Ständiga frågan, investera på en gång eller dela upp på några månader?

Investerade 100 000 kr som en klumpsumma 2022-05-09 vilket känns helt rätt i dagsläget (se gammalt inlägg: Strategi för att köpa och investera i nedgång (köpa mer vid -20, -30 och -40 %) - Nr 63 av Eazyrider ).

Men nu sitter jag med ännu lite mer kapital (ca 130 000 kr) utöver min buffert som jag funderar över hur jag ska göra.
Sålde vår bil för två veckor sedan (ska försöka leva utan) och ett fordon till för ett par månader sedan + semesterkassa som blev över sen i somras.

Nu har ju börserna rusat uppåt sen botten i oktober så rent känslomässigt känns det fel att gå all in nu, samtidigt tror jag inte jag ska vänta för länge att investera pengarna då jag tror att botten redan har varit. Så jag funderar på att dela upp det på fem månader, ca 30 000 kr + månadssparet på 11 000 = 40 000 kr/mån i fem månader.

Det som pengarna ska in i är mitt ISK:
Swedbank Robur Access Global 50%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Swedbank Robur Access Edge EM 10%
Swedbank Robur Access Sverige 30%

En del förståsigpåare förutspår att s&p500 ska dyka ner till runt nivån 3200 i början av nästa år innan det vänder (första kvartalet):

Vad tycker ni, allt på en gång eller dela upp är frågan?

In med rubbet, så har du kastat tärningen och kan gå vidare sen.

Ställ dig frågan hur du hade gjort med samma pengar om de redan varit investerade, hade du då sålt av innehavet i dagsläget? Att behålla är att likställa med ett köpbeslut, hur du än vänder dig gör du ett val.

10 gillningar

Det här är ett intressant tankesätt faktiskt! Majoriteten av folk hade nog svarat nej på den här frågan men av psykologiska skäl valt att gå in på börsen med resterande kapital över tid. Det blir lite motsägelsefullt :smiley:

Förövrigt håller jag med, om du redan är bestämd att det ska in på börsen och din övriga ekonomi klarar sig utan problem så är det bara att köra in det direkt.

2 gillningar

Det behöver läggas till info i de ovanstående svaren. Det som saknas är åldern på de personer som skrivit inläggen. Definitivt hanterar man denna fråga på olika sätt om man är 30 år eller 60 år. Om man inte vet detta blir inläggen väldigt meningslösa.

1 gillning

Jag är närmar mig 40 år.

Ligger kvar i cash ett halvår till.

2 gillningar

Att handla går ju rätt snabbt. Det svåra tycker jag är att klura ut vad som skall handlas. Av den anledningen är det fint att stega in lite vackert.

1 gillning

Välj risknivå.
Investera allt direkt.
Var beredd på att du kanske inte får tillbaka hela det investerade beloppet.
Det är så enkelt.

Om du är nervös så kanske du tar för stor risk

Jag har själv haft dålig timing men det där jämnar ut sig över tid

2 gillningar

Jag har en lång utläggning i denna tråden:

8 gillningar

Jan,

Jag kan inte hitta något om ålder på den person som sparar. Betraktar du det som ointressant?

Då är vi ju inne på sparhorisont som vi tar upp här:

Den gäller ju oavsett ålder tänker jag…

5 gillningar

Tänker inte jag!

Spännande, utveckla gärna! :slight_smile:

1 gillning

Det är du som har skrivit podden. Du har bevisbördan!

1 gillning

Ålder spelar väl ingen roll? Det är väl när pengarna ska användas som är det viktiga. Finns ju 30 åringar som planerar FIRE innan 40.

2 gillningar

Vanligtvis har man helt olika livssituationer vid 30, 40, 60år, vilket medför olika behov, därför får det betydelse.

1 gillning

Jag tror att det där brukar falla in under ”sparhorisont”.

Man kan ju vara 25 med dödlig kolorektalcancer.

Age is but a number…

1 gillning

Jag har funderat, läst på och det lutar åt att jag gör som jag gjorde 2022-05-09, dvs. “all-in”.

Jag tänker såhär:
Det matematiskt korrekta är att investera allt på en gång: Investera en klumpsumma på en gång eller sprida ut den över tid?

Säsongsmässigt är sannolikheten stor att mina 130 000 kr missar några av de bästa börsdagarna de närmaste månaderna:

2022-05-09 köpte jag för följande NAV-kurser:
Access Global: 219,42 kr (i år: 2022-05-09: -8,3%, 2022-11-25: -4,42%)
Access Sverige: 234,07 kr (i år: 2022-05-09: -24,95%, 2022-11-25: -20,55%)
Access Asien: 286,30 kr (i år: 2022-05-10: -8,28%, 2022-11-25: -9,23%)
Access Edge Em: 100,84 kr (i år: 2022-05-09: -9,28%, 2022-11-25: -10,72%)

Jag och ingen strateg heller vet om det kommer nya lägre bottnar eller om sentimentet skiftat och den fallande trenden är bruten.

Köper troligen in mig under nästa vecka.

Mentalt bekvämast är kanske att köpa för 1/5 eller 1/4 först. Målet med att köpa är att värdet ska stiga. Om värdet inte stiger har man valt fel objekt eller tidpunkt och då får man lösa den situationen först innan man går vidare och köper mer. En försiktighetsprincip helt enkelt.

Vad är det du menar att Jan ska bevisa? Det är ju ditt påstående (”tänker inte jag”). Vi är nyfikna på vad du tänker!