Sparhorisont: problem och misstag kring att utgå från en tidshorisont | Om händelsehorisont och risk

Risk är svårt.

När den internationella organisationen Society for Risk Analysis grundades 1980 var en av deras första uppgifter ta fram en tydlig definition av vad “risk” innebär. Efter fyra års arbete var deras slutsats att det inte gick. Istället rekommenderade dem att varje gång någon använde termen “risk” skulle de även förklara vad de “risk” innebär i det specifika fallet i syfte att undvika missförstånd. För att citera Kaplan:

Theorem 1: 50% of the problems in the world result from people using the same words with different meanings.
Theorem 2: The other 50% comes from people using diffrent words with the same meaning.

I denna text kommer jag använda begreppet “risk” som ett sätt att beskriva sannolikheten för att bli begränsad från att leva de liv jag önskar att leva.

Gällande problem så så vill jag här beskriva dem som något som hindrar oss från att nå ett mål, varpå mål är ett annat kaninhål vi kan dyka ner i vid ett annat tillfälle. Genom att byta mål kan jag således bli av med de problem som tidigare hindrade mig. Om mitt mål är att springa en slinga på 10km men där slingan är avspärrad efter 7km, kan jag antingen välja att 7km blev det nya målet, eller välja den längre slingan på 12km istället, varpå avspärrningen på 10km spåret inte längre är ett problem.

Nu till själva ämnet - Sparhorisont:

Jag upplever att en av de absolut vanligast faktorerna som människor väljer att basera sina investeringsbeslut på är sparhorisont. Där desto längre sparhorisont innebär säkrare positivt utfall. Baserat på det allokeras sedan till mer volatila tillgångar. Jag ser dock flera faror med detta som jag avser att diskutera i den här tråden.

Ett misstag som jag ser är den heuristik som Tversky och Kahneman beskrev som “Availability”. Efter som att “risk” i sig är svårdefinierat blir även mätning av det svårt. Däremot så är det lättare att räkna historisk standardavikelse, volatilitet och årtal. Denna enkelhet kan upplevas som förförisk och locka till att mäta dessa och kalla det för “risk”. För att citera Einstein (?):

Everything that can be counted doesn’t always count, and everything that counts cannot always be counted.

Jonna Bornemark, professor vid Södertörns högskola, har även skrivit en spännande bok på ämnet:

För att återkoppla till min egen definition av “risk” i den här texten - sannolikheten för att bli begränsad från att leva det liv jag önskar att leva - så vill jag nu titta på sparhorisont ur perspektivet som riskhantering.

Inte sällan upplever jag att jag finner mig i samtal med småsparare som investerar i exempelvis små förhoppningsbolag på tips från en aktiekunning “kompis”. När aktien sen faller backar de upp det hela med:

“Jag är långsiktig så det gör inget”

Här är kanske min mest självklara poäng:

Ett dåligt beslut blir inte bättre bara för att du håller fast vid det.

Här upplever jag att det kanske kan finnas ett utbildingsbehov. En lång sparhorisont gör inte en dålig investering automatisk bättre. Utan kan i vissa fall öka risken, så som jag definierat ovan, jämfört med en kortare sparhorisont. Någon påstås även ha sagt:

“Lång sikt är summan av flera kort sikt.”

Avsnitt 254 gör sig påmint:

Så långt tror jag att de flesta håller med. Det jag nu vill ifrågasätta har att göra med händelsehorisonter och planens tyranni.

Börsen beskrivs ofta som slumpmässig. Det upplever jag som en förenkling som kan vara hjälpsam när man har ont om tid att förklara, men som ändå inte är hel sann. Jag skulle snarare beskriva börsen som ett komplext system där flera faktorer, variabler, relationer och ramar är sammanvävda men frånskiljda, differentierade men integrerade, som påverkar varandra i en konstant dynamisk växelverkan, ibland på gränsen till kaos. Här existera orsakssamband men de är utan beräkningsbar förutsägbarhet, dvs det är först i efterhand som de går att blottlägga.

Vad detta innebär för oss är att en typ av investering som rätt en period inte nödvändigtvis är rätt i en annan. Det blir särskilt uppenbart när man kombinera flera komplexa system som börsen, människan och den värld båda existerar i.

Om vi är i en domän där vi inte kan förutse och planera vad som kommer vara rätt agerande i framtiden så måste vi välja verktyg som klarar av denna oförutsägbara förändring och komplexitet. Precis som Taleb beskriver om skillnaden mellan Mediocerstan och Extremistan så måste vi välja rätt metoder baserat på vilken domän vi befinner oss i. Många av oss är dock inte övade i att hantera komplexitet på samma sätt som vi behärskar våra traditionella, mätbara och linjära verktyg. Vi faller lätt tillbaka på att använda de verktyg som vi behärskar och upplever oss trygga, verktyg och metoder som kan optimeras och effektiviseras, och blundar för vilken verklighet det ska tillämpas inom.

