Snyggt tÀnkt.
Ja, jag tĂ€nker med alla diskussioner kring uttag och FIRE att "flexbilitet" verkar vara det absolut viktigaste samt att som @Jonathan.S beskriver i sin risk-trĂ„d: âVad Ă€r risken att jag inte kan leva det livet som jag kan leva â
Risk Àr svÄrt.
NĂ€r den internationella organisationen Society for Risk Analysis grundades 1980 var en av deras första uppgifter ta fram en tydlig definition av vad âriskâ innebĂ€r. Efter fyra Ă„rs arbete var deras slutsats att det inte gick. IstĂ€llet rekommenderade dem att varje gĂ„ng nĂ„gon anvĂ€nde termen âriskâ skulle de Ă€ven förklara vad de âriskâ innebĂ€r i det specifika fallet i syfte att undvika missförstĂ„nd. För att citera Kaplan:
Theorem 1: 50% of the problems in the world result from peoâŠ
FrÄga som kom upp i chatten:
Uttagsstrategi vid FIRE. En idé pÄ avsnitt kanske med nÄgon expert pÄ omrÄdet. Försöka hitta generella slutsatser eller tumregler hur man kan tÀnka.
Under 55 finns bara privat kapital att leva pÄ. Enkelt.
Efter 55 kan man oftast plocka ut TJP eller fortsÀtta leva pÄ privat kapitel eller en mix. För/nackdelar?
Efter 66 minskar skatten pÄ pensioner med runt 8-10%enheter. Ganska mycket. Ska man spara pensions uttagen tills dess?
Har man mycket stort pensionskapitaâŠ
1 gillning