Snyggt tänkt.
Ja, jag tänker med alla diskussioner kring uttag och FIRE att "flexbilitet" verkar vara det absolut viktigaste samt att som @Jonathan.S beskriver i sin risk-tråd: “Vad är risken att jag inte kan leva det livet som jag kan leva ”
Risk är svårt.
När den internationella organisationen Society for Risk Analysis grundades 1980 var en av deras första uppgifter ta fram en tydlig definition av vad “risk” innebär. Efter fyra års arbete var deras slutsats att det inte gick. Istället rekommenderade dem att varje gång någon använde termen “risk” skulle de även förklara vad de “risk” innebär i det specifika fallet i syfte att undvika missförstånd. För att citera Kaplan:
Theorem 1: 50% of the problems in the world result from peo…
Fråga som kom upp i chatten:
Uttagsstrategi vid FIRE. En idé på avsnitt kanske med någon expert på området. Försöka hitta generella slutsatser eller tumregler hur man kan tänka.
Under 55 finns bara privat kapital att leva på. Enkelt.
Efter 55 kan man oftast plocka ut TJP eller fortsätta leva på privat kapitel eller en mix. För/nackdelar?
Efter 66 minskar skatten på pensioner med runt 8-10%enheter. Ganska mycket. Ska man spara pensions uttagen tills dess?
Har man mycket stort pensionskapita…
1 gillning