“Vi väljer verktyg från Mediocerstan för att lösa problem i Extremistan”.

Jag vill argumentera för att sparhorisont är ett traditionellt, mätbart och linjärt verktyg i en ickelinjär värld. Att på förhand bestämma sig att de pengar man sparar (om vi begränsar oss inledningsvis till ett sparande utanför pensionssystemet) inte kommer behöva användas förens om exempelvis 30år är att planera långt förbi händelsehorisonten, vilket i denna text ska läsas som det tillfället i framtiden där de potentiella utfallen är fler än vad som kan planeras för, där mängden divergenta punkter är för många och där verkligheten och planen med största sannolikhet kommer avvika från varandra.

Mycket kan hända på 30år. Negativa händelser kan bland annat röra sig om skada, sjukdom, skiljsmässa eller arbetslöshet. Alla dessa kan förändra vår 30åriga sparhorisont till en sparhorisont på 30min. Detsamma kan gälla med positiva händelser som att vårt drömboende kommer ut på marknaden eller att andra möjligheter för att leva vårt drömliv uppenbarar sig varpå vår sparhorisont kan bli 0. Har man inte beaktat den risk varje enskilt år innebär kan detta innebära att något av ovan sker ett år då ens kapital har en kraftigt negativ utveckling. Denna tråd gör sig påmind:

Alltså, sparhorisont lurar oss att vi är säkra inför att livet tar en negativ riktning där buffertsparande inte räcker till samtidigt som kapitalet har en kraftigt negativ utveckling. I något avsnitt lyftes även sequence of return risk som ett exempel på detta vill jag minnas. Samtidigt så ser vi att om pengar är till för att kunna ge oss det liv vi önskar, varför ska vi vara lojala mot planen, och fastna i planens tyranni, med en 30års sparhorisont om vi kan få möjlighet att nå våra mål tidigare, då behöver också vår sparhorisont förändras, förhoppningsvis har vi investerat för att kunna ta vara på dessa möjligheter och inte investerat så att vi begränsat oss själva från att ta möjligheten när den uppenbara sig.

Är sparhorisont oviktigt? Absolut inte. Men det är definitivt ingen helig graal som garanterar det liv vi önskar att leva. Sammanfattningsvis är min poäng:

Vi kan inte på förhand veta när vi kommer behöva pengarna, oavsett om anledningen påverkar oss negativt eller positivt, och bör därför välja en investeringsstrategi som inte förlitar sig på en förutbestämd, statisk, sparhorisont - då denna snabbt kan förändras.

Jag vill avsluta detta inlägg här, inte för att ämnet är uttömt utan snarare för att inlägget är långt nog och för att jag vill få diskussionen att stanna kvar i problemet innan vi tittar på alternativa lösningar - inklusive deras neckdelar och begränsningar.

Kan mycket väl ha fintat bort mig själv någonstans i texten så berätta gärna vad jag har fel om.

36 gillningar

Tack @Jonathan.S , mycket intressant som alltid!

Jag bara sparar / investerar det jag kan utan något egentligt mål. Jag är tämligen övertygad om att målet kommer av sigsjälvt förr eller senare :rofl:

8 gillningar

Vet inte om jag missuppfattat, för jag tyckte texten var aningen svårsmält och komplex.

Men som jag ser det är det framförallt två saker som jag tänker på utifrån min egen situation som exempel.

Om jag utgår från mig själv i frågan, så är egentligen sparhorisonten livslång. Med det menar jag att målet är att jobba till pensionen, vilket kommer göra att jag får en pension, jag skulle överleva på. Jag tror därför att mitt sparande är tämligen överflödigt, men detta handlar snarare för mig själv att leva en ansvarsfull livsstil. Vad menar jag då med det?

Jo, att jag som människa behöver ganska lite för att vara nöjd. Tak över huvudet, mat på bordet, kläder på kroppen, ett arbete att gå till och att vara fri från ekonomisk stress.

Eftersom då jag har kortsiktigt sparande och långsiktigt sparande men ändå vill jobba till pension, ser jag pengarna som en möjlighet i framtiden för diverse saker. En pöl där jag kan ta pengar om jag behöver och vill. Det spelar då mindre roll när, om, hur mycket, eller varför jag tar pengar.

Har jag ett mål med mitt sparande? Egentligen inte men fick hitta på ett mål som gav sparandet en mening.

