När jag tittar på staplarna känns det ändå som en bra idé att köpa på sig större andel aktiefonder nu i detta läget när en svensk indexfond gått ner ca 25% och en global indexfond gått ner ca 8-10% i år (om jag förstår rätt har en global indexfond gått ner mer än så sett i USD?)
Det ser ju ut att vara mycket ovanligt att svenska börsen går ner mer än 30%.
Visst, en globalfond kan ju absolut gå ner mer om man ser historiskt.
Jag slopade min mellanriskhink i fredags (6/5) och köpte aktiefonder (köpen gick igenom 9-10/5) för räntedelen + lite till (100 000 kr) av följande anledningar:
1.Börserna har fallit ganska kraftigt i år, i synnerhet den svenska än så länge.
2. Jag har inga planerade utgifter alls de närmaste åren.
3. Tänkte eventuellt minskat ner på mellanrisk ISKet och flyttat över till pensions ISKet men tycker det är så onödigt krångligt att flytta pengar mellan ISK konton. Samtidigt kände jag att jag i synnerhet nu vid börsfall snarare ville öka på min andel aktiefonder men kanske inte just till ISK pension.
Så i fredags gjorde jag såhär:
Har en buffert på 50 k (10k e-spar Swedbank och 40k Klarna)
Förde över räntedelen + lite till jag hade utöver från Klarna till mitt mellanrisk ISK konto, döpte om mitt mellanrisk ISK till “ISK övrigt”, där jag gjorde exakt samma fördelning på fonderna som i mitt pensions ISK:
Swedbank Robur Access Global 50%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Swedbank Robur Access Edge EM 10%
Swedbank Robur Access Sverige 30%
Läste idag på expressen:
“att ha för mycket pengar på ett vanligt sparkonto blir snabbt en dålig affär när värdet urholkas av inflationen. Man bör bara ha den nödvändiga bufferten och inte mer”.