Jag har sparat till min dotter sedan hon föddes 2010. I början en femtiolapp i månaden (då student och ensamstående). Nu sparar jag 300 i månaden och innehavet är idag värt 200 000 sek. 100% är placerat i LF Sverige index (bytte för ett par år sedan, hade tidigare swedbank robur ny teknik). Nu är det dock inte många år kvar tills pengarna ska tas ut (säg 5-6 år, hon kommer inte få allt på 18årsdagen såklart). Det ligger dock i mitt namn.
Är det dags att sänka risken för delar eller hela innehavet? Jag vill skydda pengarna men förstår ju att viss risk måste tas om det ska bli tal om ytterligare någon värdeutveckling. Hur hade ni tänkt om ni var i samma situation?
Är tanken att barnet så smångom ska ta över portföljen investerad eller ska barnet få pengarna i likvida medel, alltså oinvesterade?
Vår plan med vårat barnspar är 100% aktier (globalt) fram tills 16-17 årsåldern. Därefter minska ner till en 50/50-portfölj där räntedelen innebär sparkonto och pengar som kan användas för t.ex körkort och sådana kostnader.
Vi kommer äga portföljen fram tills barnet åtminstone flyttat hemifrån och ska köpa bostad. Först då kan det bli aktuellt att barnet tar över portföljen. Då i en 50/50-fördelning förmodligen. Sen får han bestämma själv om den ska skruvas upp i risk eller ner beroende på planerna just då.
Däremot skulle jag föreslå att ni investerar bredare än bara en svensk fond. Förslagsvis 80% global indexfond och 20% svensk indexfond.
Jag försöker bli klok på detta med risk innan uttag. Hur har ni resonerat kring att sänka risken först ett till två år innan pengarna behövs så att säga? Jag vill också gärna köra på 100/0 mrn oroar mig att det blir ett börsras ett eller ett par år innan pengarna behövs.
Jag har inte ens tänkt tanken på att hon kan ta över pengarna i investerad form - går det alltså? Att flytta över hela ISK-kontot till henne när det blir dags? Eller menar du att jag först säljer av innehavet, för över totalen och ser till att hon köper in sig i någon indexfond?
Men det är en bra tanke att iaf fördela om och inte ha alla ägg i en Sverigekorg. Måste få tummarna ur och fixa det som ett första steg iaf!
Samma här. Har inte oroat mig så mycket innan men nu känns det som att det är så mycket pengar och så nära i tid liksom. Fast 5 år är kanske inte jättenära, allt är ju relativt
Har vi något avsnitt om bara räntefonder? Tanken slog mig efter det avsnittet att jag borde dra ner på aktieindexfond (men sen är jag rädd för att jag inte fattar vad jag håller på med om jag ska placera i räntefonder )
Vi sparar till två barn och tanken är att de får portföljen med 100% aktiefonder när de är 18. Portföljerna står i mitt namn idag men skriver över portföljen på barnen så det blir deras till 100%.
Dock kommer vi föräldrar bedömma att våra barn är i lämplig situation i livet för att få tillgång till portföljerna. Dvs att de inte hamnat snett i livet just då.
När de fått portföljen får de själva plocka ut pengar om och när de behöver. Fortsätta låta dem vara investerade eller inte osv.