Hur är då detta relevant tycker jag? Jo, för att om jag har ett livslångt mål, utan en plan för att spendera pengarna, så spelar sparhorisonten, uttagstrategier, eller att maximera varenda krona med mera mindre roll.

Jag ser endast pengarna som trygghet, ansvar och framtida möjligheter.

Därför kommer jag nog alltid, som jag tycker just nu, att investera i det jag känner för, vilket just nu ser ut som 100% aktiefonder. Livslång sparhorisont eliminerar rädslan för att förlora en del av pengarna för egen del.

Tänkvärd text @Jonathan.S

8 gillningar

Tänkvärt inlägg, och jag håller fullständigt med. Det är därför jag inte förmått mig själv till att investera i 100% aktier, trots “lång sparhorisont”.

8 gillningar

Lustigt, jag tänker på samma sätt fast omvänt. Det är därför jag kör 100% aktier utöver bufferten

7 gillningar

Om det bara i efterhand går att identifiera kausala samband så skulle jag vilja påstå att det är slumpmässigt. Om det inte går att bygga modeller som beskriver framtida utveckling med kausala förhållanden. Då är det slumpmässigt och man får helt enkelt agera som om det är slumpmässigt.

Detta stämmer ju inte om det förra stycket stämmer. Om det inte går att modellera kausala samband (modellera framtiden). Då är det meningslöst att agera olika i olika tider baserat på en modell…

Alltså det går inte att skilja ut vilken tid det kommer vara from nu och framåt så spelar det ju ingen roll att olika tider ger olika resultat. Eftersom ingen modell kunde visa vilken tid som är den kommande från nu.

Det verkar som du försöker argumentera för att man just ska agera olika i olika tider. Sen säger du ju att det inte går?

6 gillningar

Är inte det viktiga egentligen att ta ett beslut som man är bekväm och nöjd med. Baserat på det man vet vid tillfället… Ex, jag vet att pengar på bank är en förlust-affär. Därför måste jag investera.
Utfallet kan jag inte förutse. Om jag måste ta ut vid förlust, så är det så och inget att lipa över. Jag tog ett bra beslut, och det får räcka.

Jag föreslår, skriv ner de beslut ni tar i en logg inkl hur beslutet motiverades. Då är det enklare att i efterhand förstå varför du gjorde som du gjorde.

1 gillning

Tack för att du ifrågasätter! Fortsätt gärna och förklara på vilket sätt jag har fel i mitt resonemang så kanske någon ny insikt kan uppstå.

Medveten om att jag också kan ha missförstått dig, vilket jag absolut kan ha gjort, så tänker jag så här:

Komplexa system går inte att förutse, även om orsakssamband existerar. Rätta mig gärna om jag har fel. Men här tänker jag på de kombinatoriska explosioner som uppstår.

Med bara fyra variabler så har vi sex stycken relationer mellan dessa, och 276 möjliga kombinationer mellan variablerna. Exempelvis:

image
(Björklund, 2023)

Har vi däremot 10 variabler, så har vi 45 relationer mellan dessa, och ca 44 000 000 000 000 möjliga kombinationer. Exempelvis:

image
(Björklund, 2023)

Beroende på vilka variabler som är aktuella i varje given situation skapar en förändring i de variabler de har relationer som i sin tur skapar förändring i nästa. Den totala förändringen som sker är svår, jag skulle påstå omöjlig, att helt förutse. Vi kan inte förutse exakt vilka variabler som kommer vara aktuella och vilka relationer som kommer påverka vilka variabler på vilket sätt - men i efterhand kan “backtracka” och se att jag det ena hända pga av det andra som i sin tur skedde pga av det tredje osv. Eller tänker helt fel här?

Vet inte om jag kanske inte riktigt förstår så pass väl som jag skulle önska. Det jag tänker på är att det alltid finns problem med modeller och kartor då de endast är förenklingar av verkligheten och ingen spegler verkligheten perfekt osv osv, du har hört det förut. En till fara tror jag blir att dela in vårt agerande i olika taxonomier, vattentäta skott, vilket jag inte tror är det du säger. Men jag argumentera absolut för att en relevant förändring i förutsättningar har en påverkan på oss och vårt beslut. Exempelvis om min sparhorisont precis gick från 20år till 20h för att en familjemedlem var med om en trafikolycka.

Om jag förstår din kritik rätt så tycker jag att den är helt rätt. Efter som att det inte går att visa vilken tid som är den kommande från nu kan jag inte på förhand bestämma att pengar inte kommer behövas på 30år.

