Investera om till barnen

Jag har sparat i aktier till barnen i 9 år och de har gått väldigt bra.
Likaså fonder sedan de var små. Barnen är 20 och 15 och jag känner
att det kanske är dags att sälja av och säkra pengarna litegrann och
investera i ett annat sparande. Tänker att 20-åringen kanske inom
några år kommer i ett läge det är dags för lgh. Så det är väl bara att
skatta av innehavet tänker jag… Hur hade ni investerat på nytt?
Tacksam för pepp och tips!

Först och främst tycker jag att det är en dialog du får föra med barnet innan du gör ett val, barnet kanske inte vill köpa en lägenhet inom kort utan istället hyra? Plugga vidare på annan ort osv.
Då kunde pengarna lika gärna fortsätta växa i den form det redan är investerat.

Ibland kan det ändå vara värt att flytta ett sparande från en aktie- & fonddepå och betala skatten och sedan investera det på ett ISK igen, där kan du använda Jans kalkylator där du kan få en uträkning på vad som är värt att göra i eran situation.

Beror helt på vad sparhorisonten är på det nya sparandet. Därav en dialog med dina barn om vad dom vill göra med pengarna och därefter välja investering.
Men när ni väl har kommit fram till tidshorisonten så funkar tumregeln: ”Investera 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna” perfekt!:ok_hand:t2:

Tack för svar. Jag blir osäker på om jag ställer in rätt i kalkylatorn. Jag har ett anskaffningsvärde på 96 000 och värde idag på 144 000. Så obeskattade vinst blir 48 000. På Beräknad genomsnittlig avkastning - fyller jag i vad jag själv tror där, beroende på var jag sätter pengarna om jag säljer av fonderna? Likaså stadslåneräntan - ska jag låta den stå på 1?

Kanske inte besvarar din fråga, men personligen hade jag inte hjälpt barnen med bostad (eller annat heller egentligen) om det inte vore absolut nödvändigt. Jag hade hellre låtit dem flytta till en studentkorridor och bygga sina egna finansiella muskler, låtit pengarna ligga kvar och växa.

Jag hade låtit pengarna ligga kvar i samma investering tills det är dags för barnet att köpa lägenhet.

1 gillning

Hade ni låtit ligga kvar trots att det är en aktieportfölj? Tänker att det kan ju dyka upp ett behov om 4-5 år att behöva pengarna och då vet ju ingen hur kurserna gått.

Ni tycker inte att jag ska skatta av aktier och fonder heller? Tyvärr ligger fonderna i depå på SEB och det är följande fonder. Vad säger ni om dem? Inte jättekul va… Sälja, skatta av och flytta till Avanza? Och vad tipsar ni om att köpa isåfall?

SEB Hållbar blandfond Sverige
SEB Hållbarhetsfond Världen
SEB Strategi Balanserad LUX
SEB Sustainable High Yield Fund Lux
SEB Hållbar Sverige indexnära

På avkastningen får du sätta den genomsnittliga avkastningen på börsen som är på 8% historiskt.

Något annat kan vi inte ta hänsyn till.

Låt statslåneräntan stå kvar på 1.

Enligt tabellen så får jag det till att du ska flytta pengarna till ett ISK, då kan du investera enligt Nybörjarportföljen med den fördelningen aktier/räntor som din sparhorisont passar för.
Om du följer tumregeln: ”Investera 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna” så får du en balanserad portfölj mot sparhorisonten.

Skulle den vara så att sparhorisonten ändras med tiden så kan du justera innehaven därefter!