Vad skulle ni göra? önskar investeringstips

Hej,

Jag har sparat ungefär en halv miljon i ett fasträntekonto med 4.25% avkastning förra året. Nu kommer pengarna snart att frigöras och jag undrar vad jag ska göra med dem. Räntan förväntas sjunka och jag är inte särskilt förtjust i att ha kvar pengar på ett bankkonto när inflationen är hög.

Jag har också lika mycket investerat i fonder och aktier, men är osäker på om jag ska lägga dessa sparande dit eller om jag vågar satsa på något annat, som att köpa en lägenhet och hyra ut den. Isåfall ska det vara en äganderätt och jag behöver ta mer lån…

1 gillning

Jag har noll sug efter att krångla till det eller behöva vara aktiv och lekar hyresvärd. Jag investerar i fonder, det är så jag får passiv inkomst och ökar min förmögenhet. Jag har inte ens tid till saker jag VILL göra, och det utan att hålla koll på hyresgäster.

4 gillningar

Håller med. Däremot kan det vara klokt att sprida ut det på olika investeringar, tänker jag. Dessutom har jag barn, fortfarande små, men det kan hjälpa till när de vill flytta ut? Vi bor i Stockholm och det var inte lätt att lösa bostadssituationen för oss.

1 gillning

Jag skulle rekommendera att börja kolla här:

Allt beror nämligen lite på vad målet med ditt sparande är och framförallt sparhorisonten.

Även denna kan vara kul om du vill ha mer kött på benen:

1 gillning

Så du verkar ha 50% av ditt kapital i sparkonto och 50% i fonder/aktier.

Det är en bra start.

Du skulle kunna öka risken beroende på ålder och risktolerans.

Ta en funderare på hur mycket du vill ha i buffert och kortsiktigt sparande. Det ska vara på sparkonto. Resterande kan placeras i fonder/aktier.

Jag personligen har 20% i sparkonto och 80% i aktier (indexfonder). Jag är i 30 års åldern.

Lycka till

1 gillning

Räcker det inte att sprida ut det på flera tusen företag?

En lägenhet i Stockholm gör att det lätt blir halva förmögenheter i en enda lägenhet… Tvärtom mot att srida risken, tycker jag.

Visst kan det hjälpa barnen när de ska flytta ut men: ska du vräka hyresgästen när det är dags? Kommer barnen vilja bo i lägenheten (hur ska de dela på den?)? Kommer de ha råd att betala hyran för den?

Jag ser framför mig att jag antingen lånar ut, skänker, eller en blandning, del av kontantinsats till lägenhet till mina barn när det är dags. Har du någon halv miljon över idag kommer ditt kapital räcka till detta också, särskilt om du kan låta de ligga investerat några år tills dess.

1 gillning