Jag tror att det är jag som otydlig. Verkligen. Ber om ursäkt för det. Om jag gör ett försök till att omformulera så skulle jag nog förklara det som att:

Vi kan inte förutse vilken förändring som kommer att ske i framtiden, men att vi kan behöva anpassa oss till den när den är ett faktum.

Exempelvis personliga förändringar som påverkar sparhorisonten. Varpå jag tror att sparhorisont är en dålig, om än allmänt accepterad, måttstock för att ta investeringsbeslut.

Sen blir frågan i nästa steg, som jag vill utforska efter ytterligare ifrågasättande, vilka strategier, måttstockar eller perspektiv som kan visa sig hjälpsamma istället.

Stort tack för allas tankar, uppskattar särskilt ifrågasättandet!

3 gillningar

Jag läser inlägget som att ens sparhorisont egentligen är mellan noll och någonting, där ”någonting” är den tidpunkt vi vanligen anger som sparhorisont, som egentligen är ”maximal sparhorisont”. Sannolikheten för att vår sparhorisont i praktiken blir kortare än ”någonting” avtar ju kortare horisonten blir. Sannolikheten för att sparhorisonten blir ”noll” är väldigt låg men inte obefintlig. Utifrån att vi designar risknivån i vårt sparande efter tänkt sparhorisont så bör risken anpassas för något kortare tid än ”någonting”. Man kanske t o m ska anpassa risken för sparhorisont ”noll”. Detta kanske är en läggningsfråga. Resonemanget pekar i riktning mot 50/50 till kanske 70/30-portfölj med ständig omvärdering av tänkt maximal händelsehorisont.

3 gillningar

Utan att springa iväg med olika lösningar, då jag gärna stannar kvar i problemet lite till för att se om vi kan utforska det ytterligare, så tycker jag mig se indikationer, små brödsmulor i skogen, som kan leda till att ni alla har rätt. :thinking:

5 gillningar

Räknar jag med min buffert hamnar jag på 70/30. Så ok för det!

För att utveckla mitt resonemang.
Det är en förenklad variant av “fyra hinkar”.

Min buffert är bufferthinken plus räntedelen (40%) av mellanriskhinken räknat på 5 årsutgifter.
Resten är i aktier.

Jag tycker detta funkar när man inte har ett specifikt mål att spara till och således också i denna context.

Ok, jag skippar lösningen.
Det vi ofta tror är vår sparhorisont som en fix tidpunkt är egentligen ett tidsspann där riskprofilen bör anpassas till hela spannet. Spannet kan förändras när som helst.

2 gillningar

Om jag komprimerar ditt inlägg hårt, blir min tolkning av det följande: Livet är oförutsägbart och oförutsedda händelser kan innebära att du behöver mer eller mindre pengar än väntat vid ett givet tillfälle.

Ja, så är det ju. Få tror väl något annat? Hur ska jag rent konkret tillämpa denna information gällande mina investeringsbeslut?

6 gillningar

Samma här. Jag har saker jag tror jag vill göra i framtiden. Men ibland dyker det upp saker jag vill använda pengar till nu och då tar jag av pengarna. Ibland missar jag en möjlighet för att det jag vill göra kräver så mycket kapital att jag skulle behöva sälja av aktier, men det har då inte varit läge att sälja aktier. Tvärt om. Då får man se chansen passera och göra det enda rationella och köpa fler aktier.

Men det går åt båda håll. Senaste bilen jag köpte ”kostade knappt något” för jag sålde vid ett läge där jag hade toppkänning och fick rätt.

Jag har ca 80% av min kassa direktinvesterad i aktier. Ibland är det också så att jag tror att jag kan komma att vilja ta ut pengar om 6-8 månader. Men då är premissen att om min portfölj inte haft önskad utveckling vid tillfället så passar jag och gör något annat. Över tid växer ändå kapitalet.

Framtiden får utvisa vad det ska vara bra för. Nu lever jag nu.

2 gillningar

Snyggt. Detta kan absolut vara ett perspektiv att närma sig en lösning med!

Få tror nog något annat. Men få är nog även dem som kan visa på vart i sin beslutsprocess och till vilket kostnad och med vilket resultat den insikten har påverkat deras beslut.

Det innebär, rent konkret, att råd som:

“Spara 10% i aktiefonder per år i sparhorisont”

eller

0-2 år: spara i X
3-9 år: spara i Y
+10år: spara i Z

Och liknande som jag ibland upplever vara en standard inte behöver vara sanna.

Det innebär rent konkret att när du exempelvis ska välja fördelning mellan aktiefonder och räntefonder så bör du göra detta på andra variabler än sparhorisont.

