Men nu sitter jag med ännu lite mer kapital (ca 130 000 kr) utöver min buffert som jag funderar över hur jag ska göra.
Sålde vår bil för två veckor sedan (ska försöka leva utan) och ett fordon till för ett par månader sedan + semesterkassa som blev över sen i somras.
Nu har ju börserna rusat uppåt sen botten i oktober så rent känslomässigt känns det fel att gå all in nu, samtidigt tror jag inte jag ska vänta för länge att investera pengarna då jag tror att botten redan har varit. Så jag funderar på att dela upp det på fem månader, ca 30 000 kr + månadssparet på 11 000 = 40 000 kr/mån i fem månader.
Det som pengarna ska in i är mitt ISK:
Swedbank Robur Access Global 50%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Swedbank Robur Access Edge EM 10%
Swedbank Robur Access Sverige 30%
En del förståsigpåare förutspår att s&p500 ska dyka ner till runt nivån 3200 i början av nästa år innan det vänder (första kvartalet):
Vad tycker ni, allt på en gång eller dela upp är frågan?
In med rubbet, så har du kastat tärningen och kan gå vidare sen.
Ställ dig frågan hur du hade gjort med samma pengar om de redan varit investerade, hade du då sålt av innehavet i dagsläget? Att behålla är att likställa med ett köpbeslut, hur du än vänder dig gör du ett val.
Det här är ett intressant tankesätt faktiskt! Majoriteten av folk hade nog svarat nej på den här frågan men av psykologiska skäl valt att gå in på börsen med resterande kapital över tid. Det blir lite motsägelsefullt
Förövrigt håller jag med, om du redan är bestämd att det ska in på börsen och din övriga ekonomi klarar sig utan problem så är det bara att köra in det direkt.
Det behöver läggas till info i de ovanstående svaren. Det som saknas är åldern på de personer som skrivit inläggen. Definitivt hanterar man denna fråga på olika sätt om man är 30 år eller 60 år. Om man inte vet detta blir inläggen väldigt meningslösa.
Mentalt bekvämast är kanske att köpa för 1/5 eller 1/4 först. Målet med att köpa är att värdet ska stiga. Om värdet inte stiger har man valt fel objekt eller tidpunkt och då får man lösa den situationen först innan man går vidare och köper mer. En försiktighetsprincip helt enkelt.