut) och långsiktigt sparande (t.ex drömresa, pension). Historiskt har en global indexfond med låg avgift alltid vunnit mot bankkonto.
Kan vara bra att redan nu sätta in pengarna du ska betala i skatt på ditt skattekonto.
Alla har vi olika definition av vad som är en medioker bil ![]()
Härlig känsla att vara miljonär!
Du har fått bra svar på frågan vad du kortsiktigt bör göra med dina pengar. Jag tycker också det är värt att öppna ett sparkonto hos exempelvis SBAB. Har du en överföringsgräns på internetbanken kan föra över pengarna i ett par omgångar. Det är trots allt 10 - 20 000 kronor du kan få extra i ränta per år jämfört med din vanliga bank. Kontot du väljer tycker jag ska vara utan bindningstid och med fria uttag till att börja med.
Om du ska ta mötet på banken, lyssna på deras tips och råd för hur du ska investera. Fråga om indexfonder. Men köp inte deras upplägg rakt av, det finns billigare och bättre sätt att investera i samma typ av fonder som de vill erbjuda dig.
Ur ett lite bredare perspektiv så tolkar jag din fråga och vissa av dina svar som att en större mängd pengar och investeringar är nytt för dig, och att du kanske upplever det lite obehagligt? Precis som andra skrivit skulle jag därför ta det lugnt nu i början och helt enkelt fortsätta spara som du verkar ha gjort hittills. Sätt in pengarna på det där sparkontot dock, det ger dig ju en extra månadslön eller två varje år tills du eventuellt vill göra något annat med pengarna.
Om inte alla pengarna går åt till att renovera huset skulle jag läsa på lite här på RikaTillsammans om indexfonder och långsiktigt sparande. Om du vill får du gärna återkomma med din ungefärliga ålder, vad du tjänar och hur mycket du har över efter kostnader en vanlig månad, då är det lättare att hjälpa till. Beroende på din ålder vore det också relevant att förstå om du har har fått tjänstepension hittills under ditt arbetsliv.
Du kommer behöva betala 30% skatt på räntan du tjänar in på pengarna, i övrigt har du ingen skattesmäll att vänta på just de här pengarna så vitt jag kan bedöma.
Finns en massa info på detta forum om indexfonder etc . Jag använder AVANZA bank på nätet för att handla med värdepapper. På detta forum brukar man rekommendera Indexfonder för hela världen med låg avgift härad max 0,2 % årligen för placeringar på längre tid (man inte behöver övervaka hela tiden. Rådet brukar vara att ligga kvar i upp och nedgång). Dom följer allmänna utvecklingen på aktiemarknaden totalt nära genom stor bredd.
Sen kan man tycka en massa om att det är väl mycket USA (just nu i alla fall) i globala index men det är en annan historia.
Ta Santander Spar+ om du kan vänta en månad på att få ut pengarna, annars Nordiska. Dessa två har haft bäst ränta över tid.
Att hyra ut en fastighet kan ge en stabil inkomst, men innebär också mer jobb än de flesta tror. Om du är specialintresserad av hantverkssysslor och den administration uthyrningen för med sig kan det vara en god idé, men för oss andra är det nog mer jobb än det är värt.
Folk som köper fastigheter och hyr ut, gör ju i de flesta fall detta för att få en bra riskspridning.
Till exempel folk äger aktier, fonder, skog, fastigheter för att klara olika typer av svängningar i samhället.
Om man tar alla sin sparpengar och lägger på en fastighet för uthyrning så anser jag att man inte har så värst bra riskspridning.