Det innebär rent konkret att vi behöver andra metoder för att kunna hantera, dvs både att ta risk, minimera risk men framförallt kanske att selektera risk, här menat som potential, både positiv och negativ.

Det innebär att bygga sin portfölj på en faktor som med största sannolikhet är falsk kan minska våra chanser att nå våra mål. Det innebär även att genom att bestämma på förhand vid vilken punkt i framtiden vi kommer behöva pengar så överskattar vi huruvida framtiden kommer följa den plan vi skapar.

Det betyder inte att man ska sluta spara i billiga indexfonder eller att man ska försöka time:a marknaden.

3 gillningar

De råd som ges här på RT är att komplettera med en buffert för just oförutsedda händelser. Där storleken på bufferten beror på ens personliga förutsättningar.

En ung singel med högt humankapital behöver mindre buffert än en lantbrukare med fyra små barn och en gård med 150 mjölkkor.

Utöver en individuellt anpassad buffert har de allra flesta försäkringar. Privata, genom arbete/fack och genom samhället i stort.

Är det inte så att buffert och försäkringar hanterar riskerna och att investeringshorisonten fortfarande är den kanske viktigaste faktorn efter att buffert och försäkringar är hanterade?

4 gillningar

Buffert är inte heller en helig lösning. Även detta har diskuterats i tidigare avsnitt. Finns andra metoder för att uppnå exempelvis likviditet utan att kapital oinvesterat och devaluerat av inflation.

Försäkringar hjälper dig inte vid oförutsedda möjligheter, dvs när en positiv händelse, exempelvis som när ditt drömboende som jag skrev ovan, uppenbarar sig på marknaden.

Jag tror fortfarande att sparhorisont är ett mätvärde som fått acceptans till stor del för att det är tillgängligt, enligt Tversky och Kahnemans resonemang, inte för att det är rätt. Jag vill argumentera för att användandet av sparhorisont är att tillämpa en linjär metod på ett ickelinjärt problem - vanligt, frestande, men fel. Särskilt då det inte löser den risk som varje enskilt år för med sig. Istället bör den som vågar ifrågasätta sin egen praktik reflektera över hur den kan positionera sig för att skapa ett större möjlighetsutrymme, när gamla metoder, måttstockar eller perspesktiv inte längre är hjälpsamma.

3 gillningar

Ok vi tar en vanlig medelsvensson. 37 år. Familj, fru och ett barn. Bor i villa i Örebro. Hon är sjuksköterska han är ingenjör. Dom har en Volvo och inget speciellt som sticker ut i övrigt vad gäller hälsa, ekonomi, belåning eller fritidsintressen.

Dom har liv- och olycksfallsförsäkring. Bil och hus är försäkrat. Barnet är försäkrat. Dom har 300 dagar extra arbetslöshetsförsäkring via arbetet. För att klara av en större oväntad utgift har dom 200k på SBAB till 3.75% ränta.

Dom kan spara 12k per månad och eftersom dom läst på RT att indexfonder är bra, och sparar för att kunna sluta arbeta vid 62 i stället för 69, så sätter dom in månadssparandet i en globalindexfond.

Hur ska denna familj tillämpa dina råd rent praktiskt?

2 gillningar

Jag tror att en del av den problembeskrivning och det dilemma som beskrivs i OP är ganska unikt för det här forumet. Alltså att man på ett nästan fanatiskt sätt försöker hitta olika modeller som ska ge den perfekta riskjusterade avkastningen, detaljplanera sin ekonomi långt in i framtiden eller göra FIRE innan man fyller X. Nu finns ju alla sorter här. Allt från första trevande sparstegen till Hinkskyrkan och Lysianerna. De båda sistnämnda i var sin ände av spektrat; någon-del-kommer-alltid-gå-bra eller köpa-hela-höstacken.

Det är jättekul att folks ekonomiska intresse växer över lag, men få av dessa diskussioner, falanger eller modeller bryr sig om verkligheten och dess föränderlighet som OP är inne och snuddar på.

Pengarna jag sätter in på börsen finns inte längre, förrän jag likviderar innehaven. Går allt åt skogen så överlever jag ändå. Men då jag aktivt följer de bolag jag äger en liten del av, får jag ett tittfönster in i en annan värld och lär mig massor från detta. Ibland leder det till att jag säljer av vissa bolag för att de premisser jag investerat på förändrats. Kan vara både positiva och negativa orsaker. Det är så jag hanterar risk. I mitt fall är risken att värdet på mitt kapital inte ska utvecklas på ett relativt tillfredsställande sätt.

Inga horisonter.

5 gillningar

Exakt fel är sämre än ungefär rätt.

Har du en modell som är bättre?

6 gillningar